Den perfekte lærebog i bogføring?
Fra : "...=>PH

Dato : 04-11-03 21:01

Jeg står foran en omeksamen i Bogføring 1. år på handelshøjskolen - dvs.
forholdsvist lavt niveau(?). Min situation er den, at min viden mht.
bogføring er fuldstændig blank (matematik og økonomi generelt er intet
problem). Jeg ville derfor høre, om der er nogen der kender den perfekte
(eller næsten perfekte så) lærebog i bogføring som jeg kan benytte til
selvstudie?

Samtidig ville det være rart, hvis der var en der havde en god metode til
hvordan jeg bedst får mig forberedt. Dvs. fx en god opgavebog med tilhørende
løsninger etc.

Altså...

Søges: Den perfekte lærebog + opgavebog i bogføring samt evt. lidt gode råd.

Haves: OK kundskaber i matematik og økonomi samt viljen til selvstudie.

Håber der er nogen der kan hjælpe.

På forhånd tak

...=>PH<=...

Fra : Hans²°³°

Dato : 05-11-03 00:16

"...=>PH<=..." <ph81@stofanet.dkREMOVE> skrev i en meddelelse
> [...]
> problem). Jeg ville derfor høre, om der er nogen der kender den perfekte
> (eller næsten perfekte så) lærebog i bogføring som jeg kan benytte til

Bogføring lærer du ikke efter en bog, det skal prøves i praksis !
Prøv du - spørge en tømrer lærerbog om at slå søm i træ

Fra : Johnt

Dato : 05-11-03 20:51

"Hans²°³°" <Hbolten@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "...=>PH<=..." <ph81@stofanet.dkREMOVE> skrev i en meddelelse

Læs den bog i har som pensum. Den dækker udmærket til at bestå denne
eksamen.

Jeg mener at alle som har fulgt undervisningen består faget ? Prøv at få fat
i dine studiekammeraters noter og opgaver.

Hilsen

Johnt

Fra : "...=>PH

Dato : 05-11-03 22:25

> Læs den bog i har som pensum. Den dækker udmærket til at bestå denne
> eksamen.

Vi havde "Regnskabslære enkeltfag" af K. Mellemgaard Sørensen og Lone Elgkær
og jeg synes mildest talt ikke den var særlig god. Tror dog, at den er
tilstrækkelig til at bestå, men jeg håber ærligt talt på lidt mere end bare
at bestå ("dumpede" ikke, men afleverede blank ved første eksamen). Havde
håbet på, at der var en der havde gode erfaringer med en anden bog.

> Jeg mener at alle som har fulgt undervisningen består faget ? Prøv at få
fat
> i dine studiekammeraters noter og opgaver.

Tjahhh, ud af 65 elever var der kun 29 der bestod! Men nu skrev du jo også
"alle som har fulgt undervisningen består faget", og det er selvfølgelig
spørgsmålet hvor mange der reelt fulgte med i det fag. Det var nok også pga.
at vi havde en, mildest talt, elendig underviser, hvilket jo ikke ligefrem
gør indtrykket af faget bedre.

Findes der virkelig ingen gode bogførings lærebøger???

....=>PH<=...

Fra : Johnt

Dato : 06-11-03 20:21

> Findes der virkelig ingen gode bogførings lærebøger???

Da jeg gik på handelsskole havde vi en bog som jeg desværre ikke husker
navnet på, men den var "rød".

Lidt nemmere er det nok at starte med dette sæt (jeg kender dog ikke
bøgerne):

Introduktion til virksomhedens bogføring og regnskab

Forfatter: Michael Andersen, Carsten Rohde og Zakken Worre. Forlag:
Samfundslitteratur.

Opgavesamling til indføring i bogføring og regnskab

Forfatter: Michael Andersen, Carsten Rohde, Zakken Worre. Forlag:
Samfundslitteratur.

Løsningsbilag til med løsninger til bogføring og regnskab

Forfatter: Michael Andersen, Carsten Rohde, Zakken Worre. Forlag:
Samfundslitteratur.

Alternativt:

Bogføring

- en introduktion til regnskabsvæsen og kontolære

Forfatter: Niels Drud Møllebjerg. Forlag: Systime

Hilsen

Johnt

Fra : "...=>PH

Dato : 06-11-03 22:51

Cut... (en masse titler)

> Hilsen
>
> Johnt

Tak skal du ha'! Det var specielt opgaver med løsninger jeg søgte (kunne
også læse lidt af Hans svar at det er den vej man skal gå), så prøver at få
fat i de bøger du har nævnt...

....=>PH<=...

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 07-11-03 17:11

"Johnt" <listme@listme.dsbl.org> skrev i en meddelelse

> Da jeg gik på handelsskole havde vi en bog som jeg desværre ikke husker
> navnet på, men den var "rød".
>
> Lidt nemmere er det nok at starte med dette sæt (jeg kender dog ikke
> bøgerne):

Det gør jeg derimod. Bruger den dagligt. Meget teoretisk tilgang til
tingene. Mangler i den grad pædagogik, og evner ikke at forklare ting på en
overskuelig og simpel måde (min umiddelbare mening).

> Introduktion til virksomhedens bogføring og regnskab
>
> Forfatter: Michael Andersen, Carsten Rohde og Zakken Worre. Forlag:
> Samfundslitteratur.

Denne bog vil jeg ikke anbefale. Måske dog til en, der allerede kender lidt
til området, men ikke til en "grøn" i regnskab.

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : Morten Fix

Dato : 08-11-03 01:37

"...=>PH<=..." <ph81@stofanet.dkREMOVE> wrote in message
> [...]
> problem). Jeg ville derfor høre, om der er nogen der kender den perfekte
> (eller næsten perfekte så) lærebog i bogføring som jeg kan benytte til

Jeg synes det er lidt svært at vurdere hvilket niveau bogen skal være på.
Men jeg kan da sige at de første par uger af Regnskab på 1 år cand. oecon.
brugte vi:

"Indledning til virksomhedsøkonomi"
af
Sejr Steensen
Jørgen Kveiborg
Pia Skau

udgivet af Trojka

Der følger også en opgavebog med: "Opgaver til ..."
(en facitbog findes sandsynligvis også)

Bogen er generelt meget grundlæggende, nem at læse og ikke mindst nem at slå
op i.
Ikke alle ting er dog lige relevante. (afhænger selvfølgelig af pensum)

Jeg mener også Trojka har udgivet en anden bog af Sejr Steensen, henvendt
til Handelsskole regnskab B-niveau.
Den skulle vel være endnu lettere skulle man tro. (jeg kan desværre ikke
huske det.)

-Morten Fix

Fra : Dan Spares

Dato : 06-01-04 10:17

Findes ikke

Fra : Peter Thomsen

Dato : 06-01-04 22:58

Prøv følgende:
Jens Ocksen Jensen & Ole Christensen, Økonomistyring og budgettering
Systime 3rd ed.
ISBN 87-616-0169-1
Langt fra den perfekte men, ...
--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "NOSPAM_" if you want to mail me.