Hvordan spekulerer man mod en valuta?
Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 27-01-04 19:54

Jeg har aldrig forstået hvordan man kan tjene penge på at spekulere
mod en valuta. Jeg ved ikke om man kan tjene pengepå det nu om dage, i
firserne var der vist nogen der kunne.

Så vidt jeg har forstået virker det sådan her: Hvis jeg ejer rigtigt
mange engelske pund, og jeg sælger dem alle sammen meget pludseligt,
så kan jeg få kursen på pund til at falde. Når prisen på pund er
faldet et stykke, så kan jeg købe nogen nye engelske pund og vente på
at kursen stiger igen. Hvis jeg er heldig kan jeg ende med at have
flere pund end jeg startede med.

Men hvis vi nu antager at prisen på pund er en funktion af hvor mange
pund jeg har solgt, så vil jeg ende med at have lige så mange pund
som jeg startede med. Hvad skal der til for at man kan tjene penge på
at spekulere mod en valuta? Hvordan beskriver man det matematisk?

På forhånd tak

Niels

--
Niels L Ellegaard http://dirac.ruc.dk/~gnalle/

Fra : Devilicious

Dato : 27-01-04 21:11

"Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har aldrig forstået hvordan man kan tjene penge på at spekulere
> mod en valuta

Det klassiske er, at man går ind og "shorter" den valuta som man vil
spekulere imod. Det forudsætter dog 3 ting:
1. Du skal have rigelige reserver af en anden valuta
2. Der skal være "nogen" der insistere på at holde kursen på et "kunstigt"
højt niveau (fx. en nationalbank)
3. Dem man spekulere imod, skal have for få reserver

Ex. Vi har en hulens bunke dollars. Lad os nu sige, at Blair har svoret, at
det engelske pund _ALDRIG_ kommer under 1,5 UDS/pund.
Vi går så ud i markedet, og tilbyder at sælge en hel masse pund, som vi
reelt ikke har, men som vi først skal afregne senere. Det får prisen på pund
til at faldet. Det betyder at en normal engelsk lønning får udhulet sin
købekraft, og Blair beordre derfor sin nationalbank til at foretage
støtteopkøb. Jo flere pund som vi sælger, og som nationalbank køber, jo
højere et kunstigt niveau holdes pundet på. Efter et stykke tid har vi
sikkert stadig 1,5 USD/pund, men reelt er prisen meget lavere, da alle så
rigeligt vil have fået dækket deres behov for pund. På et tidspunkt giver
nationalbanken (typisk fordi deres reserver ikke er tilstrækkelig gode), og
kursen på pundet rasler nu ned i et frit fald. Nu køber vi så alle de pund
vi har "shortet", og opfylder dermed vores margin-calls, men til en
væsentlig lavere kurs end vi har solgt dem til (husk, nationalbanken gav
hele tiden 1,5 for dem).

Det er vidst i korte træk den måde det fungere på.

-dev

Fra : Dennis

Dato : 08-02-04 14:07

"Niels L. Ellegaard" <gnalle@ruc.dk> wrote in message

> Jeg har aldrig forstået hvordan man kan tjene penge på at spekulere
> mod en valuta. Jeg ved ikke om man kan tjene pengepå det nu om dage, i
> firserne var der vist nogen der kunne.

I teorien er det ret simpelt.

Lad os sige at du tror at dollaren vil falde fra 6 kroner per dollar til 5
kroner per dollar.

Du låner blot en million dollar, og får dem vekslet til kroner, og har både
kontoen med minus 1 million dollar, samt kontoen med +6 millioner kroner hos
samme børsmægler ( de hedder forex mæglere ). eksempelvis e-trade Danmark,
bare for at nævne en, der er online og billig

Når så dollaren er faldet til 5 kroner, så betaler du dit dollar lån tilbage
med 5 millioner kroner (dollaren er nu i kurs 5 jo), og så har du - vupti -
en million kroner i fortjeneste.

Det smarte er, selvfølgelig, at du typisk kun skal stille et sted mellem
10000(100 gange gearing) og 50000(20 gange gearing) kroner i sikkerhed for
at lave handlen, dine lånte dollars er jo til dels sikret med de danske
kroner du købte for dem.

Så det tænkte eksempel, med en gearing på 50, kan lave 20.000 kroner om til
1 million. Det er da en fin forretning... 5000 procent

Du skal lige sikre dig at din børsmægler garanterer at du er skadesfri hvis
kronen stiger - de allerbedste mæglere garanterer at du kun taber dit
indestående. (de tror åbenbart nok på egne systemer, at de regner med at ku'
lukke dine handler automatisk hvis du taber for mange penge).

Det var en måde, hvorpå menigmand kan spekulere i valuta, og du behøver skam
ikke at sælge så mange dollars, at det påvirker kursen - amerikanerne gør
dig den tjeneste at låne 1.5 millarder dollars om dagen (account defecit) ,
og det har ihvertfald indtil videre trykket dollaren lidt ned i kurs hele
tiden.

En anden måde man spekulerer i valuta på, er at lave nogenlunde samme
arrangement, men i stedet for at satse på at kursen falder på dollar, så
satser man på at dollaren stadig koster 6 kroner om et års tid, men at
renten forbliver den samme. I mellemtiden scorer man renter på de danske
kroner, og betaler renter for de amerikanske. Lånerenten for dollars hos
forex mæglere er vel omkring 1.1% mens indlånsrenten for danske kroner er
omkring 2.5% - du får altså lidt over 1% mere i renter på dine 6 danske
millioner, end du betaler på din million dollars.
Igen er det gearingen, der gør det interessant. Hvis ellers renterne
forbliver som de er nu, så burde du jo få 1% af 6 millioner kroner - det er
60000 kroner - i renter på et år.
Igen ved en gearing på 50, så er det jo fin forrenting af et indskud på
50.000 kroner. over 100%

Du kan også putte pengene i engelske pund i stedet for danske kroner.
derovre er renten omkring 3.8% - så får du jo over 2 procent af 6 millioner
i rente, eller over 120000 over et år, hvis engelske pund ellers ikke falder
i forhold til dollar i den periode.

De der store(og små) spekulanter, der væltede pundet dengang det røg ud af
emu'en - de blev ved med at låne pund og investere i alt muligt andet, fordi
de mente at pundet var for højt i kurs. Den engelske nationalbank købte
masser af pund for at holde kursen oppe, men der var åbenbart flere
spekulantpenge end der var reserver i den engelske nationalbanks kasse, så
de måtte stoppe køberiet, og så røg pundet i gulvet og så blev soros og en
masse andre rigtig, rigtig rige.

Dennis (har 500 kroner i pungen, og 20 euro derhjemme i blyantsholderen -
det er rigelig valutaspekulation for mig)