The Meatrix
Fra : Jahnu

Dato : 01-12-03 11:54

Fra : Peter Kjær

Dato : 01-12-03 18:12

> Tjek den her side ud:
>
> http://www.bancruelfarms.org/

Er helt enig i at det er synd for dyrene, men kan ikke lige se havd det har
med denne gruppe at gøre, men høre da gerne om dine synspunkter for dette
hvis der er noget jeg har misforstået.

Ses,
Peter
www.themagicworld.dk

Fra : Jahnu

Dato : 02-12-03 06:15

On Mon, 1 Dec 2003 18:12:29 +0100, "Peter Kjær" <Peter@dacor.dk>
wrote:

>Er helt enig i at det er synd for dyrene, men kan ikke lige se havd det har
>med denne gruppe at gøre, men høre da gerne om dine synspunkter for dette
>hvis der er noget jeg har misforstået.

Vegetarisme er ifølge min mening forbundet med new age, eftersom der
ikke bliver nogen new age, med før vi holder op med at plyndre og
voldtage naturen og dens indbyggere. En måde vi kan gøre dette er ved
ændrer vore spisevaner og holder op med at slagte levende væsener en
masse blot for at tilfredsstille vore smagsløg. Desuden er det sundere
og bedre for både kroppen og sindet og bedre karma at være vegetar.

mvh
jahnu

www.krishna.com
www.iskcon.org

Fra : vly

Dato : 02-12-03 10:59

On Tue, 02 Dec 2003 10:44:38 +0530, Jahnu <jahnu@india.com> wrote:

>Desuden er det sundere
>og bedre for både kroppen og sindet og bedre karma at være vegetar.

Det er da et postulat der vil noget Godt man ikke er nordboer
deroppe hvor vegationen er yderst sparsom.
Er de helt uden for "terapeutisk rækkevidde"?

Hvad der er bedst for krop og sind og giver en bedre karma skal jeg
ikke kunne sige, men jeg tror ikke det er et spørgsmål om, alene at
være vegetar. Det er jo en måde at inddele mennesker på - dem der ved
bedre og os andre

Hilsen Villy

Fra : Maria de Francis

Dato : 02-12-03 12:15

"Jahnu" <jahnu@india.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> masse blot for at tilfredsstille vore smagsløg. Desuden er det sundere
> og bedre for både kroppen og sindet og bedre karma at være vegetar.

Men du krydsposter til dk.livssyn og du har sådan set tilkendegivet det
samme, om karma og om at være vegetar, i andre tråde i dk.livssyn.

Mvh Maria

--
"There's a difference between knowing the path, and walking the path"
-Morpheus

Fra : Jahnu

Dato : 02-12-03 13:50

On Tue, 2 Dec 2003 12:14:57 +0100, "Maria de Francis"
<maria_de_francis@SLETwhite-magic.dk> wrote:

>Men du krydsposter til dk.livssyn og du har sådan set tilkendegivet det
>samme, om karma og om at være vegetar, i andre tråde i dk.livssyn.

Jeg tænkte bare, at dk.livssyn.newage er så død, så jeg ville se om
jeg kunne få en debat igang der.

www.krishna.com
www.iskcon.org

Fra : Maria de Francis

Dato : 02-12-03 14:01

> Jeg tænkte bare, at dk.livssyn.newage er så død, så jeg ville se om
> jeg kunne få en debat igang der.
>

> www.krishna.com
> www.iskcon.org

Hmmmmm....ja
men du (og hermed gør jeg det så også) sender den stadig til både dk.livssyn
og til dk.livssyn.newage, samtidig med at du tilsyneladende henvender dig
til dk.livssyn.newage.

Mvh Maria

--
Plej dit karma-
Opfør dig ordenligt

Fra : Jahnu

Dato : 03-12-03 08:02

On Tue, 2 Dec 2003 14:01:07 +0100, "Maria de Francis"
> [...]

>og til dk.livssyn.newage, samtidig med at du tilsyneladende henvender dig

Jeg henvender mig til begge grupper. Er det ok med dig?

www.krishna.com
www.iskcon.org

Fra : Maria de Francis

Dato : 03-12-03 09:11

> Jeg henvender mig til begge grupper. Er det ok med dig?

Jeg er sådan set fuldstændig ligeglad med hvilke grupper du henvender dig
til. Skriv da i mad + drikke hvis du har lyst til at dele dine idéer. Jeg
kommenterede dit indlæg:

> Jeg tænkte bare, at dk.livssyn.newage er så død, så jeg ville se om
> jeg kunne få en debat igang der.

Denne kunne man i kraft af din krydspost læse i begge grupper, så du ønsker
tilsyneladende en debat begge steder?

Mvh Maria

--
Plej dit karma-
Opfør dig ordentligt

Fra : Jahnu

Dato : 03-12-03 08:02

> [...]

>Men du krydsposter til dk.livssyn og du har sådan set tilkendegivet det
>samme, om karma og om at være vegetar, i andre tråde i dk.livssyn.

og...?

www.krishna.com
www.iskcon.org

Fra : Maria de Francis

Dato : 03-12-03 09:14

> og...?

Ville du sige mere?

Mvh Maria

--
Plej dit karma-
Opfør dig ordentligt

Fra : Lars Kristensen

Dato : 02-12-03 21:18

Jahnu <jahnu@india.com> wrote in message news:<uk7osvsvv5irbau0j758udhgcsis07nmfa@4ax.com>...

> [...]
> masse blot for at tilfredsstille vore smagsløg. Desuden er det sundere
> og bedre for både kroppen og sindet og bedre karma at være vegetar.

Ak ja, selv Adolf Hitler var vegetar - velbekommen!

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Jens Bruun

Dato : 02-12-03 21:40

"Lars Kristensen" <lars@hjertensfryd.dk> skrev i en meddelelse

> Ak ja, selv Adolf Hitler var vegetar - velbekommen!

Du får det til at lyde som om det var et sjovt, men tilfældigt
sammentræf. Måske Adolf Hitler var prototypen på en vegetar? Det kunne
også forklare nazismens forkærlighed for det okkulte og indisk
inspireret mystik, ritualer og symboler.

--
-Jens B.

Fra : Jahnu

Dato : 03-12-03 08:02

On Tue, 2 Dec 2003 21:40:02 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>også forklare nazismens forkærlighed for det okkulte og indisk
>inspireret mystik, ritualer og symboler.

Interessant tankegang. Var Stalin så prototypen på en kødspiser?

www.krishna.com
www.iskcon.org

Fra : Jahnu

Dato : 03-12-03 08:02

On 2 Dec 2003 12:18:08 -0800, lars@hjertensfryd.dk (Lars Kristensen)
wrote:

>Ak ja, selv Adolf Hitler var vegetar - velbekommen!

Skal jeg forstå det sådan, at du er imod vegetarisme?

www.krishna.com
www.iskcon.org

Fra : Lars Kristensen

Dato : 21-12-03 16:01

Jahnu <jahnu@india.com> wrote in message news:<r7hqsv0mjemn1mnkr63pol64jub2n9b85f@4ax.com>...

> Skal jeg forstå det sådan, at du er imod vegetarisme?
>

> www.krishna.com
> www.iskcon.org

Aldeles ikke, jeg spiser selv vegetabilsk føde ind imellem.
Jeg synes blot at man ikke skal gøre den ene slags mennesker bedre end
den anden, for der er dårligt karma i dem begge, dersom vi skal gå
efter din filosofi. At være vegetar er ikke en sikker vej til god
karma.

Det kan jo ikke være det man spiser der giver én en god karma, men
derimod ens måde at være på og så er det vel ligegyldigt om man er
kødspiser eller vegetar.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Jahnu

Dato : 22-12-03 11:19

On 21 Dec 2003 07:01:24 -0800, lars@hjertensfryd.dk (Lars Kristensen)
wrote:

> [...]
>den anden, for der er dårligt karma i dem begge, dersom vi skal gå
>efter din filosofi. At være vegetar er ikke en sikker vej til god

Jeg er helt enig. det er dog værd at påpege, at man kan leve et bedre
liv som vegetar. Og det er helt sikkert, at vegetarisme er en vej til
bedre karma, and hvis man spiser kød.

>Det kan jo ikke være det man spiser der giver én en god karma, men
>derimod ens måde at være på og så er det vel ligegyldigt om man er
>kødspiser eller vegetar.

Det er rigtigt, at det er ens måde at være på, der danner ens karma.
Hvad man spiser siger også en del om ens væremåde. Hvis man spiser kød
tilfredsstille sine egne smagsløg. Der er vist et gammelt ord der
siger, man er det man spiser. Så det kan absolut ikke være
ligegyldingt om man er vegetar eller kødspiser. Og det er slet ikke
ligegyldigt for de dyr der må lide, bare fordi vi synes de smager
godt.

www.krishna.com
www.iskcon.org

Fra : Lars Kristensen

Dato : 22-12-03 18:12

Jahnu <jahnu@india.com> wrote in message news:<t1dduvoha6aoope3qjke0ospbu2035eue2@4ax.com>...

> [...]
> ligegyldingt om man er vegetar eller kødspiser. Og det er slet ikke
> ligegyldigt for de dyr der må lide, bare fordi vi synes de smager

Hej Jahnu,

Jeg undre mig over din indstilling til Kødspisere, da du må være
bekendt med at der findes naturfolk der spiser kød, ikke på grund af
manglende forståelse for naturen eller dens væsner, men ganske enkelt
fordi der ikke ER vegetabilsk føde nok til at opretholde livet.

Når visse naturfolk jagter dyr og slår dem ihjel, tilkendegiver de en
ærbødighed over for disse dyr, ved at takke dyrene for deres føde.
Ligesom visse religiøse folk takker deres gud for den mad de sætter på
spisebordet. Nogle naturfolk kan endog opfatte deres jagtbytte som en
gave fra deres gud og derved må disse mennesker vel anses som værende
ligeså værdige som vegetarer.

Endvidere har jeg svært ved at se, at det skulle være bedre at være
vegetar end kødspiser. Tilberedning af føden er den største
skadevolder og her er kødspisernes behandling af føden langt
skadeligere end den behandling den vegetabilske føde får. Men den
animalske føde er ikke mere skadelig for vores kropslige organisme end
vegetarisk føde. Ligesom der er skadelige animalske stoffer, er der
også skadelige vegetabilske stoffer. Eksempelvis solanin i grønne
kartofler.

Det kan da godt være, at der er flere sunde vegetarer i Danmark end
kødspiser, men det kan man ikke bruge som et bevis for at den
vegetariske føde er bedre end den animalske. Det beviser kun, at
kødspiserne spiser mindre sundt end vegetarer.

Jeg har i over 50 år spist både animalsk og vegetarisk, men føler mig
ikke mindre sund eller syg end mange af dem jeg kender som er
vegetarer.

Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, dersom du ikke allerede er klar
over det, at der er mange mennesker der spiser animalsk, ikke fordi de
vil dyrene noget ondt, men fordi de selv vil leve.

En vegetar slår jo også en gulerod ihjel, når guleroden bliver hevet
op af jorden. En vegetarisk gulerodsmorder - føj!

Men Jahnu, jeg vil da give dig ret i, at den måde mennesket har
behandlet dyrene i flere århundreder, er en skændsel - det er da klart
forkert at behandle dyrene uværdigt, nu når de skal lade deres liv og
dermed give os mennesker føden, så at vi kan leve. Den er jeg fuldt ud
indforstået med, men at blande karma og andre fuldstændig vanvittige
opfattelse ind i denne sammenhæng, kan jeg ikke se nogen mening i.

Det var blot det jeg ville sige her, og jeg forventer ikke at skrive
videre i denne debattråd.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Jahnu

Dato : 23-12-03 07:42

On 22 Dec 2003 09:11:54 -0800, lars@hjertensfryd.dk (Lars Kristensen)
wrote:

> [...]
>manglende forståelse for naturen eller dens væsner, men ganske enkelt
>fordi der ikke ER vegetabilsk føde nok til at opretholde livet.

Det er én sag at være nødt til at spise kød, fordi der ikke gror nogle
grønstsager, der hvor man bor. En anden sag er, at opretholde
højteknologiske slagtehuse, hvor man myrder millioner af levende
væsener hver dag. En af årsagerne til al den dårlige karma, der i
øjeblikket kollektivt vælter ind over planeten, er netop, at vi
unødvendigt slagter så mange værgeløse væsener. Der er grove karmiske
reaktioner på at masseslagte højesensitive levende væsener som vi gør
det i det moderne samfund. Heraf grunden til min indstilling til
kødspiserne i den moderne kultur, hvor det ikke er nødvendigt at spise
kød. Jeg ville aldrig vende mig mod en eskimo på Grønland, der slagter
sig en sæl eller en hval. Hvad skulle han ellers gøre?

> [...]
>spisebordet. Nogle naturfolk kan endog opfatte deres jagtbytte som en
>gave fra deres gud og derved må disse mennesker vel anses som værende

Før vi kan kalde nogen værdige, må vi først fastsætte en standard for
hvad det vil sige at være værdi.

> [...]
>vegetarisk føde. Ligesom der er skadelige animalske stoffer, er der
>også skadelige vegetabilske stoffer. Eksempelvis solanin i grønne

Mennesker er designede til at være vegetarer. Det er der megen
forskning der beviser.

> [...]
>vegetariske føde er bedre end den animalske. Det beviser kun, at
>kødspiserne spiser mindre sundt end vegetarer.

Whatever. Faktum er, at det generelt set er mere sundt for kroppen og
bedre for sindet at være vegetar.

>Jeg har i over 50 år spist både animalsk og vegetarisk, men føler mig
>ikke mindre sund eller syg end mange af dem jeg kender som er
>vegetarer.

Der er direkte videnskabelige beviser for, at der hvor folk spiser
mindre kød er der færre sygdomme.

>Jeg vil lige gøre dig opmærksom på, dersom du ikke allerede er klar
>over det, at der er mange mennesker der spiser animalsk, ikke fordi de
>vil dyrene noget ondt, men fordi de selv vil leve.

Hvis de ikke vil dyrene noget ondt, hvorfor spiser de dem så? Det er
ikke nødvendigt for at overleve.

>En vegetar slår jo også en gulerod ihjel, når guleroden bliver hevet
>op af jorden. En vegetarisk gulerodsmorder - føj!

Vil du dermed sige, at du ikke ser nogen forskel på at slå en gulerod
ihjel og et menneske? Hvis jeg nu godt kunne tænke mig at spise dig,
ville det så være i orden, jeg slog dig ihjel og kogte dig i en gryde,
fem for at koge en gulerod? Du kan da ikke mene, det er ligegyldigt
hvilke levende væsener man slår ihjel.

> [...]
>forkert at behandle dyrene uværdigt, nu når de skal lade deres liv og
>dermed give os mennesker føden, så at vi kan leve.

Vi behøver som sagt ikke dyr for at kunne leve.

>Den er jeg fuldt ud
>indforstået med, men at blande karma og andre fuldstændig vanvittige
>opfattelse ind i denne sammenhæng, kan jeg ikke se nogen mening i.

At du ikke kan se det, skyldes din uvidenhed om karma loven og hvordan
den virker. Kødspisning er den direkte årsag til at vi massemyrder
utallige dyr hver dag. Slagtehusene bliver ikke lukkede før folk
holder op med at spise kød - eller, som jeg kunne have respekt for,
slagter deres egne dyr derhjemme. Det ville være helt i orden. Det jeg
vender mig imod er ikke så meget folks spisevaner, som det, at det
skal gå ud over os andre.

Folk kan da spise hvad de har lyst til, men det er når man gør
kødproduktion til verdens anden største forretning efter
våbenproduktion, at det skader samfundet som helhed. Hvis man lukkede
alle offentlige slagtehuse og lod folk slagte deres enge dyr, ville
planetens byrde af dårlig karma blive væsentlig mindsket.

Men vil de fleste folk aldrig forstå. De vil have lov at gøre som de
har lyst til og så skide være med resten af naturen og dens
indbyggere. Derfor vil de blive, og bliver allerede, straffet af
naturen for deres opsætsighed.

>Det var blot det jeg ville sige her, og jeg forventer ikke at skrive
>videre i denne debattråd.

Tak for din kommentar, Lars :) Jeg kan føre bevis for de påstande jeg
fremsatte om videnskabelige beviser på kødspisnings skadelige
virkinger for helbredet og det faktum, at mennesker deler alle
lighedstegn med plantespisere i naturen og næsten ingen med
kødspiserne.

mvh
jahnu

www.krishna.com
www.iskcon.org

Fra : René Løweneck

Dato : 23-12-03 09:21

Hej Jahnu !

"Jahnu" <jahnu@india.com> wrote in message
> Hvad man spiser siger også en del om ens væremåde. Hvis man spiser kød

Hvordan vil du forklare dette ? Er planter da ikke levende væsner ? Liver
planter ikke op, hvis man nusser om dem og passer og plejer dem ? Visner og
dør planter ikke, hvis man fratager dem deres næring ? Og så har jeg ikke
engang medtaget ligheder ved Kirlian fotografering.

> Man signalerer også at man bryder sig mindre om miljø og natur end det at
> tilfredsstille sine egne smagsløg.

Hvordan vil du forklare dette ? Er det det ikke netop jordbrugsavlerne, der
har ændret naturen eget udseende mest ? Der er vist ikke meget ægte natur
tilbage i de højeffektive landbrugslande. Og så har jeg ikke engang medtaget
skovbrugene i sydamerika.

> [...]
> ligegyldingt om man er vegetar eller kødspiser. Og det er slet ikke
> ligegyldigt for de dyr der må lide, bare fordi vi synes de smager godt.

At man er det man spiser, er et godt slogan og beviser at du har hørt godt
efter i reklametimen. At dyr ikke må lide, - det kan vi derimod kun være
enige om.

Aprospos lide, oversat til planteverdenen : Er det ikke sådan, at en plantes
frugter eller frø, er plantens formeringsorganer ? Er det ikke sådan, at den
overvejende del af de spiselige planter bliver høstet, netop når plantens
frugter er modne (korn, majs, kartofler mm.)? Ville det i dyreverdenen ikke
svare til, at dyrene blev slagtet lige før de skulle til at føde ? Udvinder
man ikke Kautchuk ved at skære dybe ar i Gummitræets bark ? Fremstiller man
ikke kork, ved at skære korkegens bark af ? Og ville dette ikke svare til,
at man f.eks. skar skindet af en ko inden den blev slagtet ?

Vores (Homo Sapiens) organisme har brug for de næringstoffer, der findes i
både planter og dyr. F.eks. er det meget få planter der indeholder B12
vitaminet, som findes i kød. Og skulle man bevise sig (overfor hvem ?)som en
ægte drøvtygger (planteæder - vegetar), skulle man frasige sig alt, der
hidrører fra animalsk produktion. Og jeg kan ikke forestille mig, at du går
rundt med stråhat og sivsko )

God jul til dig og din familie !

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Jahnu

Dato : 24-12-03 08:49

On Tue, 23 Dec 2003 09:20:56 +0100, "René Løweneck" <rene@loweneck.dk>
wrote:

>Hej Jahnu !

Hej René,

> [...]
>dør planter ikke, hvis man fratager dem deres næring ? Og så har jeg ikke
>engang medtaget ligheder ved Kirlian fotografering.

Planter er levende væsener, men naturen er indrettet således at man
kun kan ernære sig ved at spise levende væsener. Spørgsmålet bliver så
hvilke levende væsener jeg skal sætte til livs. Veda'erne anbefaler at
man begår så lidt vold som muligt for at tilfredsstille sin sult. Kan
vi blive enige om, at det er mere voldeligt at stikke en kniv i halsen
på en gris end det er at hive en gulerod op af jorden?

> [...]
>tilbage i de højeffektive landbrugslande. Og så har jeg ikke engang medtaget

Læg mærke til at langt de fleste agre bliver brugt til at dyrke
afgrøder til at opfodre dyr med. De dyr vi spiser vokser ikke op på
magisk vis, de vokser op på korn og grøntsager.

>At man er det man spiser, er et godt slogan og beviser at du har hørt godt
>efter i reklametimen. At dyr ikke må lide, - det kan vi derimod kun være
>enige om.

Jeg kan forsikre dig, det er en lidelse at være en burhøne eller en
tremmekalv. Det er også en lidelse for en udbrædt malkeko at blive
sendt til slagt efter blot en 3-4 års tjeneste. Det er også en lidelse
for en gris, der har gået i det fri og hygget sig, ligepludselig at
blive hevet ind til slagt. Hvordan du end vender og drejer det, er der
ingen der kan lide at blive fodret op til slagt.

> [...]
>ikke kork, ved at skære korkegens bark af ? Og ville dette ikke svare til,
>at man f.eks. skar skindet af en ko inden den blev slagtet ?

Mener du virkelig ikke, man bør skelne mellem at skære barken af et
træ og flå en ko levende? Ifølge den logik er der altså ingen forskel
på, om jeg slår et menneske ihjel eller en gris? Hvis man ikke skelner
mellem at slå planter og dyr ihjel hvor mindre må man så ikke skelne
mellem at slå dyr og mennesker ihjel? Dyr minder trods alt meget mere
om vi mennesker end planter gør det. Dyr har nøjagtig den samme
fysiologi som mennesker. Planter er helt forskellige. Men hvis du ikke
mener, at disse forskelle er værd at tage betragtning når vi skal
udvælge vores føde, hvad mere kan jeg sige?

>Vores (Homo Sapiens) organisme har brug for de næringstoffer, der findes i
>både planter og dyr. F.eks. er det meget få planter der indeholder B12
>vitaminet, som findes i kød.

Det er blot en myte propaganderet af kødindustrien. Hvis du spiser
korn, grøntsager, mælkeprodukter, bønner, linser osv. vil du ikke
komme til at mangle hverken vitaminer eller mineraler.

> [...]
>hidrører fra animalsk produktion. Og jeg kan ikke forestille mig, at du går

Det gør jeg faktisk. Jeg bor i en lille landsby i Indien. Men der er
da intet til hinder for at lave en par sko fra huden fra en selvdød
ko.

>God jul til dig og din familie !

Tak i lige måde.

Her er et par gode grunde til at blive vegetar:

HOW TO WIN AN ARGUMENT WITH A MEAT EATER

The New York Times, Tuesday, June 20, 1989

The Hunger Argument

Number of people worldwide who will die of starvation this year: 60
million.

Number of people who could be adequately fed with the grain saved if
Americans reduced their intake of meat by 10 perc.: 60 million

Human beings in America: 243 million

Number of people who could be fed with grain and soybeans now eaten by
U.S. livestock: 1.3 billion

Percentage of corn grown in the U.S. eaten by people: 20

Percentage of corn grown in the U.S. eaten by livestock: 80

Percentage of oats grown in the U.S. eaten by livestock: 95

Percentage of protein waste by cycling grain through livestock: 99

How frequently a child starves to death: every 2 seconds

Pounds of potatoes that can be grown on an acre: 20.OOO

Pounds of beef produced on an acre: 165

Percentage of U.S. farmland devoted to beef production: 56

Pounds of grain and soybeans needed to produce a pound of beef: 16

The Environmental Argument

Cause of global warming: greenhouse effect

Primary cause of greenhouse effect: carbon dioxide emissions from
fossil fuels.

Fossil fuels needed to produce a meat-centered diet vs. a meat-free
diet: 50 times more

Percentage of U.S. topsoil lost to date: 75

Percentage of U.S. topsoil loss directly related to livestock raising:
85

Number of acres of U.S. forest cleared for cropland to produce
meat-centered diet: 260 million

Amount of meat U.S. imports annually from Costa Rica, El Salvador,
Guatemala, Honduras and Panama: 200 million pounds

Average per capita meat consumption in Costa Rica, El Salvador,
Guatemala, Honduras and Panama: less than eaten by average U.S.
housecat.

Area of tropical rainforest consumed in every 1/4 pound hamburger: 55
sq.ft.

Current rate of species extinction due to destruction of tropical
rainforests for meat grazing and other uses: 1.000 per year

The Cancer Argument

Increased risk of breast cancer for women who eat meat 4 times a week
vs. less than once a week: 4 times

For women who eat eggs daily vs. less than once a week: 3 times

Increased risk of fatal ovarian cancer for women who eat eggs 3 or
more times a week vs. less than once a week: 3 times

Increased risk of fatal prostate cancer for men who eat meat daily vs.
sparingly or not at all: 3.6 times

The Natural Resources Argument

Use of more than half of all water used for all purposes in the U.S.:
livestock portion.

Amount of water used in production of the average steer: sufficient to
float a destroyer.

Gallons to produce a pound of wheat: 25

Gallons to produce a pound of meat: 2.500

Cost of common hamburger if water used by meat industry was not
subsidized by the U.S. taxpayer: 35 dollars a pound

Current cost of pound of protein from beefsteak, if water was no
longer subsidized: 89 dollars

Years the world's known oil reserves would last if every human ate a
meat-centered diet: 13

Years they would last if human beings no longer ate meat: 260

Barrels of oil imported into U.S. daily: 6.8 million

Percentage of fossil fuel returned as food energy by most efficient
factory farming of meat: 34.5

Percentage returned from least efficient plant food: 32.8

Percentage of raw materials consumed by U.S. to produce present
meat-centered diet: 33

The Cholesterol Argument

Number of U.S. medical schools: 125

Number requiring a course in nutrition: 30

Nutrition training received by average U.S. physician during four
years in medical school: 25 hours

Most common cause of death in U.S.: heart attack

How frequently a heart attack kills in U.S.: every 45 seconds

Average U.S. man's risk of death from heart attack: 50 perc.

Risk for average U.S. man who avoids the meat-centered diet: 15 perc.

Meat industry claims you should not be concerned about your blood
cholesterol if it is: normal

Your risk of dying of a disease caused by clogged arteries if your
blood cholesterol is 'normal': over 50 perc.

The Antibiotic Argument

Percentage of U.S. antibiotics fed to livestock: 55

Percentage of staphylococci infections resistant to penicillin in
1960: 13

Percentage resistant in 1988: 91

Response of European Economic Community to routine feeding of
antibiotics to livestock: ban

Response of U.S. meat and pharmaceutical industries to routine feeding
of antibiotics to livestock: full and complete support

The Pesticide Argument

Percentage of pesticide residues in the U.S. diet supplied by grains:
1

Percentage of pesticide residues in the U.S. diet supplied by fruits:
4

Percentage of pesticide residues in the U.S. diet suppl. by dairy
products: 23

Percentage of pesticide residues in the U.S. diet supplied by meat: 55

Pesticide contamination of breast milk from meat-eating mothers vs.
non meat-eating: 35 times higher

What USDA tells us: meat is inspected

Percentage of slaughtered animals inspected for residues of toxin
chemicals including dioxin and DDT: less than 0.00004

The Ethical Argument

Number of animals killed for meat per hour in U.S.: 500.000

Occupation with highest turnover rate in U.S.: slaughterhouse worker

Occupation with highest rate of on-the-job injury in U.S:
slaughterhouse worker

Cost to render animal unconscious with captive bolt pistol before
slaughter.: 1 cent

Reason given by meat industry for non using that pistol: too expensive

The Survival Argument

Athlete to win Ironman Triathlon more than twice: Dave Scott (6 time
winner) Food choices of Dave Scott: Vegetarian

Largest meat eater than ever lived: Tyrannosaurus Rex

Last sighting of Tyrannosaurus Rex: 100.000.000 B.C.

Famous pop stars - vegetarians:
-------------------------------
Candice Bergen, David Bowie, Paul Mc Cartney, Darryl Hannah, Janet
Jackson, k.d.lang, Sting

'I am a great eater of beef, and I believe that does harm to my wit.'
--William Shakespeare "Twelfth Night," Act I, Scene 3

www.krishna.com
www.iskcon.org

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 24-12-03 14:04

Jahnu wrote:
> [...]
>
> 'I am a great eater of beef, and I believe that does harm to my wit.'
> --William Shakespeare "Twelfth Night," Act I, Scene 3

Nogen der efter julemiddagen har brug for at træne kildekritik,
er her et godt øvelsesmål. ;*)

--
Mvh. Carsten

Fra : vly

Dato : 28-12-03 02:16

On Wed, 24 Dec 2003 13:19:25 +0530, Jahnu <jahnu@india.com> wrote:

> [...]
>sendt til slagt efter blot en 3-4 års tjeneste. Det er også en lidelse
>for en gris, der har gået i det fri og hygget sig, ligepludselig at

Det er også en lidelse for afgrøderne (korn/grøntsager) at blive fyldt
med kunstgødning, således at de får vokseværk. Se på gulerødder,
porrer, sellerier oa. Dyrkningen af afgrøder ligner mistænkeligt meget
den dødsyge tvangsfodring af gæs.

Hvordan du end vender og drejer det, er der
>ingen der kan lide at blive fodret op til slagt

Er der noget jeg ikke ved? Jeg har hele tiden troet, at dyrene ikke
var bevidst om at de skulle slagtes om x-uger/mdr.

Jeg er stort set enig med dig. Det er kun konklusionerne du drager,
der er uden reel bund. Hvis man filosoferer længe over problemet er
det nemlig ikke så ligetil, at drage sikre konklusioner og slet ikke
hvis man i bund og grund mener at alt er liv og derfor, på den ene
eller anden måde, levende.

Vh Villy

Fra : Jahnu

Dato : 29-12-03 14:29

On Sun, 28 Dec 2003 02:16:08 +0100, vly <villy99@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>med kunstgødning, således at de får vokseværk. Se på gulerødder,
>porrer, sellerier oa. Dyrkningen af afgrøder ligner mistænkeligt meget

Jovist, planter er også liv. Men siden mennesker er nødt til at ernære
sig af andre levende væsener, er spørgsmålet stadig hvilke levende
væsener er det mest hensigtmæssigt vi sætter til livs?

>Hvordan du end vender og drejer det, er der
>
>Er der noget jeg ikke ved? Jeg har hele tiden troet, at dyrene ikke
>var bevidst om at de skulle slagtes om x-uger/mdr.

Men ved du det? Ved du hvad dyr ved, og hvad de føler? Det ved vi
selvfølgelig ikke, vi kan kun gisne om det. Dyr er identiske i deres
fysiologiske opbygning med mennesker, så derfor er det kun rimeligt at
antage, at de kan føle i det mindste de basale ting, vi kan, som
smerte, glæde, sorg, kedsommelighed, træthed, opmuntrethed osv.
Enhver, der har beskæftiget sig med dyr, kan vidne om, at dyr helt
tydeligt udviser stort set de samme følelser, som mennesker. Helt
anderledes forholder det sig med planter og insekter. Her er det mere
svært at have nogen mening om hvad de føler og hvordan de oplever
verden. De befinder sig åbenbart på et lavere bevidsthedmæssigt niveau
end dyr.

> [...]
>det nemlig ikke så ligetil, at drage sikre konklusioner og slet ikke
>hvis man i bund og grund mener at alt er liv og derfor, på den ene

Ikke alt er levende. Kemikalier og mineraler anses ikke for levende,
men ting der vokser og gror er levende, men de tilhører ikke alle de
samme kategorier af liv. Ifølge den vediske kategorisering udvikles
levende væsener bevidsthedsmæssigt fra fisk, planter, insekter,
krybdyr, fugle, dyr, og mennesker. Det er den samme sjæl indeni dem
allesammen, men kroppen bestemmer hvor meget af sjælens rene
bevidsthed, der trænger igennem. Så konklusionen må være, at hvis man
absolut skal slå andre levende væsener ihjel, hvilket man er nødt til
for at overleve, at slå de levende væsener ihjel, hvis drab er
forbundet med de mildeste karmiske reaktioner.

www.krishna.com
www.iskcon.org

Fra : Lars Kristensen

Dato : 31-12-03 15:11

Jahnu <jahnu@india.com> wrote in message news:<15gvuvgha5s9m6uqh596ji0nvvah6u8f1h@4ax.com>...

> [...]
> svært at have nogen mening om hvad de føler og hvordan de oplever
> verden. De befinder sig åbenbart på et lavere bevidsthedmæssigt niveau

Eller muligvis er planter på et højere, men langsommere reagerende
bevidsthedmæsssigt niveau end dyr og mennesker. Blot fordi vi tænker
og handler hurtigere, behøver vi ikke også at have et såkaldt højere
bevidshedmæssigt niveau end væsner vi anser som rangerende lavere end
os selv.

> [...]
> for at overleve, at slå de levende væsener ihjel, hvis drab er
> forbundet med de mildeste karmiske reaktioner.

Hele fejlen ligger i at vi mennesker definere hvad der er liv og det
kan vi ikke. Vi kan sige, at vi mennesker anser dette for at være liv
og dette for at være "ikke liv", men hvad liv egentlig er, det kan vi
mennesker ikke definere, da det ligger uden for vores evne til at
forstå selve livets inderste væsen.

For os mennesker er der noget vi opfatter som "ikke levende", men som
selve LIVET ville klart opfatte som værende levende. Vi mennesker er
ikke selve LIVET, men blot en lille og faktisk ubetydelig del af det.

Derfor skal vi ej heller gøre os til mere end vi rent faktisk er.
Desværre er der mange religiøse folk der gør os mennesker til noget
stort i LIVETS øjne, fordi de selv føler sig at være noget stort. Men
faktisk er mennesket en nulitet i LIVETS øje, for var vi mennesker
ikke det, da ville LIVET ikke blot lade den ene katastrofe komme over
menneskene efter den anden. Og her hjælper ingen god karma, for den er
LIVET flintrende ligeglad med.

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Jahnu

Dato : 05-02-04 12:35

www.krishna.com
www.iskcon.org
www.krishna.dk

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 24-12-03 14:03

FUT dk.livssyn

René Løweneck wrote:
> engang medtaget ligheder ved Kirlian fotografering.

Der ikke viser andet end ledningsegenskaberne ved
fugt fra bladet, før det blev skået over.

--
Mvh. Carsten

Fra : René Løweneck

Dato : 28-12-03 13:41

Hej Carsten !

"Carsten Svaneborg" <zqex@somewhere.on.the.net> wrote in message
> FUT dk.livssyn

Ups, skiftesporet virkede ikke ))

> Der ikke viser andet end ledningsegenskaberne ved
> fugt fra bladet, før det blev skået over.

Her gik jeg og troede, at dette lå udenfor Max Planck instituttets
interessesfærer, men der kan man se. Det er godt jeg også tror på livslang
læring )

En rådende, almen antagelse konstaterer de overordnede indlæringsprocessers
muligheder som værende successivt fungerende, samt værende potentielt
ekspansive, i et tidsrum, hvis udstrækning modsvarer hvad man med generelle
statistiske bedømmelsesmetoder anslår som værende den menneskelige
organismes gennemsnitlige eksistensperiode under normalt gældende forhold.

PS.: (og aldeles OT iøvrigt) Her kan du finde flere ordsprog, der er oversat
til akademisk.:
http://www.loweneck.dk/familien/default_1.asp?PG=360

Jeg er overbevist om, at du vil finde dem underholdene

Godt nytår 2004 !

René Løweneck
www.loweneck.dk

Fra : Rado

Dato : 29-12-03 19:59

On Sun, 28 Dec 2003 13:40:47 +0100, "René Løweneck" <rene@loweneck.dk>
wrote:

>http://www.loweneck.dk/familien/default_1.asp?PG=360
>
>Jeg er overbevist om, at du vil finde dem underholdene

LOL. Interessant eksperiment!

Iøvrigt deler jeg ikke Carstens teorier vedr. Kirlian - det er sikkert
rigtigt at fugt kan spille ind, men det er ikke ensbetydende med at
alt hvad der registreres skyldes fugt. Denne antagelse er blot hvad
man ville konkludere ud fra et rent materialistisk synspunkt. Tror man
på at det eksisterer noget udover det fysiske (hvilket iøvrigt kan
bevises ud fra termodynamikkens hovedsætninger), er dette synspunkt
ikke længere holdbart i den her sammenhæng.

--
Rado

"Once you are truly wanting to know, then the answers come to you
from every direction, and your marvelous inner being confirms"
- Abraham

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 29-12-03 13:41

René Løweneck wrote:
> Ups, skiftesporet virkede ikke ))
Glemte det.

> Her gik jeg og troede, at dette lå udenfor Max Planck
> instituttets interessesfærer
Fordi jeg arbejder på et MPI, følger det ikke at MPI
har monopol på at definere mine interesse områder.

Forkortet: Doh!

--
Mvh. Carsten

Fra : Stefan Holm

Dato : 24-12-03 13:00

Jahnu <jahnu@india.com> writes:

> HOW TO WIN AN ARGUMENT WITH A MEAT EATER

Jahnubotten er tilbage :)

--
Stefan Holm
"They are engaged in sexual acts with one another!"

Fra : Jahnu

Dato : 25-12-03 09:32

On Wed, 24 Dec 2003 13:00:06 +0100, Stefan Holm <nospam@algebra.dk>
wrote:

>Jahnubotten er tilbage :)

Skal jeg forstå et på den måde, at du ikke kan lide at høre konkrete
fakta? :)

www.krishna.com
www.iskcon.org