Server fryser !!
Fra : Chaddy

Dato : 12-02-04 00:40

Hejsa

Jeg er ved at sætte en ny server(alm PC) op på vores skole. Vi har problemer
med at den fryser et stykke tid (30 sekunder til 4 minutter) hvorefter den
kører igen. Musen virker stadig selvom resten af pc'en ikke dur.

Pc : XP2500, 1 Gb Ram, 2 stk. WD 120 HD'er, MX 440 grafikkort og alm. CD-rom
drev.

Styresystem : Windows2000 server.

Jeg har snakket lidt med leverandøren idag men de havde ikke rigtig nogle
ideer til hvad det kunne være. Jeg kunne sende den ind men da den SKAL køre
på Mandag synes jeg ikke det er en option.

Håber I kan hjælpe

Mvh Klaus

Fra : FJeppesen

Dato : 12-02-04 06:11

Hej Klaus

For mig ser det ud som om Windows 2000 venter på en service der skal udføres
før den kan meddele at den er klar til at udføre andre kommandoer. Har du
evt. prøvet at se om der er nogle events som der sker en fejl ved, når
maskinen starter?

Du ser events ved at klikke på Start->Settings->Control
Panel->Administrative Tools->Events Viewer

Med venlig hilsen

Flemming Jeppesen
E-mail: info@fj-multiservice.dk

Fra : Adm GPS

Dato : 12-02-04 10:28

FJeppesen

> [...]
> før den kan meddele at den er klar til at udføre andre kommandoer. Har du
> evt. prøvet at se om der er nogle events som der sker en fejl ved, når

Hmm - ser ud til at jeg bliver nødt til at sende den igen uden billeder ?

Den kommer med følgende fejl :

EventID 11 : The driver detected a controller error on \Device\Scsi\aic78xx1
Det er vores backup. Denne fejl havde vi også på vores gamle server så jeg
tror ikke det er det.

EventID 34 : The driver disabled the write cache on \device\harddisk0\DR0

EventID 5774 : Registration of the DNS record 'GPS.dk. 600 IN A
192.168.1.101' failed with the following error: DNS operation refused.
Og så er der et par fejl mere vedr. DNS
Vi har prøvet at udbedre denne fejl ved at søge på EventID 5774 og gjort som
der stod man kunne gøre men fejlen popper stadig op.

Mvh Klaus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-02-04 14:43

"Adm GPS" <adm"Fjern Dette"@grenaaproduktionsskole.dk> crashed Echelon
writing news:402b471a$0$272$edfadb0f@dread12.news.tele.dk:

> [...]
> vores gamle server så jeg tror ikke det er det.
>
> EventID 34 : The driver disabled the write cache on

Nyeste drivere til controllerne?

--
Bjarke Andersen

Fra : Chaddy

Dato : 12-02-04 14:55

Bjarke Andersen skrev

> Nyeste drivere til controllerne?

Ved det faktisk ikke

Vi har bare installeret Win2k server og opdateret via windows update så der
ikke er flere.

Hvilken driver bruger HD'erne da? Er det ikke indbygget i styresystemet ?

Hvor finder jeg disse drivere til controllerne?

Hmm - håber ikke jeg virker alt for håbløs

Mvh Klaus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-02-04 19:27

"Chaddy" <sa_dk_thechad"SPAM-filer"@hotmail.com> crashed Echelon writing

> Hvor finder jeg disse drivere til controllerne?

Du finder ud af hvilket chipset der er på boardet, hvilket SCSI kort der er
tale om, går ind på producenternes hjemmeside og henter.

Umiddelbart hurtig løsning ville være hvis egenskaber kan give et hint at
det er et Intel, VIA, ALi chipset osv.

Brug af std drivere kan give en lille til enorm nedsat performance på
diske, og fx. gøre at systemet hænger fordi std. driveren for resten af
systemet til at vente på disk controllerne er færdig med deres data.

--
Bjarke Andersen

Fra : Chaddy

Dato : 12-02-04 19:51

Bjarke Andersen skrev

> [...]
> tale om, går ind på producenternes hjemmeside og henter.

> Umiddelbart hurtig løsning ville være hvis egenskaber kan give et hint at

Bundkortet er et Asrock har ikke lige chipset'et her så jeg vender lige
tilbage med det

> Brug af std drivere kan give en lille til enorm nedsat performance på
> diske, og fx. gøre at systemet hænger fordi std. driveren for resten af
> systemet til at vente på disk controllerne er færdig med deres data.

Det vil sige at jeg skal hente drivere til HD's på WD hjemmeside ?

Mvh Klaus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 13-02-04 23:50

> Det vil sige at jeg skal hente drivere til HD's på WD hjemmeside ?

Nej, jeg skriver controllere, ikke diske.

--
Bjarke Andersen

Fra : Chaddy

Dato : 14-02-04 00:08

Bjarke Andersen skrev

> Nej, jeg skriver controllere, ikke diske.

Hvor kan jeg finde dem henne?

Er det ikke bare en fil som ligger i Win2K server eller er jeg helt galt på
den?

Bundkortet er dette her : http://www.asrock.com/product/product_k7s8xe+.htm

Idag har vi prøvet at fjerne SCSI kortet - fjelen er der stadig.
Vi har taget den ene HD fra som vi håbede på kunne være problemet men
ligelidt hjalp det

Når vi booter kommer den stadig med ca. 8-10 fejl vedr. DNS, kan det
foresage problemet? (se vedhæftet billede længere oppe)

Håber stadig nogle kan hjælpe, den skal som nævnt tidligere køre Mandag
morgen så jeg er ved at være godt presset.

Mvh Klaus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 14-02-04 18:13

> Hvor kan jeg finde dem henne?

Enten bundkort producentens hjemmeside eller chipset fabrikantens, som
regel er der hurtigst opdatering på den sidste.

> Er det ikke bare en fil som ligger i Win2K server eller er jeg helt
> galt på den?

Erhmm W2K Server er et styresystem lige såvel som W2K Pro., XP, Win9x og
ME. Server versionen skal selvfølgelig også altid holdes opdateret med
nyeste drivere. MS egne både standard drivere og MS egne hardware
specifikke drivere kan være ganske ok og pålidelige, men de har ikke alle
nyeste fejlrettelser og f.eks. MS standard IDE driver kan ikke tage højde
for alle IDE controllere der både er og bliver produceret.

> Bundkortet er dette her :
> http://www.asrock.com/product/product_k7s8xe+.htm

Hvis du kigger på siden har ASRock link til drivere som de hoster.
Længere nede står der at boardet er med SiS748+964 chipset altså SiS er
producent www.sis.com.tw

Nyeste til 748 som er IDE controlleren ligger her:
http://driver3.sis.com/utility/ide/ide204a.zip

964 er south bridgen og det ser ud til SiS ikke har nogen direkte driver
til den.

> Idag har vi prøvet at fjerne SCSI kortet - fjelen er der stadig.
> Vi har taget den ene HD fra som vi håbede på kunne være problemet men
> ligelidt hjalp det

Uhmkay så ligger fejlen sikkert ikke der.

> Når vi booter kommer den stadig med ca. 8-10 fejl vedr. DNS, kan det
> foresage problemet? (se vedhæftet billede længere oppe)

Billeder kan kun postes i binære grupper, men jow alt efter DNS fejl kan
det muligvis også være fejlen. Især hvis det er en program fejl og ikke
blot mere informativ fejl. Post evt. teksten fra Event Viewer, men bare lig
advarsel/info så er vi ovre i MS software fejl og så hører diskussionen til
i en anden gruppe end her.

--
Bjarke Andersen

Fra : Chaddy

Dato : 15-02-04 16:15

Bjarke Andersen skrev :

> Enten bundkort producentens hjemmeside eller chipset fabrikantens, som
> regel er der hurtigst opdatering på den sidste.

Okay

> [...]
> nyeste fejlrettelser og f.eks. MS standard IDE driver kan ikke tage højde
> for alle IDE controllere der både er og bliver produceret.

Så blev jeg lidt klogere !!

> [...]
> producent www.sis.com.tw
>
> Nyeste til 748 som er IDE controlleren ligger her:

Takker, får det installeret snarest.

> 964 er south bridgen og det ser ud til SiS ikke har nogen direkte driver
> til den.

Okay

> [...]
lig
> advarsel/info så er vi ovre i MS software fejl og så hører diskussionen

Var godt klar over det med billederne - sry.
Jeg 'poster' fejlen derovre snarst.

Foreløbig tak for hjælpen Bjarke (Håber det hjælper)
BTW Det hedder min søn også

Mvh Klaus

Fra : Chaddy

Dato : 18-02-04 23:52

Chaddy skrev:

> Takker, får det installeret snarest.

Har lige installeret det idag og den kviterede med en frysning næsten lige
efter reboot ??

Jeg har 'posted' ovre i ms-windows.server men det ser ud til ingen kender
til problemet så Bjarke jeg har kun dig

Frysefejlen : Er der størst sandsynlighed det er et hardware-problem eller
hvor skal jeg begynde at lede ?

Logon Fejlen: Sidder her og snakker med ham som satte DNS'en op og han siger
at det burde være rigtig sat op, så det er lidt mystisk

En ting mere : Hvor er mine første 'postings' blevet af?

Mvh Klaus

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 18-02-04 23:56

> Frysefejlen : Er der størst sandsynlighed det er et hardware-problem
> eller hvor skal jeg begynde at lede ?

Det kan det sagtens være, hiv alt "unødvendig hardware ud" og tjek one-by-
one.

Forresten har du tjekket RAM'ene www.memtest86.com, helst én klods af
gangen.

Tjek diskene for fejl med producentens diagnostics tool.

> Logon Fejlen: Sidder her og snakker med ham som satte DNS'en op og han
> siger at det burde være rigtig sat op, så det er lidt mystisk

Det må winnie gruppen evt. kunne svare på, men forstår ikke lige hvad du
mener med logon og dns sammenhængen.

> En ting mere : Hvor er mine første 'postings' blevet af?

Alt efter den newsserver du bruger er sat op, kan de være udløbet og
slettet fra udbyderen. Kan også være din newsklient som har lav levetid for
hentede posts.

--
Bjarke Andersen

Fra : Chaddy

Dato : 19-02-04 00:13

Bjarke Andersen skrev

> Det kan det sagtens være, hiv alt "unødvendig hardware ud" og tjek one-by-
> one.

Det kan blive enden på det
Træls når serveren faktisk er i brug nu.

> Forresten har du tjekket RAM'ene www.memtest86.com, helst én klods af
> gangen.

Ups nej - det har jeg faktisk ikke - gør det straks i morgen tidlig

> Tjek diskene for fejl med producentens diagnostics tool.

Også i morgen tidlig

> Det må winnie gruppen evt. kunne svare på, men forstår ikke lige hvad du
> mener med logon og dns sammenhængen.

Inde i Event Viewer skriver den der er en LOGON fejl. Fejlen består af at
der er noget galt med DNS. Hvad fejlen består af kan jeg ikke skrive nu da
jeg ikke har adgang til dem her.

> Alt efter den newsserver du bruger er sat op, kan de være udløbet og
> slettet fra udbyderen. Kan også være din newsklient som har lav levetid
for
> hentede posts.

Det var OE der stod til at slette indlæg efter 5 dage såe.......

Tak for hurtigt svar

Mvh Klaus

Fra : Martin Rytter Jensen

Dato : 12-02-04 10:25

"Chaddy" <sa_dk_thechad"SPAM-filer"@hotmail.com> wrote in message
> [...]
den
> kører igen. Musen virker stadig selvom resten af pc'en ikke dur.

Og hvornår opstår disse fejl?

- under selve opstarten?
- efter en times drift?

- Har du checket at alle blæsere kører som de skal?

/Martin

Fra : Adm GPS

Dato : 12-02-04 10:44

Martin Rytter Jensen

> Og hvornår opstår disse fejl?

Kan være når som helst. Her til morgen kom den ved at jeg gik ned at
klikkede på start og så gik ind i noget i Administrative tools så frøs den i
3 minutter. Så kan jeg bruge den i fra 5 min. til 30 min. uden fejl og så er
den der igen

> - Har du checket at alle blæsere kører som de skal?

De kører fint

Har snakket med leverandør igen idag - han var inde på at det kunne være den
ene HD eller HD kabel eller måske den ene RAM blok

Men jeg er først nu ved at spejle den anden disk så det varer lidt før jeg
kan teste om det er den ene det er galt med

Mvh Klaus

Fra : Martin Rytter Jensen

Dato : 12-02-04 12:40

"Adm GPS" <adm"Fjern Dette"@grenaaproduktionsskole.dk> wrote in message
> [...]
den
> ene HD eller HD kabel eller måske den ene RAM blok

Angående ramblokkene er det vel ret simpelt at teste - bare flå den ene ud,
og derefter den anden og se om der så ikke opstår fejl,

Jeg har været ude for at windows fryser fordi den ikke kan forbinde til en
disk. Den kunne godt detecte enheden, men er ude af stand til at genkende
filsystemet (fat32).

Mvh

/Martin