Antallet af unge vs gamle og huspriser
Fra : J.Nielsen

Dato : 16-02-04 17:38

Hvorfor falder huspriserne ikke?
De unge der går ud på husmarket tilhøre meget små årgange.
Der er store årgange, der forlader husmarket. (65-70 årige)
Er det uden betydning, eller er det en tikkende bombe ?

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 17-02-04 18:37

J.Nielsen wrote:

> Hvorfor falder huspriserne ikke?
> De unge der går ud på husmarket tilhøre meget små årgange.
> Der er store årgange, der forlader husmarket. (65-70 årige)
> Er det uden betydning, eller er det en tikkende bombe ?

De små årgange bundede omkring 1982 (fødselsår), så vidt jeg husker.
Dvs. at de i dag er 22. Mon ikke førstegangshuskøberen er mere end 22.
Det tager også lidt tid at akkumulere effekten af de små årgange, men så ...

Jeg har set en større danske bank analysere dette emne ud fra en
demografisk synsvinkel for et år siden. Hvis du står foran at købe hus,
kunne du måske høre din bankrådgiver om han har sådan en analyse liggende.

Og så skal man nok heller ikke se bort fra regionale forskelle.

/Mikkkel

Fra : Morten Fix

Dato : 17-02-04 21:49

"Mikkel T. Kromann" <mikkelztzkromann@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> kunne du måske høre din bankrådgiver om han har sådan en analyse liggende.
>
> Og så skal man nok heller ikke se bort fra regionale forskelle.

Andre sekundære grunde kunne være:
Folk lever vel også længere (og har generelt bedre helbred og dermed bor
længere i eget hus) og at husstandende bliver mindre.

-Morten Fix

Fra : Johnt

Dato : 18-02-04 00:07

"Morten Fix" <fix@REMOVETHIStelepost.dk> skrev i en meddelelse

> "Mikkel T. Kromann" <mikkelztzkromann@get2net.dk> wrote in message

Renterne falder, samt at der tilbydes finansieringsformer som får den
månedlige betaling til at falde.

Huspriserne falder også. Du skal bare se tilpas "øde" steder i Danmark. Men
disse steder er der bare ikke så meget arbejde.

At huspriserne ikke falder i de større byer, skyldes blandt andet at de
fleste unge mennesker tiltrækkes af disse.

Hilsen

Johnt

Fra : Carsten

Dato : 18-02-04 15:18

Hvis vi antager at huspriser er ligevægt mellem udbud og efterspørgsel.
Og hvis vi antager at udbud på kort sigt er konstant.
Så er det vel din påstand, at efterspørgslen er faldende, thi der kommer
færre til gruppen af efterspørgere end der forlader gruppen.

Dette er imidlertid ikke tilfældet. Hvis du søger statistik på antallet af
personer, vil du se at gruppen ikke falder, bl.a. pga. stigende
middellevetid.

Endvidere påvirkes efterspørgslen af andre faktorer end blot antallet af
personer, fx
- realindkomst, stigende realindkomst (stigende BNP) medfører større ønske
om boligforbrug
- ændrede familieforhold, når det tager længere tid at stifte (endelig)
familie, så beholder begge parter deres bolig i længere tid, ligesom gruppen
af singler er stigende.
- renteniveau (pris på bolig), herunder finansieringsformer (pauselån).
- geografiske forskydninger fra land til by. Jobskabelsen sker i byerne,
hvofor boliger der bliver dyrere medens boliger på landet bliver billigere.

Mvh
Carsten