1.5TB RIAD5 Windows2000 Server til FreeBSD
Fra : Christian Ebsen

Dato : 03-02-04 15:09

Hejsa...

Jeg har en backup server der køre med 12 stk. 160GB Seagate i RAID 5 på et
3ware kort

Mit problem ligger i at ALLE vore servere køre FreeBSD hvilket er dejligt
nok
men af en eller anden underlig grund har jeg har jeg for ca. et år siden
installeret denne server med
windows jeg er efterhånden ved at være godt træt af den og vil derfor meget
gerne installere FreeBSD
på maskinen istedet det ville tage mig ca 1-2 timer at have den
geninstalleret med BSD og have alle services oppe at køre igen under BSD men
HVORDAN for jeg conveteret mit RAID fra NTFS til UFS ??? jeg har
naturlighvis ikke fyldt mit raid helt jeg har kun brugt ca. 890GB og de 90%
af denne data er kunde data som IKKE må forsvinde
jeg har IKKE en anden disk jeg lige kan smide de 890gb over på desvere....

Nogen gode ider ???

--
Best Regards
Christian Ebsen

Fra : Jens Davidsen

Dato : 03-02-04 16:11

"Christian Ebsen" <christian@phphotel.NOSPAM.dk> wrote in message
<SNIP>
> [...]
> af denne data er kunde data som IKKE må forsvinde
> jeg har IKKE en anden disk jeg lige kan smide de 890gb over på desvere....

Hvad med at lave en fuld backup paa baand (eller det medie du nu bruger),
formatere, og derefter genindlaese backup'en? (du har backup af de vigtige
data ikke? )

Hygge, Jens

Fra : Christian Ebsen

Dato : 03-02-04 18:08

he he der er jo ikke backup af selve backup serveren .....

den køre raid 5 og har 1 hot spare disk så der vil alså kunne gå 2 diake ned
uden vi får problemer ....

vi har naturlighvis en kopi af dataen men det er jo på de mail og web
servere som vores raid maskine tager backup af og jeg har ikke lyst til at
komme ud i at jeg slætter raid5 disken for at installere freebsd og så en af
diskene i en WebServer skulle dø det ville jo være katastrofe... !!!! for
ikke at sige groft uforsvarligt over for vores kunder ....

ellers nogen ider?....
har selv overvejet at købe 3 stk. 300GB disk et promise raid kort og så bare
køre de 3 nye diske i raid 0 for derefter at tage backup af backuppen og så
reinstallere men jeg håber nu stadig lige der er en kvik fætter her i NG der
lige kender et program der lige kan konvetere eller et eller andet det ville
sku være en livreder...
forsten skal jeg lige tilføje at selve systemet IKKE køre på samme disk den
køre på 3 18.4GB SCSI 320 diske i RAID5 og dem kan jeg fint formatere så det
er alså kun dataen alså een partion der skal ændres...

--
Best Regards
Christian Ebsen

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 03-02-04 18:46

> he he der er jo ikke backup af selve backup serveren .....

Hvad gør du så hvis den bliver stjålet? Hvad hvis web-serverne også ryger?
Håber på tyvene vil sælge dem tilbage til dig?

Det er jo tidliger sket...

Mvh.,
Kaj

Fra : Christian Ebsen

Dato : 03-02-04 19:11

Ja men man kan jo altid sige hvad du hvis de tager hele lorted...

som det er pt. står alle web mail og sql samt nogle kunde servere i vores
enlige server rum
i 3 set rack flames...

og backup serveren står i rumet ved siden af sammen med alt router udstyr og
UPSér osv...

det jo selvfølige alarm på og den er tilsluttet en eller anden central ...
kender ikke helt detaljerne

til sidst har vi så en forsikring der dækker et rimlig stort beløb til
genopbygning og nyt hardware...
samt tabt indtjening

men jeg tror OG håber / bertil at det ikke kommer så vidt...
--
Best Regards
Christian Ebsen

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 03-02-04 20:25

> Ja men man kan jo altid sige hvad du hvis de tager hele lorted...
>
> og backup serveren står i rumet ved siden af sammen med alt router udstyr
og
> UPSér osv...

Så skal du efter min mening være lidt varsom med at have et "Enterprice"
produkt. I sagen fra Holstebro (?) som jeg refererede til var der et firma
som mistede hjemmesiden. Det var ikke nok at de havde fået at vide der var
backup, de skulle selv have checket at der var tilstrækkelig backup, og
situationen med en backupserver i samme rum ville have givet en påtegning på
revisonen.

Så for en virksomhed vil ovenstående ikke være nok backup.

Kaj

Fra : Christian Ebsen

Dato : 03-02-04 23:22

Okay når du siger samme rum mener du så samme lokation ...

får vi har dem jo i 2 forskællige rum og der er brændmur imellem så de står
ikke i samme rum...

hvis hvis vi skulle backe op på bånd er det jo lige så usikkert jeg er
næmlig gået væk fra bånd for nogle år siden da jeg havede rekke meget
dårlige erfaringer med dat backup .... og hvis man skulle lave backup 1.5TB
hvad for et bånd skulle man så bruge....

Fra : Kaj S. Laursen

Dato : 04-02-04 01:33

> Okay når du siger samme rum mener du så samme lokation ...

Jeg ved ikke hvor grænsen går, hvornår en adskillelse er "nok" til at en
revison vil sige ok. Vi har bånd på samme lokation, men i et godt brandskab,
og det var ok. Om en brandmur mellem to rum er nok ved jeg ikke.

> hvis hvis vi skulle backe op på bånd er det jo lige så usikkert

Ikke hvis du placerer nogle bånd i f.eks. brandskab eller på en anden
lokation.

> jeg er
> næmlig gået væk fra bånd for nogle år siden da jeg havede rekke meget
> dårlige erfaringer med dat backup

dat er noget lort.

> og hvis man skulle lave backup 1.5TB
> hvad for et bånd skulle man så bruge....

Der er flere typer, men en autoloader vil nok under alle omstændigheder være
en rar ting. Hvor mange data ændrer sig dagligt?

Kaj

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-04 19:59

"Christian Ebsen" <christian@phphotel.NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

og hvis man skulle lave backup 1.5TB
> hvad for et bånd skulle man så bruge....

Et LTO II drev kan klare 30Mb sec., altså 1.8Gb i minuttet. En fuld backup
af 1.5TB tager ca. 14 timer, men du kan jo nøjes med
differential/incremental backup, så skulle der gå mindre tid til.

Hvis det ikke er tilfredsstillende kan Tandberg M1500 library LTO II klare
jobbet, som fås til en rimelig pris.

/Robert

Fra : Christian Ebsen

Dato : 05-02-04 06:45

> [...]
> differential/incremental backup, så skulle der gå mindre tid til.
>
> Hvis det ikke er tilfredsstillende kan Tandberg M1500 library LTO II klare

Lyder intrasant har du et evt. link til flere infomationer bånd er jo nok
ikke så dyre som diske på sigt.
hvor mange gange kan et sådan bånd blive overskrævet uden der kommer fejl
osv. ?
hvor stor chance er der får at et bånd skrævet at et drev kan læses af et
andet helt nyt..
hvis der nu skulle ske brænd og det oprendlige drev blev ødelagt.. jeg har
tidliger ehaft erfaringer med dat drev
der har haft problemer med dette

// Christian Ebsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-02-04 10:28

Christian Ebsen wrote:
> Lyder intrasant har du et evt. link til flere infomationer bånd er jo nok
> ikke så dyre som diske på sigt.

Det kan de meget hurtigt blive .. et ordentligt bånddrev koster en
formue, man kan formodentlig nemt få en 3-5 300gig diske til samme
pris.

> hvor mange gange kan et sådan bånd blive overskrævet uden der kommer fejl
> osv. ?

Det er nok lidt med forskel .. en 800-2000 overskrivninger
formodentlig.

> hvor stor chance er der får at et bånd skrævet at et drev kan læses af et
> andet helt nyt..

Det burde vel ikke være et problem? jeg har dog aldrig prøvet det.

// Hans
--
Gumminumser == Champignons

Fra : Christian Ebsen

Dato : 05-02-04 13:22

> Det kan de meget hurtigt blive .. et ordentligt bånddrev koster en
> formue, man kan formodentlig nemt få en 3-5 300gig diske til samme
> pris.

okay men hvor mange GB kan der så være pr. bånd

> Det er nok lidt med forskel .. en 800-2000 overskrivninger
> formodentlig.

Okay det er da aligevel noget.

> Det burde vel ikke være et problem? jeg har dog aldrig prøvet det.

Jeg har oplavet at det har været et problem en del gange med dat minst 3 så
alvorlige at man
overhovet ikke kan læse båndet med den nye station også en af de ting der
gjore at jeg ikke har valgt bånd pt..

/ Christian Ebsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-02-04 21:43

Christian Ebsen wrote:
> okay men hvor mange GB kan der så være pr. bånd

Man kan jo fx. gå ud fra Fujifilms 160gig drev, det ser ud til at
være bedste køb til under 10k..

Og det er faktisk ikke så galt som jeg troede, man slipper med sølle
500kr/bånd, og 8500kr for drevet..

dvs. at 1.5TB plads kun vil koste 13500kr .. med harddiske vil det
koste 10000+controller, noget mere hvis man skal bruge redundans/raid.

Så skal man jo så også finde en abe til at skifte båndet.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Morten Isaksen

Dato : 08-02-04 21:29

> Det er nok lidt med forskel .. en 800-2000 overskrivninger
> formodentlig.

Man plejer normalt ikke at snakke om overskrivninger i denne forbindelse,
men om hvor mange gange hovedet passerer et bestemt sted på båndet.

Hvis det er din båndstation der er flaskehalsen, så er de to værdier ens.
Hvis din båndstation er hurtigere end backup programmet kan levere data, så
bliver båndstationen nødt til at stoppe op og spole lidt tilbage, og så
begynde at skrive igen. Det betyder at båndet bliver slidt hurtigere.

/Morten

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-04 20:49

> Lyder intrasant har du et evt. link til flere infomationer bånd er jo nok
> ikke så dyre som diske på sigt.

Se på tandberg, IBM, HP/Compaq, Quantum m.m. hjemmesider. Der er masser af
info. at hente. Det er hvis jeg ikke husker helt forkert IBM/HP og en 3.
part som har patent på LTO teknologien. Derimod er det Quantum/Benchmark som
har patentet på DLT og SDLT. Begge teknologier virker meget stabilt.

> hvor mange gange kan et sådan bånd blive overskrævet uden der kommer fejl
> osv. ?

Gode LTO bånd skal kunne klare minimum 3 års brug ved ugenligt backup. Bla.
Maxwell har denne ombytningsgaranti på deres bånd.

> hvor stor chance er der får at et bånd skrævet at et drev kan læses af et
> andet helt nyt..

Har ikke oplevet at det ikke virker på andre drev, men det kan selvfølgelig
ske. Intet er 100%.
Jeg har personligt aldrig haft problemer med mine DLT drev.

> hvis der nu skulle ske brænd og det oprendlige drev blev ødelagt.. jeg har
> tidliger ehaft erfaringer med dat drev
> der har haft problemer med dette

DAT er også en meget billigere teknologi og der har jeg ofte set fejl ved
verify, hastighed og stabilitet. Man må ikke forvente samme kvalitet som ved
DLT/LTO. Der er jo også mindst 2 gange prisforskel.

I øvrigt har jeg set raid arrays hvor data forsvandt totalt. Dog kun 2
gange. Den ene gang ved en defekt UPS ødelagde serveren og da den skulle
starte op igen, var arrayet blankt. 2. gang ved en rebuild på en Adaptec
controller, da en bios fejl lavede inconsistente data ved rebuild (og så er
det vi har en bånd kopi).

/Robert

Fra : Christian Ebsen

Dato : 06-02-04 18:11

> [...]
> starte op igen, var arrayet blankt. 2. gang ved en rebuild på en Adaptec
> controller, da en bios fejl lavede inconsistente data ved rebuild (og så

Okay vi har haft overspending een gnag på raid serveren der døde een disk så
den tog vi uden problemer
Vores stræm bliver pt fordelt via en alm el tavle gennem en 16amp gruppe
gennem vores UPS og lige inden serveren er der så plsceret et D10 relæ så de
skulle være rimlig sikret men alt kan jo fejle ...

Men jeg må da indrømme at mit ellers så simple spørgsmål har givet mig en
del gode infos omkring evt. bånd løsninger som jeg er efterhånden er ret
sikker på vi vil supplere vores nuverende raid5 backup med.
Så er vores backup også sikret efter min medning rimlig godt ....

Dog er der lige et spørgsmål mere hvis eet bånd tager 160gb og der skal
lavres backup af 1+TB
hvordan gør man så det.... skal man ud og skifte bånd en gnag imellem eller
har man en slags autoloader ligesom
til cd/dvd brænder ???

// Christian Ebsen

Fra : Ukendt

Dato : 06-02-04 18:47

> [...]
> lavres backup af 1+TB
> hvordan gør man så det.... skal man ud og skifte bånd en gnag imellem

LTO-I bånd kan tage 200Gb pr. bånd, LTO-II bånd tager 400Gb pr. bånd og SDLT
tager 320Gb pr. bånd.

Begge teknologier er særdeles gode og kvalitetsmæssigt er begge produkter
(LTO/SDLT) lige (efter min personlige mening). Hvis jeg selv skulle begynde
fra scratch ville jeg tage LTO-II teknoloien:

1) fordi LTO-II er den hurtigste
2) er den mest fremtidssikrede mht. pladsmængden p.t.
3) næsten samme pris som SDLT, dog lidt dyere

SDLT vil man sandsynligvis vælge, hvis man går fra de ældre DLT 4/7/8000
drev, da SDLT kan læse disse formater. Man skal dog bemærke at DLT´en har
været længst på market (hvis dette i sidste ende skulle betyde noget!) Om
ikke andet har det vist sig at være et rigtigt godt og stabilt produkt.
Hvis du ikke har et uendeligt budget, ville jeg seriøst kigge på en LTO-II
autoloader. Sådan en til 6 bånd kan anskaffes for omkring 75.000,- og
flytter virkelig mange data til båndet ganske hurtigt, hvis du husker at
bruge en U320 controller og et kvalitets kabel. Så har du til 2.8TB data og
hvis systemet sættes korrekt op, skulle det gerne dække dit behov rimeligt
frem i tiden. Smid en Veritas BackupExec ovenpå (koster ca. 3.400,- i box
version) som kan styre din loader/båndene korrekt og du vil se, at det
virker rigtigt godt.
Et library ville selvfølgelig være den mest fremtidssikrede løsning, men her
starter vi fra 125.000,- og så er det ikke småpenge længere for de fleste,
men køber man for småt eller billigt fra starten vil man fortryde inden
længe. Køb korrekt første gang og det vil være det billigste.

Man tager selvfølgelig heller ikke lige 75K op af lommen sådan lige, men så
må man jo prioritere sine indkøb kontra ydelser/service/garanti overfor sine
kunder og sig selv.

Håber det har hjulpet en lille smule.

/Robert

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 06-02-04 19:42

"Robert" <robert(at)rovi.dk> wrote:

>LTO-I bånd kan tage 200Gb pr. bånd, LTO-II bånd tager 400Gb pr. bånd og SDLT
>tager 320Gb pr. bånd.

Det bør nævnes at de tal er ved 1:2 kompression. I den optimistiske
ende vel nok, men det afhænger naturligvis af data.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Christian Ebsen

Dato : 09-02-04 04:49

Ja det er jo ikke helt billigt vi havede sat ca. 40.000 af det det så det er
jo lidt i overkanten.

mht til 1:2 kompression. så tror jeg ikke at vi kan få helt så meget ud af
båndet da
alle de data vi smider på backupmaskinen er allerede pakket som tar balls...

Men jeg har da efterhånden fået en masse god indgnagsvinkler på dette
problem
men det bliver nok bare endnu et raid som så vil komme til at stå på anden
lokaltion
og så vil vi streeme alt vigitge data så som opsetning og mysql data til den
via en VPN tunnel ...

--
Best Regards
Christian Ebsen

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 03-02-04 20:47

"Christian Ebsen" <christian@phphotel.NOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> Ja men man kan jo altid sige hvad du hvis de tager hele lorted...

Så indlæser du den backup du tager ud af huset hver dag.

/Brian

Fra : complexFJERNES@pc.dk

Dato : 04-02-04 06:36

On Tue, 3 Feb 2004 19:11:07 +0100, "Christian Ebsen"
> [...]

>genopbygning og nyt hardware...
>samt tabt indtjening
>
>men jeg tror OG håber / bertil at det ikke kommer så vidt...

Ak ja du har altså ingen backup !
Backup andet sted ifølge forsikring er mindst 100m væk
Og for at det ikke skal være løgn fortæller du her i gruppen hvor
maskinerne befinder sig med navn og adresse.
Det er ikke særligt gennemtænkt/klogt.

Det er sandelig godt man ikke som kunde har noget liggende hos dig.
Lars

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 04-02-04 07:06

<complexFJERNES@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Ak ja du har altså ingen backup !
> Backup andet sted ifølge forsikring er mindst 100m væk

I vore betingelser står der nu bare at det skal være i en anden
brandsektion, meterne er ligemeget!

Mvh Sophus

Fra : Christian Ebsen

Dato : 05-02-04 06:57

> I vore betingelser står der nu bare at det skal være i en anden
> brandsektion, meterne er ligemeget!
>
> Mvh Sophus

Are... hvad for et firma benytter i ?...
Vi bruger Codan. Så jeg vil da lige ringe og høre dem mht. til dette senere
i dag ...

For så ville vi jo være sikret men jeg vil dog stadig mene at uanset hvad
vil vores webhotel kunder ikke kunne
gøre kræv på noget da vi har disse linier i vores Forretningsbetingelser

Backup
PHPhotel.dk tager backup på 1.5TB NAS men det påhviler kunden selv at tage
backup af sine data. Backup er ikke beregnet til at blive indlæst for en
enkelt kunde, men kun hvis en hel server går ned. Så vil PHPhotel.dk om
muligt indlæse backup for alle kunder. PHPhotel.dk kan ikke stilles til
ansvar for evt. datatab

Backup er ment som en ekstra sikkerhed ikke en granti.

Selvfølige går det ikke ud på at fralægge sig ansvar vi prøver skam så vidt
som overhovet muligt at give vores kunder en
fornuftig backup løsning men vi kan jo ikke købe noget til flere
hundredtusindkroner når vi køre med så lave priser på vore webhoteller.

Men hvis der er nogen der kender eller har erfaring med systemer til en okay
pris ville vi da klart overveje dette så kunne jeg jo også tage f.eks et sæt
bånd med hjem i min private bolig så skal der jo ske noget af en katastrofe
får det hele ville være tabt...

// Christian Ebsen

Fra : Sophus Vørsing

Dato : 05-02-04 17:10

> Are... hvad for et firma benytter i ?...
> Vi bruger Codan. Så jeg vil da lige ringe og høre dem mht. til dette
senere
> i dag ...

Vi bruger TRYG

Mvh Sophus

Fra : Christian Ebsen

Dato : 05-02-04 06:50

> [...]
> Det er ikke særligt gennemtænkt/klogt.
>
> Det er sandelig godt man ikke som kunde har noget liggende hos dig.

He he jeg har da ikke skrævet adressen på mine maskiner ...
i starten stod de på adressen i aagaard men da vi efter hånden har nogle
maskiner
og derfor krævede store strøm tavle og beddere internet linie flyttede vi
det hele til Kolding ..
vores Kontor er dog stadig i aagaard...
Det er bare sørligt at tdc ikke har opdateret vores info ved ripe.net
hvilket jeg enlig også er ligeglad med...
vi har også nogle servere i vonge så det kunne være vi skulle tage backup
fra det ene server rum til det andet
det ville selvfølige tage en del trafik man det kunne jo sættes op sådan at
det KUN er data der er blivet ændret og ikke et enligt fuldtkopi ....

// Christian Ebsen

Fra : M.Kay

Dato : 09-02-04 15:12

I know it's awful, but Christian Ebsen wrote to everybody in
dk.edb.hardware.server saying:

> [...]
> det ville selvfølige tage en del trafik man det kunne jo sættes op
> sådan at det KUN er data der er blivet ændret og ikke et enligt

Tag dig ikke af ham. Formentlig er der ingen her i forum der tager ét ord
fra ham seriøst. Hvis du bliver ved med at snakke med complex, ender han med
at tilbyde dig konsulenttimer. jeg tror personligt han har fået ideen til
sit firmanavn fra sin psykolog ;)

--
Kay

Fra : Christian Ebsen

Dato : 11-02-04 20:48

"M.Kay" <G.i.n@ping.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> at tilbyde dig konsulenttimer. jeg tror personligt han har fået ideen til

Okay, Så tager jeg det heller ikke så nøje

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 04-02-04 23:47

> [...]
> af denne data er kunde data som IKKE må forsvinde
> jeg har IKKE en anden disk jeg lige kan smide de 890gb over på desvere....

Kan Windows maskinen ikke konvertere drevet til FAT 16 eller FAT 32.
FreeBSD understøtter vel FAT filsystemer.

Alternativt:
(afhængigt af dine serveres harddisk plads)

Lad server A tage backup af server B,
B af C, C af D .... og n af A.

Hvis ikke du vil gøre det server for server, kan du måske udvælge enkelte
servere.
1,5TB Raid array til B, C og F
Så skal du blot sikre dig at serverne ikke får sin egen backup.

Men du har vel et par GB ledigt hist og her.

Rune

Fra : Christian Ebsen

Dato : 05-02-04 07:04

> Kan Windows maskinen ikke konvertere drevet til FAT 16 eller FAT 32.
> FreeBSD understøtter vel FAT filsystemer.

Det ved jeg ikke om windows kan, det er windows2000 server ???
og hvis den kan ville det jo ikke være særlig fedt at køre fat 32 på en Unix
maskine
men det kunne jo være der var et værktøj til FreeBSD der kunne konvertere
fra FAT32 til UFS

> [...]
> 1,5TB Raid array til B, C og F
> Så skal du blot sikre dig at serverne ikke får sin egen backup.
>
> Men du har vel et par GB ledigt hist og her.

Jeg kan godt føgle dig men det er der jo ikke ret meget backup i
så kunne men beddere finde på at købe nogle løse 250 eller 300GB diske...

// Christian Ebsen

Fra : Rune Friis Jørgensen

Dato : 05-02-04 12:01

> [...]
> >
> Jeg kan godt føgle dig men det er der jo ikke ret meget backup i
> så kunne men beddere finde på at købe nogle løse 250 eller 300GB diske...

Nu er det jo heller ikke ment som backupløsning, men som opbevaring af
backupdata mens du laver om på dit Raid array.
Det er vel ikke så farligt, da du jo stadig har alle data på 2 forskellige
maskiner.
Det er så stadig i samme lokale, men det lyder som om det kun er ganske få
timer mens du piller ved det.
Så må du jo stå i serverrummet med en brandslukker.

Rune

Fra : Christian Ebsen

Dato : 05-02-04 13:27

> [...]
> timer mens du piller ved det.
> Så må du jo stå i serverrummet med en brandslukker.

Ja det er jo enlig rigtigt.....

det projekt vil jeg så påbegynde i næste uge....
jeg har ca. 50GB fri på min bærbar der vil jeg lige smide et ekstra kopi af
MySQL data
det er dem der fylder minst og normalt dem der er vigtigst !!!

Men jeg takker mange gange for dette input... jeg ser lys forude
jeg kan slet ikke vente med at slippe for den windows maskine så kan jeg
reklamere med
at vi køre 100% FreeBSD(unix) milijø [

Fra : Lars H.

Dato : 08-02-04 22:07

On Thu, 5 Feb 2004 13:27:22 +0100, "Christian Ebsen"

Du kører Outlook Express...

--
Wonder why?

Fra : Christian Ebsen

Dato : 09-02-04 04:52

> Du kører Outlook Express...
>
> --
> Wonder why?

he he ja der vil jeg give dig ret ....
det er desvere KUN servere vi har i Unix milejø da vi er bruger nogle
programmer til at styre alarm, adgnagskontrold og regnskab med som efter
hvad jeg kan se kun kan køre på windows ....
og så Skype det virker desvere også kun på windows.... lidt træls for det er
en rigtig nice IPtlf...