Lønsomhed
Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 03-11-03 19:52

Hej

Udfra to produkter er der givet tal om:

Afsætning
Reklamekampagner
Startomk.
Variable Omk.
Pris
Produktionsbegrænsinger

Udfra disse skal jeg udarbejde en budgetmodel, der har til formål at vurdere
lønsomheden.

Umiddelbart ville jeg vurdere lønsomheden på de to produkter efter deres
individuelle dækningsbidrag.

Altså :

omsætning
-variable omkostninger
=DB

Men så vidt jeg husker knytter der sig andre udregninger til begrebet
"Lønsomhed" som vel egentligt er ret løst defineret. Eller er det?

Hvad forstår du ved lønsomhed?

Morten Holberg Nielsen

In an interstelaaarrr buuuurrssst im baaack to saaaveeee the uuuunivereerse!

Fra : David T. Metz

Dato : 03-11-03 22:57

Morten Holberg Nielsen skriblede:

> Hvad forstår du ved lønsomhed?

Forrentning af aktiver (roa):
http://www.investorwords.com/cgi-bin/getword.cgi?4246

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : David T. Metz

Dato : 03-11-03 22:59

David T. Metz skriblede:
> Morten Holberg Nielsen skriblede:

> Forrentning af aktiver (roa):
> http://www.investorwords.com/cgi-bin/getword.cgi?4246

Måske skulle jeg lige tilføje: svaret afspejler hvad jeg forstår ved
lønsomhed, jeg er ikke sikker på det er gængs.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 03-11-03 23:47

"David T. Metz" <dtm.ioa@cbs.dk.invalid> skrev i en meddelelse
> David T. Metz skriblede:

> Måske skulle jeg lige tilføje: svaret afspejler hvad jeg forstår ved
> lønsomhed, jeg er ikke sikker på det er gængs.
>
> David

Ok. Men hvis du skal se på lønsomhed udfra to produkter hvor der er givet
tal om:

Afsætning
Reklamekampagner
Startomk.
Variable Omk.
Pris
Produktionsbegrænsinger

Hvad forstår du så ved lønsomhed?

Grunden til jeg spørger er, at jeg ikke kan komme på andet end
dækningsbidraget til at belyse lønsomheden udfra ovenstående.

Fra : Brian Nielsen

Dato : 04-11-03 23:31

"Morten Holberg Nielsen" <holberg19@ DELETETHIS ofir.dk> skrev i en
meddelelse news:3fa6dad5$0$94863$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
>
> Grunden til jeg spørger er, at jeg ikke kan komme på andet end
> dækningsbidraget til at belyse lønsomheden udfra ovenstående.

Hvis du bruger marginal-tankegangen (bidragsregnskabet), så vil du kunne
opgøre en absolut og en relativ lønsomhed for begge produkter.

Hvis du starter med den absolutte lønsomhed, så skal hvert enkelt produkt
dække sine egne særomkostninger, det vil i situationen, hvor du overvejer en
produktionsstart være produktets komme-til-omkostninger.

Hvis du ser over lang tid (og specielt før opstart), så vil alle de nævnte
omkostninger være variable, men dækningsbidraget vil i gængs opfattelse kun
dække de direkte variable omkostninger som løn- og vareforbrug i forbindelse
med de solgte varer.

Hvis begge produkter er absolut lønsomme - dvs. dækker egne særomkostninger,
så kan du ved at se på hvilket produkt, der giver det største afkast pr.
knap kapacitetsfaktor (med mindre der er fri kapacitet) vurdere hvilket
produkt der er mest lønsomt - relativ lønsomhed.

Peter Lynggaard: Driftsøkonomi, er en udmærket bog at blive klog af. Her
definerer man på side 199 (5. udgave) lønsomhedsanalyser som forskellen
mellem omsætning og omkostninger.

Mvh
Briann