Lempelig finanspolitik og arbejdsløshed?
Fra : Alberich

Dato : 01-12-03 15:37

ææhh.. ja jeg er ikke økonom men er der et lyst hovede der hurtigt kan
forklare hvordan ovenstående hænger sammen?

Noget med at arbejdsløsheden falder jo færre afgifter og skatter man
skal betale, men hvorfor det? Burde det ikke være omvendt? det bliver jo
nemmere at leve på en bistand med lave skatter og afgifter?

Fra : Morten Fix

Dato : 01-12-03 16:22

"Alberich" <your@email.here> wrote in message
> [...]
> skal betale, men hvorfor det? Burde det ikke være omvendt? det bliver jo
> nemmere at leve på en bistand med lave skatter og afgifter?

Kort forklaret, og hvis vi ser bort fra opsparing er grundtanken:

Jo mindre skatter/afgifter vi skal betale, jo mere kan vi forbruge.
Når forbruget stiger, stiger efterspørgelsen (på varer), når efterspørgelsen
stiger følger udbudet med og stiger tilsvarende.

Udbudet afhænger normalt af kapital og arbejdskraft.
Ser vi bort fra kapital, må man for at øge udbudet også øge
arbejdskraften -> dvs. flere i arbejde.

Din betragtning er egentlig rigtig nok, man antager dog at folk (til en vis
grad) gerne vil have så mange penge som muligt.
så hvis de kan få arbejde tager de arbejde. (hvis de derved får flere penge)

Venlig hilsen
Morten Fix

Fra : Mikael Skaaning Søre~

Dato : 15-12-03 00:33

I det store og hele er det jop bare, at når skatter og afgifter falder
kommer der gang i "hjulene" på samfundet, øget forbrug giver øget
beskæftigelse..
/mikael

Fra : Morten Fix

Dato : 15-12-03 18:35

"Mikael Skaaning Sørensen" <FJERNmikaelssFJERN@stofanetFJERN.dk.FJERN> wrote
in message news:3fdcf2ed$0$25825$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...
> I det store og hele er det jop bare, at når skatter og afgifter falder
> kommer der gang i "hjulene" på samfundet, øget forbrug giver øget
> beskæftigelse..
> /mikael

Jep enig*, hvilket jeg vist også skrev.
Dog prøvede jeg også at vise hvorfor. Udfra den den simpleste form af 45
graders modellen.

* Da vi har "valgt at vælge" at udelade eksport/import. Så det eneste der
kan øge beskæftigelsen er forbruget. (og investeringerne men det glemmer vi
bare)

-Morten Fix