Lineær programering
Fra : Hans volkemann

Dato : 12-11-03 19:49

Hej

Jeg har nu gentagne gange hørt ordet lineær programmering, og kan ikke lige
huske hvad det er? og har det nogle ligheder med lineær interpolation?

ps. jeg håber det er den rette nyhedsgruppe jeg spørger i
mvh
Hans

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-11-03 20:57

On Wed, 12 Nov 2003 19:49:24 +0100, "Hans volkemann"
<hans@volkemann.dk> wrote:

>Jeg har nu gentagne gange hørt ordet lineær programmering, og kan ikke lige
>huske hvad det er? og har det nogle ligheder med lineær interpolation?
>
>ps. jeg håber det er den rette nyhedsgruppe jeg spørger i

Jeg aner det ikke, men umiddelbart vil jeg mene at dette er
en totalt forkert gruppe og foreslå at du spørger i en
gruppe som hedder noget med dk.edb.programmering eller
lignende.

/Knud

Fra : sune vuorela

Dato : 12-11-03 21:37

En der kalder sig Knud Berggreen <knud@berggreen-dk.invalid> skrev:

>Jeg aner det ikke, men umiddelbart vil jeg mene at dette er
>en totalt forkert gruppe og foreslå at du spørger i en
>gruppe som hedder noget med dk.edb.programmering eller
>lignende.

helt forkert sted er det ikke der spørges... der er i hvert fald ikke
hvis man skal finde nogen der bruger det...

Der er et større afsnit i min erhvervsøkonomibog der omhandler det.
jeg har dog ikke læst det endnu.

--
Sune, stud. HA-dat

Fra : Peter Thomsen

Dato : 13-11-03 10:06

"Knud Berggreen" <knud@berggreen-dk.invalid> wrote in message

> Jeg aner det ikke, men umiddelbart vil jeg mene at dette er
> en totalt forkert gruppe og foreslå at du spørger i en
> gruppe som hedder noget med dk.edb.programmering eller
> lignende.

Edb.programmering ville være helt forkert.

Denne gruppe er ikke forkert, men den helt korrekte gruppe er:

Lineær programmering er en matematisk udregningstilgang hvor mindst en er
konstant, og resultatet, afbildet i et koordinatsystem, giver en ret linie.
Også kaldet en førstegradsligning, det vil eksempelvis høre herunder.
Min forklaring er måske ikke den bedste, men for uddybning bær du spørge i
dk.videnskab.

--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "NOSPAM_" if you want to mail me.

Fra : Simon - [8230]

Dato : 12-11-03 20:58

> Jeg har nu gentagne gange hørt ordet lineær programmering, og kan ikke
lige
> huske hvad det er? og har det nogle ligheder med lineær interpolation?

Lineær programmering:
Lineær - fordi alle sammenhænge forudsættes at være lineære.
Programmering - Fordi det handler om programplanlægning (fra det engelske
Linear Programming).

Der er altså proportionalitet imellem input og output i en produktion.

Endvidere forudsættes at prisen på input faktorer er konstante, ligesom
salgspris, DB, VE forudsættes at være konstante.

Simon

Fra : Kim Jespersen

Dato : 13-11-03 09:37

Hans volkemann wrote:
> [...]
> huske hvad det er? og har det nogle ligheder med lineær interpolation?
>
> ps. jeg håber det er den rette nyhedsgruppe jeg spørger i

Det er i hvert fald ikke en forkert gruppe.

Lineær programmering er ikke hvad Kurt tror det er. Det har intet med
edb programmering at gøre.
Lineær programmering er en matematisk tilgang til at finde den optimale
produktion, hvor du har kapacitetsbegrænsninger i produktionen. Du kan
gøre 2 ting med lineær programmering :
1. Sætte de 2 ligningen lig med hinanden, som en ren matematisk tilgang
og derefter sætte deres oprindelige formler ind i den sammensatte formel
2. Du kan tegne dem i et koordinatsystem.
Nu kan jeg ikke tegne et koordinatsystem her, men du finder en
matematisk formel for de 2 produktioner som rammes af den samme
begrænsning.
Disse 2 formler indtegnes i et koordinatsystem og i alle opgaver om
lineær programmering så vil de skære hinanden et sted i
koordinatsystemet. Der har du så den optimale produktion af vare X, ud
af X-aksen og vare Y, op ad Y-aksen.

Lineær interpolation er ligeledes et matematisk værktøj. Lineær
interpolation kan bruges til forskellige ting, hvor et af eksemplerne er
beregningen af en investerings interne forrentning (Internal rate of
Return eller IRR om man vil).
Eksempel : Du ved at en investering er positiv ved en rente på 10% og
negativ ved en forrentning på 20%. Derfor må IRR ligge mellem de 2
rentesatser. Derefter tager du rentesatsen for den positive værdi og
plusser den med den positive værdi divideret med afstanden fra den
positive værdi til den negative værdi og dette ganger du med afstanden
mellem renten for den positive værdi og renten for den negative værdi.
Og husk at regne baglæns.

eksempel : 10% + ((30000/60000) * 10%) = 15%

I eksemplet er der en positiv værdi på 30000,- kroner ved en forrentning
på 10 % og en negativ værdi ved på 30000,- kroner ved en forrentning på
20%. Husk at det er afstanden mellem de positive tal og de negative tal
vi skal bruge. Dette giver i løseligt hovedregning en IRR på 15%.

Lineær interpolation er en tilnærmet metode til at finde den faktiske
rentesats som i eksemplet.

Håber det hjalp

Kim

Fra : Knud Berggreen

Dato : 13-11-03 19:44

On Thu, 13 Nov 2003 09:37:24 +0100, Kim Jespersen
<kim.jespersen@wSeTbOsPpSePeAdM.dk> wrote:

>Det er i hvert fald ikke en forkert gruppe.
>
>Lineær programmering er ikke hvad Kurt tror det er. Det har intet med
>edb programmering at gøre.

Ok, så blev jeg også lidt klogere. Det er ikke sådan når man
arbejder med edb-udvikling, så kan man let tro at det har
noget med det at gøre.

Mvh
Kurt som hedder Knud

Fra : Kim Jespersen

Dato : 13-11-03 23:04

> Ok, så blev jeg også lidt klogere. Det er ikke sådan når man
> arbejder med edb-udvikling, så kan man let tro at det har
> noget med det at gøre.

Hehe, men det går nu nok

Kim

Fra : Ole Brandt

Dato : 14-11-03 00:13

Hej

Lineær programmering kommer fra den matetatiske teori (lineær algebra) men
anvendes i høj grad i den økoomiske teori f. eks. lineære økonomiske
modeller. Jeg kan henvise til D. Gale "the theory of linear economic
models". Området hører til den del af den Matematiske Økonomi som læses på
KU.

Fra : Anders Kruse Olesen

Dato : 14-11-03 13:15

Hans volkemann wrote:
> Hej
>
> Jeg har nu gentagne gange hørt ordet lineær programmering, og kan
> ikke lige huske hvad det er? og har det nogle ligheder med lineær
> interpolation?

Lineær programmering anvendes ved lineære
produktprogramplanlægningsproblemer.

Lyngaard (2002) definerer et lineært programmeringsproblem ved [...] /et
problem, der er lineært, og hvor opgaven består i at finde det
produktionsprogram, der maksimerer gevinsten pr. tidsenhed under hensyn til,
at der optræder knappe ressourcer/.

Heraf ses således, at der forudsættes proportionalitet mellem
produktionsfaktorer og produktionens størrelse og, at salgspris og
enhedsomkostninger er konstante. Sådanne lineære programmeringsmodeller
indeholder beslutningsvariable, kriteriefunktion (målfunktion) og
begrænsningsligninger.

Med venlig Hilsen,
Anders Olesen