Beregning af avance ?
Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 17:34

Det skulle jo være så enkelt, men det er det bare ikke alligevel.

Jeg havde lige en lille diskussion med min frue og svoger som har
egen forretning,.

uoverensstemmelsen gik ud på beregnelsen af avance, Jeg postulerer at
avancen beregnes af salgsprisen, og er et udtryk for den del af beløbet som
er tilbage efter varen er
solgt minus købsprisen.

Ex sælges en vare sælges for kr 100, købsprisen var kr 50.- avance = 50 %,
svoger og kone mener at avancen her er 100 % idet at du jo får det dobbelte
for varen i forehold til din købspris.

Jeg mener også at avancen max kan være 100 % , og at det kun kan forholde
sig sådan i det tilfælde hvor du ikke har givet noget for varen, så vil
enhvert beløb som du sælger varen for være avance / fortjæneste.

Frue og svoger mener at for hver gang du dobler op er der tale om ekstra 100
% ekstra avance, altså 100 - 200 - 300 % osv, osv.

Hvem har ret ?

Jeg har prøvet at få svar i dk.penge, men der var lidt blandede meninger om
emnet.

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Med venlig hilsen
Michael Sørensen

Fra : David T. Metz

Dato : 02-11-03 18:28

Biker Mike skriblede:

> Hvem har ret ?

Fruen og svoger.

Det kan dog komme an på hvordan spørgsmålet formuleres. Hvis du spørger:
"hvor stor en del af prisen er avance" så har du ret, men hvis du spørger
"hvor stor er avancen på varen" så har du uret. Det sidste er den typiske
måde at tale om avance på, fordi man deraf kan se hvordan ens indkøb bedst
forrentes (sammen med omsætningshastigheden).

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Biker Mike

Dato : 02-11-03 18:28

Hm, Så kan jeg godt se at jeg kommer til at kaset håndklædet i ringen, Tak
for svarene.

Michael Sørensen

Fra : Klaus Jacobsen

Dato : 19-11-03 12:38

> Frue og svoger mener at for hver gang du dobler op er der tale om ekstra
100
> % ekstra avance, altså 100 - 200 - 300 % osv, osv.

Udregning af avance...

Udsalgspris ink. moms - 100
Indkøbspris ink. moms - 50

Salgsavance i kr. eks moms.
100 - 50 * 0,8 = 40 kr. eks moms

Salgsavance i %
40 * 100 / 100 = 40%

Sådan udregnes avancen i de fleste butikker - vi kan jo ikke tjene på momsen
og derved kan avancen ikke blive mere end 80%

Hilsen
Klaus