At male med akryl/olie etc.
Fra : Steen

Dato : 03-03-04 10:51

Hej

Skal man måle på lærred, er der (så vidt jeg ved) 2 typer farve at vælge
imellem....akrylmaling og oliemaling.

Er der nogen der kan fortælle lidt om forskellene, foretrukne til
forskellige stilarter mm?

MVH

Steen

Fra : Peter Hansenfeb04

Dato : 03-03-04 14:30

Hej Steen. Udover dit temperament, så er der stor forskel på de to
maleformer.
Efter min mening så:
Akrylmaling har den fordel at den tørrer ret hurtigt, et par timer, så du
kan hurtigt komme videre med maleriet. Ulempe er at den ikke er så god til
udendørsmaleri, da den opløses af vand (regn) indtil malingen er helt tør.
Pensler og andet malegrej kan let renses i vand. Farverne kan komme til at
fremstå lidt mat, er det en fordel eller bagdel, kommer an på ....

Oliemaling tørrer ret langsom, op til flere dage, kan være en fordel hvis
man vil male vådt i vådt. Ulempe at pensler skal renses i terpentin e.lign
samt at terpentinen i malingen kan afgive lugte. Farverne fremstår mere
klare og blanke efter tørringen. Oliefarve fås også på vandbasis, men er en
ret ny opfindelse, og ikke alle farver er lysægte nok.

I kan man godt bruge begge typer (akryl og olie ) på samme billede, først
akryl og ovenpå olie, ikke omvendt. Man kan f.eks bruge akryl til en
baggrundsfarve, der jo så tørrer hurtigt, og så fortsætte med olie til
motivet.

Hvad med at købe et lille sæt farver med ganske små tuber, et af hvert akryl
og olie, og så bare på med vanten.
God arbejdslyst.

Fra : Steen

Dato : 03-03-04 16:40

"Peter Hansenfeb04" <hkpeter-hansen@esenet.dk(fjern hk)> wrote
> Hvad med at købe et lille sæt farver med ganske små tuber, et af hvert
> akryl og olie, og så bare på med vanten.
> God arbejdslyst.

Tak for tipsene, jeg prøver at forsøge med begge dele.

Steen

Fra : steffen martin

Dato : 04-03-04 19:47

> "Peter Hansenfeb04" <hkpeter-hansen@esenet.dk(fjern hk)> wrote
>

> Tak for tipsene, jeg prøver at forsøge med begge dele.
>
> Steen

Hi Steen,

Glem ikke Oil Sticks. Olie i kridtpakning....
City Kunstnerartikler på strøget har dem.

--
Artist Steffen Martin, odense, denmark
www.steffenmartin.dk

Fra : A.C. Rosmon

Dato : 04-03-04 20:40

Hvis du kun delvist bruger olie, får du problemer med "blødninger", idet
olien trækker ud i områder hvor der kun er akryl.

Med akryl kan du male på alt, uden de helt store problemer, hvor i mod olien
kan give problemer på ubehandlede stoffer, tråde, papir o.l. Lindeolien kan
trænge ind i fibrene, og vil efter hærdningen fylde ca. 133%, og dermed få
fibrene til at mørne.

Akryl vil fylde ca. 80% , og skal derfor males over mere end én gang.

Hvis man ikkeglitter sin oliefarve, er det svært at se forskel på olie og
akrylbilleder. Du kan sagtens få akryl til at virke blank, det er blot et
spørgsmål om kemi. Den væsenligste fordel ved olie, er at du kan få nogle
enormt flotte dybrøde farver.

Fra : A.C. Rosmon

Dato : 04-03-04 20:45

1.000 teknikker i akryl

Lidt overdrevet, men alligevel. Når du bruger akryl ,er der mange ting du
kan gøre, og som man ikke rigtigt kan tillade sig med olie. Tager man
oliefarve på ubehandlet stof eller lignende, trænger olien ind i fibrene.
Når olien hærder kommer den til at fylde ca. 130 %, og sprænger derved
fibrene. Akryl lægger sig rundt om fibrene som en beskyttende hinde.

Sy et lærred, eller sy på dit lærred

Alt efter den teknik du bruger, vil selv de tyndeste sytråde kunne ses
igennem malingen. Brug hør- eller bomuldstråd. Man kan derfor sy mønstre,
også med lange sting. Trådene vil stå som streger du kan se hvis du får
lyset ind fra en retning, men være usynlige hvis lyset kommer fra en anden
retning.

Man kan også sy et lærred. Det skal have et skelet. Efter det er syet
færdigt præparerer man med vævgrunder, som man sliber med sandpapir.
Lærredet skal præpareres mindst 2 gange. Brug fingrene til at "se" om det er
slebet godt nok.

Skal du op i større tykkelser, kan du sy våd avispapir på dit lærred. Her er
en kraftig hørtråd at foretrække, da du skal bruge et kraftigt i tråden.
Tegn din figur op, så du kan se hvor du skal sy. Tag dit våde avispapir, og
tryk mest muligt vand ud af papiret, og form det, og placer det der hvor du
har tegnet op. Sy nu rundt om papirpølsen, så der ikke bliver noget træk i
lærredet, kun tryk, ellers revner det. Bagefter kan du spartle ud med
spartelmasse og moddeling past. Tørre tid mindst 3 dage.

Lim og lim..

Der er 2 typer lim, du kan have glæde af. PU-lim (Polyuretan) der sammen med
fugt, kan 5-10 doble sin volumen. Tegn op hvor du vil have din lim. Fugt
lærredet, gerne med en sprayflaske. Kom limen på. Er der steder du gerne vil
have det til at fylde ekstra meget, følger du i første omgang konturerne.
Når du er færdig, sprayer du igen med vand. Efter et kvarters tid eller
mere, kan du spraye vand på igen og med en tandstik eller lignende rode
rundt i limen. Efter yderligere lidt tid kan du spraye vand på, fylde lim på
de store områder, vand på, og rode rundt. Lærredet skal hele tiden være
vandret, med mindre du laver vandfald eller lignende, da limen bliver meget
flydende under vejs. Du skal afsætte mindst 3 timer til projektet, og der
skal derefter være lidt mere tid til gennemhærdning. Sørg for at alt limen
bliver dækket af farve, da man ikke ved om den på lang sigt er stabil over
for UV-stråler.

Du kan også lime lærred på lærred, og her skal du bruge PA-lim, også kendt
som den almindelige hvide trælim. Limer du de præparerede sider mod hinanden
vil den yderste krumme udad, da lærredet vil krumme mest i den side der ikke
i forvejen er præpareret, når der bliver malet på begge sider. Du kan i
limningen styre spændingerne i det lærred du limer på, så det kommer til at
stritte.

Vælg farver med øjne og hjerte

Mange lærere siger, at du kan blande alle farver med 3 farver + hvid. det er
rigtigt, - og noget så forkert. Så er der nogen der udvider begrebet lidt,
og siger du skal have en varm- , og en kold farve i rød og blå. Det er efter
min bedste overbevisning ikke nok. Problemet er, at du mister din brillans,
når du blander dine farver. Meget få kan blande en skinnende grøn, eller
flot violet, og umbra naturel har bøgebarkens farve. Vælg de farver du synes
er smukke, og lav så dine billeder efter farverne, så bliver du også en
bedre kunstner, med mindre du vælger at kunne beherske alle farver.

Du sparer ikke noget særligt, ved selv at blande alle farver ud fra 3 eller
10 farver, da du nemt får meget mere spild, da det er svært at blande en
farve, og ramme den samme igen da der ikke er mål på en klats størrelse. Du
vil få meget svært ved at ramme den samme tone igen, hvis du blander 2 eller
flere meget forskellige farver.

Ikke alt er med

Alle teknikker er ikke beskrevet her, og alle mine værker kan heller ikke
vises her. Det vigtigste er er vide hvordan tingene virker, og så bare gå i
gang. Man skal selvfølgelig ikke bruge ting der ødelægger hinanden. Der
findes også en del hjælpemidler til akryl. Hvis man ikke lige polerer sine
oliefarver op, vil kun de færreste kunne bedømme om man arbejder i olie
eller akryl.

Du kan male på papir, og tegne med tegnetusch og stålpen samt med
pastelkridt på dit akrylmaleri. Du kan bruge bladguld og slagmetal, Her er
du dog nødt til at efterbehandle med en fernis. Mulighederne er uendelige.

Det bedste maleri er det du ikke har malet endnu

Kunst er et overskudsfænomen. Der skal være overskud i samfundet, for at
kunne have kunstnere, og kunstneren skal have overskud for at lave noget
ordentligt kunst. Hvis du sider sulten og fryser på et koldt loftværelse, -
kan du ikke gøre andet end at side og forsøge at overleve. Har du materialer
i overflod, og er mæt og tilpas, vil du let kunne sprudle af gode nye idéer.

A.C.Rosmon, 26 28 37 70, a.c@rosmon.dk, www.rosmon.dk