Hvad er god praksis for opgraderinger?
Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 05-02-04 14:26

Hej

Jeg har "ansvaret" for en server på arbejdet og jeg kan se at diskpladsen
begynder at svinde ind...det er langt fra kritisk endnu(pt cirka 5% brugt)
da serveren er forholdvis ny...
Der er internt i firma'et sket lidt strukturændringer som betyder at den
daglige tilførte datamængde vil stige. I den forbindelse vil jeg gerne være
i meget god tid med en erstatning for serveren, eller i hvertfald en
slagplan/tidsplan/økonomiplan for selve opgraderingen...

Men hvad plejer i at gøre? har i en grænse som lyder i retning af "Når
forbruget når 80% opgradere vi" eller "Vi opgradere når vi kan beregne at vi
har 1måned tilbage med nuværende stigning"...eller hvilke
kriterier/grænseværdier opstiller i for at varsle en kommende
opgradering/udskiftning...? Man kunne jo sagtens forestille sig at der måske
ikke var dag til dag levering på den ønskede løsning og at dette skulle
indberegnes i tidsplanen....

MVH
Thomas

Fra : Jakenold

Dato : 05-02-04 22:45

Hej Thomas!

Jeg synes at din måneds margin lyder som en god idé!
Hvilken løsning har i?

Jakob

Fra : Martin Rytter Jensen

Dato : 06-02-04 11:09

"Jakenold" <thiswontwork@tele2adsl.dk> wrote in message
> Jeg synes at din måneds margin lyder som en god idé!
> Hvilken løsning har i?

Ja, netop. Hvilken løsning. Det er næsten altafgørende hvor fleksibelt
systemet er.

/M

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 06-02-04 21:35

"Martin Rytter Jensen" <jensenFJERNMIG@mermaidconsulting.dk> wrote in
message news:bvvp3p$1t1j$1@news.cybercity.dk...
> Ja, netop. Hvilken løsning. Det er næsten altafgørende hvor fleksibelt
> systemet er.

Den nuværende løsning er en Primergy TX150_SATA fra Fujitsu Simens:
http://www.fujitsu-siemens.com/rl/products/primergy/tx150_sata.html

De næste løsning vil have nogle krav som gør at den nuværende server ikke
vil kunne opgraderes. Eksempelvis har en løsning med 12*250Gbyte i RAID10
være diskuteret. Men kravende til den kommende løsning er langt fra fastlagt
da det afhænger af hvordan vores lagerbehov udvikler sig det næste stykke
tid....

Jeg ville dog gerne være lidt på forkant og håbede derfor i ville indvie mig
i hvordan i vurdere at nu er det tid til at finde tegnebogen frem...

Det indlysende er selvfølgelig at skifte server når man får en advarsel om
at disken nu er 100% fyldt og windows anbefaler diskoprydning....det er bare
ikke en optimal løsning

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-04 22:21

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at disken nu er 100% fyldt og windows anbefaler diskoprydning....det er

Hvis det kun er data pladsen som er problemet, hvorfor så ikke se lidt på
noget DAS. (forudsat at ikke selve CPU eller memory giver dig en
begrænsning, nu skriver du ikke hvad den bruges til). En Compaq MSA1000
klare dette og kan derefter udvides efter behov, indtil en vis grænse
selvfølgelig. IBM har også nogle interessante DAS/SAN produkter liggende på
hylden.

Du vil om ikke andet få mere ud af end "rigtig" storage løsning mht.
hastighed og flexibilitet, og det gør det nemmere at skifte server senere.
En ordenlig server med plads til omkring 12 SCA diske koster ikke under
50.000,-, og så er du allerede godt i gang med en fornuftig DAS storage.

TX150 med SATA diske har 4 x 80Gb. Så gætter jeg på du har 160Gb diskplads,
hvis du bruger den onboard "raid" controller. Din data mængde må stige
gevældigt, hvis du forventer at løbe tør indenfor kort tid? TX150 er rigtig
god server til prisen, dog havde TX200´eren nok været en mere flexsibel
server at arbejde med. (min personlige mening).

/Robert

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 07-02-04 10:00

"Robert" <robert(at)rovi.dk> wrote in message
> [...]
> klare dette og kan derefter udvides efter behov, indtil en vis grænse
> selvfølgelig. IBM har også nogle interessante DAS/SAN produkter liggende

I vores situation er det primært selve lagerpladsen og ikke hastigheden på
denne der er vigtig. Det var derfor vi havde overvejet en løsning med
12*250Gbyte bestående af en stribe SATA-diske og f.eks. en 12ports
controller fra 3Ware frem for en relativ dyr tilsvarende SCSI-løsning.

> [...]
> En ordenlig server med plads til omkring 12 SCA diske koster ikke under
> 50.000,-, og så er du allerede godt i gang med en fornuftig DAS storage.

Jeg er ikke helt med på hvori det bliver nemmere?

> [...]
> god server til prisen, dog havde TX200´eren nok været en mere flexsibel
> server at arbejde med. (min personlige mening).

Ja, vi har 160Gbyte i et RAID10. Tjaaa, jeg ved ikke om den stiger
gevaldigt, men den stiger:
http://www.hemlig.dk/Diskload.bmp
....og som i kan se er der et godt stykke tid til at jeg skal bekymre
mig...men formen på kurven(tilnærmer sig vel ekspotentielt stigende) gør at
jeg, som sagt, gerne vil have lidt bedre styr på "slagplanen" bla. også for
at kunne give en bedre information til de nålestribede herrer

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-04 16:25

> [...]
> 12*250Gbyte bestående af en stribe SATA-diske og f.eks. en 12ports
> controller fra 3Ware frem for en relativ dyr tilsvarende SCSI-løsning.

Den løsning er også udemærket. Men jeg tror nu ikke prisforskellen er så
stor i sidste ende, de SATA løsninger jeg har set ender på næsten samme pris
som en SCSI løsning, dog med den begrænsning at SATA løsningen ikke kan
udvides. Du skal være opmærksom på, at hvis du laver en stripe, har du ingen
sikkerhed på dit array.

> Jeg er ikke helt med på hvori det bliver nemmere?

Du får placeret dine data centralt uafhænig af server.

> Ja, vi har 160Gbyte i et RAID10. Tjaaa, jeg ved ikke om den stiger
> gevaldigt, men den stiger:

Ca. 2.000,-. TX150 får max. som 2.8Ghz P4 (p.t.) og hvis der skulle smides
en 3.06 Ghz cpu i denne ville prisen ende på en TX200.

Altid godt at være forberedt.

/Robert

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 07-02-04 17:54

> [...]
> som en SCSI løsning, dog med den begrænsning at SATA løsningen ikke kan
> udvides. Du skal være opmærksom på, at hvis du laver en stripe, har du

Det har jeg så lidt svært ved at se. Jeg kan sammensætte en server med
eksempelvis 12*250Gbyte SATA-diske, en enkel xeon og et par stænger ram for
rundt 50.000kr på www.3ware.dk (harddiskpriser er hentet fra
www.edbpriser.dk) Jeg kan umidlbart ikke finde et tilsvarende system som kan
give mig 1TByte lagerplads i RAID10 med 2 spare-diske i en SCSI udgave nogen
steder...Men jeg leder måske de forkerte steder? den MSA1000 du, så vidt jeg
husker, omtalte tidligere SER meget dyr ud...Ingen tvivl om at det er
_løsningen_, men trækker man økonomien ind i det begynder de andre løsninger
pludselig at blive meget mere interessante...

> Du får placeret dine data centralt uafhænig af server.

Ja ok, det er en stor fordel, det kan jeg godt se... Det er noteret

> Ca. 2.000,-. TX150 får max. som 2.8Ghz P4 (p.t.) og hvis der skulle smides
> en 3.06 Ghz cpu i denne ville prisen ende på en TX200.

Ingen tvivl om at TX150'eren ikke var det bedste valg. Den skal heller ikke
opgraderes men udskiftes når tiden kommer...så kan den i stedet den overtage
nogle andre opgaver...

Jeg forvirrede måske lidt med emnet i tråd eftersom jeg egentlig mente
"opgradering af maskinpark" og ikke "opgradering af den enkelte
server"...beklager..

MVH
Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 08-02-04 10:22

> [...]
løsninger
> pludselig at blive meget mere interessante...

Jeg havde ikke set at 3Ware var så billig, så jeg må give dig ret. Du finder
ikke en SCSI løsning på 1TB i dette prisleje. Selvom HP/Compaq konstant
kører med "special price for you" ryger vi laangt over 100.000,- hvis man
skal have 1Tb plads.
Men prøv at holde øje med nogen SCSI storage. Næsten alle storage
leverandørerne er slutne og kører med "tilbud", "bundles" og hvad de nu
ellers lader det. IBM har lige kørt en kampagne med en storage løsning
nedsat med 150.000,- til 99.999,-. Jeg kan ikke lige huske hvilken model.

> [...]
ikke
> opgraderes men udskiftes når tiden kommer...så kan den i stedet den

Tag ikke fejl. Det var ikke for at kritisere, for TX150 er en rigtig god
maskine og _INGEN_ slår Siemens Business Service, når det gælder service og
garanti.

/Robert

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 08-02-04 21:21

> [...]
kan
> give mig 1TByte lagerplads i RAID10 med 2 spare-diske i en SCSI udgave

Sagde du ikke at hastighed ikke var så vigtigt ?

Så er RAID10 da spild af harddiske !
Brug RAID5 !

Hvis det absolut skal være ekstra sikkert, så brug 2 lag Raid5
(3 diske i Raid5 =500 GB) gange 3 i Raid5 plus en hotspare.

Du skal nu i worst case scenarie miste 4 ud af ni diske inden hot-spare
disken er online for at miste data.
Og du bruger kun 10 diske.

Eventuelt kan du med 3x4 diske opnå 1,5TB.

Men brug dog RAID5 hvis du har så mange diske.

Rune

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 09-02-04 16:31

"Rune Friis Jørgensen" <rune_friis@adslhome.dk> wrote in message
> for
> kan
> nogen
>
> Sagde du ikke at hastighed ikke var så vigtigt ?

Præcis...

> Så er RAID10 da spild af harddiske !
> Brug RAID5 !

Lige så uvigtigt som hastigheden er, lige så kritisk er det at data'ene ikke
går tabt...Derfor faldt valget på en RAID10 SATA løsning da SATA-diske ikke
er så forfærdigeligt dyre og da RAID10 gav den bedste sikkerhed...

> Hvis det absolut skal være ekstra sikkert, så brug 2 lag Raid5
> (3 diske i Raid5 =500 GB) gange 3 i Raid5 plus en hotspare.

Var faktisk ikke klar over at det kunne lade sig gøre...altså at koble flere
RAID5-arrays sammen i et større RAID...

> [...]
> Og du bruger kun 10 diske.
> Eventuelt kan du med 3x4 diske opnå 1,5TB.
> Men brug dog RAID5 hvis du har så mange diske.

Det vil jeg bestemt have i mente...tak

Det kommer da til at tage lidt tid at builde et array bestående af 3 arrays
på 500Gbyte i RAID 5 og et stort RAID5 på 1500Gbyte... Tror jeg skal campere
i serverrummet et par dage for at få det til at spille....Hvor lang tid
tager det så at rebuilde hvis en disk fejler?

MVH
Thomas

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 12-02-04 23:29

> [...]
ikke
> er så forfærdigeligt dyre og da RAID10 gav den bedste sikkerhed...

Med fire diske er det da også en god løsning.
Om du mister en eller to diske til paritet er vel ikke så afgørende.
Men ved 10 diske mister du 5...

> Var faktisk ikke klar over at det kunne lade sig gøre...altså at koble
flere
> RAID5-arrays sammen i et større RAID...

Jeg tror ikke der er så mange controllere der kan, men software-raid kan.
(eller software-raide hardware-raidede arrays...)

> [...]
> i serverrummet et par dage for at få det til at spille....Hvor lang tid
> tager det så at rebuilde hvis en disk fejler?

Nu burde den jo kunne rebuilde de tre "under-arrays" samtidigt.

Og selv om det er mange GB, skal hver disk kun bearbejde 250 GB.

Rune

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 07-02-04 16:51

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> wrote in message
> [...]
> 12*250Gbyte bestående af en stribe SATA-diske og f.eks. en 12ports
> controller fra 3Ware frem for en relativ dyr tilsvarende SCSI-løsning.

3Ware laver nogle gode controllere. Hvad har du forestillet dig du vil smide
de 12 diske i af kabinet?

Kaj

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 07-02-04 17:38

"Kaj S. Laursen" <kaj@hih.dk> wrote in message

> 3Ware laver nogle gode controllere. Hvad har du forestillet dig du vil
smide
> de 12 diske i af kabinet?

Jeg har også kun hørt gode ting om deres controllere...

Jeg har ikke tænkt så langt endnu, men jeg havde forestillet mig en stribe
godt kølede hotswap skuffer....eventuelt en af pakkeløsningerne fra 3ware.dk
som f.eks:
http://www.3ware.dk/catalog/product_info.php?cPath=38&products_id=175

MVH
Thomas

Fra : ct

Dato : 10-02-04 12:31

> Jeg har ikke tænkt så langt endnu, men jeg havde forestillet mig en stribe
> godt kølede hotswap skuffer....eventuelt en af pakkeløsningerne fra
> [...]

Hej,

Blander mig lige, se på denne her som vi netop har indkøbt (16x250GB);

http://www.heinex.dk/produkter/raid/esa16.htm

claus

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 10-02-04 12:48

"ct" <clausFJERN@kjerkegaard.dk> skrev i en meddelelse

> Blander mig lige, se på denne her som vi netop har indkøbt (16x250GB);
> http://www.heinex.dk/produkter/raid/esa16.htm

Den ser ond ud Men jeg har jeg ret i at det kun er storage og der kræves
en server ved siden af?

MVH
Thomas

Fra : ct

Dato : 10-02-04 14:19

> Den ser ond ud Men jeg har jeg ret i at det kun er storage og der
kræves
> en server ved siden af?

jo, den forbinder til en server med fiber eller scsi.

claus

Fra : Lars H.

Dato : 10-02-04 16:31

On Tue, 10 Feb 2004 12:30:59 +0100, "ct" <clausFJERN@kjerkegaard.dk>
wrote:

>Blander mig lige, se på denne her som vi netop har indkøbt (16x250GB);
>
>http://www.heinex.dk/produkter/raid/esa16.htm

Hvad ligger prisen på uden harddiske?

--
Wonder why?

Fra : mofo

Dato : 11-02-04 20:04

> Hvad ligger prisen på uden harddiske?

den koster omkring 100K med 16x250GB diske