leksikon over ældre malere ???
Fra : Erik R.N.

Dato : 03-03-04 22:23

Hej
Hvor finder jeg noget om Poul Pedersen, der døde 1671.
Han malede måske bl.a. Frederiksborg, Frederik d. III o.s.v.

--
Erik R.N.

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 09-03-04 19:47

"Erik R.N." <fox44FJERN-DETTE@c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvor finder jeg noget om Poul Pedersen, der døde 1671.
> Han malede måske bl.a. Frederiksborg, Frederik d. III o.s.v.

Hej Erik
nu har du snart i lang tid forsøgt at finde oplysninger
om Poul Pedersen, uden held,
Jeg har et rimeligt stort udvalg af kunstner leksikon
fra Danmark-Tyskland-Sverige, som jeg har pløjet
igennem uden held, heller ikke et register over
auktionspriser (internationalt) kender noget til ham,
konklusionen ville normalt være at han har været
en ret ubetydelig maler (dårlig) når han ikke har
efterladt sig spor nogen af disse steder.
Men tilsyneladende ved du jo noget om ham
og hans motiver (der ikke tyder på at han kan have
været helt ubetydelig)
Jeg kunne godt lide at vide hvor du har dit kendskab
til ham fra.?

Statens Museum for Kunst har et bibliotek der er
åbent for publikum, de har tidligere været meget
hjælpsomme, jeg ved ikke hvordan det er i dag,
men jeg tror at det er din eneste mulighed for at
komme videre med din efterforskning.

mvh
Tom

Fra : Erik R.N.

Dato : 13-03-04 03:33

Hej og tak for dit svar.
Jo ser du, jeg afskriver skifter (dødsboer) fra det gamle Hørsholm Len, fra 1649 og
frem. Det er mest bønderfolk det drejer sig om; men så var der noget usædvanligt,
nemlig et skifte 19 august 1671 i Birkerød efter en "mahler" Poul Pedersen. Boet
indeholdt mange bøger, samt "Contrafeyer" med videre (motivet nævnes på flere af
dem) og han havde haft elever bl.a. en der havde betalt for et års undervisning og
da efter malerens død, krævede det halve tilbage.
Så var det jeg gerne ville vide lidt mere om denne maler.
Mit skifteuddrag:
Fra skiftet: No 7 - han var kunstmaler. Enkens lv var Oluf Henningsen i Bircherød
(se ski.
p2f203, ID1060, 8/3 1668 efter Sidsel Chr.dat.) "Arfuingerne som efter den Sal: Mand
fantes,
vare Dorthe {Jacobsdatter} Sl: Christen degns hans Moder {se ski. p2f222, ID669,
10/5
1669}, Hendis Laugverge Ere, den Hederlige och vellærde mand, Hr: Hinrich Tomsen
Gerner,
Sognepræst til bem[te] Bircherød Sogen, Saa och den Sl: Mands Søster Lisebet
Pedersdatter,
huis forsuar och Louverge Ere, hendis trolofuede EchteMand Samuel Tobiasen nu
tiennendis
under Hans Ko: Ma: Cavallerie paa den Anden side" broderen Jacob må så være død
siden. -
vurderingsmænd var Jørgen Saxsen i Eschemose og Bent Ollufsen i Bistrup. -
Registrering
sket d. 4/8 - Der var flere bøger og mange "Contrafeyer" (= malerier) i boet. -
Afdøde havde elever.

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk