Den kontantløse samfund?
Fra : Lars Kristensen

Dato : 24-11-03 17:32

Er der nogen der kan give et slag på tasken om, hvornår vi vil stå
over for det kontantløse samfund.

Det er jo efterhånden de færeste der bruger kontanter, når de køber
ind.

Endvidere kan man jo bruge en masse gode argumenter for at få indført
det kontantløse samfund.

¤ Ingen bankrøverier.
¤ Ingen sorte penge.
¤ Økonomisk kriminalitet bliver sværere.
¤ Ingen narkokriminalitet.

Men selvfølgelig er der også ulemper. De vil givet være mindre end
fordelene ved det kontantløse samfund.

Så spørgsmålet er: Hvornår vil vore politiske ledere og de økonomiske
magthavere indføre det kontantløse samfund?

Med venlig hilsen

Lars Kristensen

Fra : Lars Funck

Dato : 25-11-03 16:36

"Lars Kristensen" <lars@hjertensfryd.dk> skrev i en meddelelse

> ¤ Ingen bankrøverier.
> ¤ Ingen sorte penge.
> ¤ Økonomisk kriminalitet bliver sværere.
> ¤ Ingen narkokriminalitet.

Jeg tror du tager fejl. Jeg tror ikke hvidvaskning af sorte penge, økonomisk
kriminalitet, eller narkokriminalitet bliver umuliggjort i et samfund uden
fysiske penge. Måske i nogen omfang besværliggjort, men den menneskelige
opfindsomhed skal nok få løst den slags småproblemer.

MVH

Lars

Fra : Knud Berggreen

Dato : 25-11-03 23:58

On 24 Nov 2003 08:32:21 -0800, lars@hjertensfryd.dk (Lars
Kristensen) wrote:

>Er der nogen der kan give et slag på tasken om, hvornår vi vil stå
>over for det kontantløse samfund.
>
>Det er jo efterhånden de færeste der bruger kontanter, når de køber
>ind.

Uanset dette, så tror jeg aldrig at vi helt kommer over i et
kontantløst samfund.
Penge (mønter) ser ud til at være en af de opfindelser som
har haft den længste levetid uden væsentlig forandring.
Det er vel kun ilden og hjulet som overgår denne

/Knud

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 10-01-04 09:32

Lars Kristensen skriver:

> [...]
>
> Så spørgsmålet er: Hvornår vil vore politiske ledere og de økonomiske
> magthavere indføre det kontantløse samfund?

Den dag hvor de ikke længere har noget håb om at få penge under bordet.

Fra : Johannes D. Lindstrø~

Dato : 25-02-04 19:43

Hejsa,

Jeg kan ikke lige huske dato og avis, men jeg har læst at mængden af
kontanter i det danske samfund faktisk er stigende ifølge nationalbanken,
som jo trykker dem. Årsagen er ifølge artiklen at mængden af sorte penge er
stigende pga. sort arbejde etc.

Mvh

Johs

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-02-04 22:22

Johannes D. Lindstrøm <dsl24250@vip.cybercity.dk> wrote:

> Jeg kan ikke lige huske dato og avis, men jeg har læst at mængden af
> kontanter i det danske samfund faktisk er stigende ifølge
> nationalbanken, som jo trykker dem.

Nationalbanken har en statistik online
http://www.nationalbanken.dk/DNDK/Publikationer.nsf/side/Beretning_og_regnskab_2002_fuldtekst/$file/kap07.html#seddel