PEST-analyse
Fra : Signe

Dato : 04-12-03 19:07

Hejsa..
ved ikke om dette er den rette gruppe, men ellers må I bede mig futte
til en anden gruppe :)

Jeg har behov for noget hjælp til at lave en PEST-analyse for et
IT-firma...nogen der kan hjælpe mig??

Håber at høre fra jer enten her i gruppen eller pr. mail

Med venlig hilsen
Signe Sørensen
kandispigenFJERNDETTE@mail.tdcadsl.dk

Fra : Peter Thomsen

Dato : 05-12-03 09:37

"Signe" <kandispigenFJERNDETTE@mail.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> IT-firma...nogen der kan hjælpe mig??
>
> Håber at høre fra jer enten her i gruppen eller pr. mail

Mon ikke du så skulle overlade det til dem der kan finde ud af det ?

--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "NOSPAM_" if you want to mail me.

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 05-12-03 18:14

Alternativt prøv at lade være med at spørge folk der svarer arrogant og
uinformativt ... nånej, undskyld! Det her er jo en nyhedsgruppe, hvor
alle spørgsmål er tilladt.

Så: hvad går det der PEST ud på? Måske nogen så kan pege dig det rigtige
sted hen. Ellers bliver vi andre jo bare lidt klogere.

Hilsen Mikkel

Fra : Peter Thomsen

Dato : 05-12-03 20:50

"Mikkel T. Kromann" <mikkelztzkromann@get2net.dk> wrote in message
> Alternativt prøv at lade være med at spørge folk der svarer arrogant
> og uinformativt ... nånej, undskyld! Det her er jo en nyhedsgruppe,
> hvor alle spørgsmål er tilladt.

Der blev jo ikke spurt til hvad det var, ej heller nogen andre konkrete
spørgsmål. Blot, om man kunne hjælpe til at lave analysen for et IT-firma.
Jeg laver da gerne en pest-analyse, såfremt jeg bliver betalt for det. Men
sandsynligvis er det ikke hvad firmaet har behov for.

Derudover besvarer jeg også gerne konkrete spørgsmål her i gruppen, så som
dit (se nedenfor).

> Så: hvad går det der PEST ud på? Måske nogen så kan pege dig det
> rigtige sted hen. Ellers bliver vi andre jo bare lidt klogere.

Det er en politisk, økonomisk, social og teknisk analyse for et givent
område; produkt; årsforløb og lignende. De enkelte dele analyseres hver for
sig, men i et perspektiv der viser deres indbyrdes korrelation - udfra
hvilket man kan konkludere nogle ting (afh. af opgaven).

Håber det hjalp ?

Fra : Svend E

Dato : 06-12-03 17:43

> Så: hvad går det der PEST ud på? Måske nogen så kan pege dig det rigtige
> sted hen. Ellers bliver vi andre jo bare lidt klogere.

En PEST analyse bliver lavet for at analysere en organisations
omkringliggende miljø. Det er lidt i stil med SWOT-analyser. Specielt
OT-delen. Det er i realiteten en checkliste man kan bruge i forbindelse med
vurderinger af ændinger i fremtiden for en organisations niljø. Nogle gange
bliver analysen udvidet til at være en PESTEL analyse istedet. Political,
Economic, Sociocultural, Technological, Enviromental og Legal (se iøvrigt
Exploring Corporate Strategy, Johnson and Scholes, 6ed, pp99 ff). Flere
Corporate Strategy bøger har nogle sider om det.

Et altyernativ er at lave scenarie-analyser af alternative omkringliggende
miljøer/enviroments

Svend
E-mail: svend1snabelawebspeedpunktumdk

Fra : Mikael Skaaning Søre~

Dato : 15-12-03 00:30

Lad os nu skrive det så enkelt som muligt! En PEST analyse er en
omverdensanalyse på makroniveau! Pest analysen være sig ofte endnu mere
givtig sammen med Porters five forces og en værdikæde analyse! Ud af disse 3
analyser vil der kunne udledes en SWOT-analyse! Hvis du stadig er
interesseret i det, kan du maile mig, jeg kan henvise dig til bøger, eller
maile dig noter omkring emnet! En PEST være sig sjælden noget specielt værd
alene!!

MVH
Mikael
Markedsføringsøkonomstuderende

Fra : Peter Thomsen

Dato : 15-12-03 00:54

"Mikael Skaaning Sørensen" <FJERNmikaelssFJERN@stofanetFJERN.dk.FJERN>
wrote in message news:3fdcf24e$0$25809$ba624c82@nntp03.dk.telia.net

> Hvis du
> stadig er interesseret i det, kan du maile mig, jeg kan henvise dig
> til bøger, eller maile dig noter omkring emnet!

??? Hvorfor poster du det ikke bare i gruppen ??

Peter Thomsen
Der ikke forstår når folk opfordrer til at maile,
istedet for at give svaret i gruppen - for så må der være noget galt...