Beta estimering
Fra : CLM

Dato : 10-10-03 12:17

Hej Gruppe

Da jeg er ved at lave en rapport omkring prisfastsættelse af Novo Nordisk
skal jeg i forbindelse med udregning af WACC'en bruge Re (Return on equity).
Til dette bruger jeg CAPM. Derfor mangler jeg nu en beta værdi for
Novonordisk, men jeg er i tvivl om hvor jeg bedst skal finde den.
I forbindelse med løsningen af opgaven lægges der ikke vægt på at jeg selv
skal regne beta ud, så derfor vil jeg selvfølgelig gerne undgå dette.
Jeg har fundet flg. beta for Novo Nordisk via Yahoo Finance = 0,535 og via
NYSE's hjemmeside = 0,49.
Så vidt så godt, men ville det ikke være bedre hvis jeg fandt en en
industri-beta og så tog et gennemsnit af disse og tilpassede den Novo
Nordisk's gældsstruktur?

Sidste spørgsmål er: Virker en beta for Novo Nordisk på ca. 0,5 ikke meget
lavt. Umiddelbart ville jeg da tror at firmaer i medicinalindustrien var
mere volatile.

Håber I kan hjælpe

Mvh
Carsten

Fra : Kim Jespersen

Dato : 14-10-03 17:53

CLM wrote:
> [...]
> Så vidt så godt, men ville det ikke være bedre hvis jeg fandt en en
> industri-beta og så tog et gennemsnit af disse og tilpassede den Novo

Jeg forstår slet ikke dit problem, for enten bruger du Betaen på et
meget lavt uddannelsesniveau eller også er opgaven ikke særligt
gennemtænkt.
Du aner ikke hvad der ligger bag ved de 2 betaer som du opstiller. Du
ved ikke hvad de er målt op imod og derfor hvad de indeholder.
Beregn din egen beta (uanset om det er nemmere at bruge en færdig),
således kan du argumentere for indholdet af den og når det er Novo, så
vil jeg foreslå du bruger KFX indekset, da der er fællestræk for alle
aktier i KFX eller du kan bruge KAX som et estimat for samtlige danske
aktier, således ved du hvordan Novo bevæger sig i forhold til alle andre
aktier.

> Sidste spørgsmål er: Virker en beta for Novo Nordisk på ca. 0,5 ikke meget
> lavt. Umiddelbart ville jeg da tror at firmaer i medicinalindustrien var
> mere volatile.

Igen du aner ikke hvad en beta på 0,5 indeholder, for hvis den er målt
op mod branchen for æggebakkeproducenter, så kan jeg ikke se det slemme
i den. Den er derimod ganske ubrugbar.
Medicinalindustrien kan vel også få en beta på over 1, det handler bare
om at finde hvad den skal måles op mod.
Omkring ustabiliteten :
Jeg kan fortælle dig at Lundbeck har en KFX beta på dag-til-dag
(3-1-2000 til 2-9-2003) basis der ligger på 0,8673 og en KAX beta under
samme forhold på 0,9834. Månedsbeta er på 1,2 målt overfor KFX.
Så hvad ligger du til grund for din formodning om at Novo skulle være
mere ustabil end sammenlignelige aktier?
Du skal ikke ligge de 2 betaer du har skrevet, som grund for
stabiliteten, det er ikke objektivt, igen fordi du ikke kender indholdet.

> Håber I kan hjælpe

Undskyld hvis mit svar lyder lidt negativt, men når det kommer til lige
netop det her, så bør ingen, uanset niveau, nedlade sig til at bruge
noget de ikke kan argumentere for.
Der findes ikke 2 betaer, for samme firma, som er ens og derfor er det
indholdet som betyder noget.

mvh
Kim

Fra : joakim

Dato : 29-10-03 07:43

"CLM" <clmfjernfjernpost@yahoo.dk> wrote in message news:<3f86952c$0$29333$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>...
> [...]
> lavt. Umiddelbart ville jeg da tror at firmaer i medicinalindustrien var

Hmm du har sikkert allerede nu fundet en løsning på dit problem. Men
for en god ordens skyld er det relativt simpelt at udregne en
betaværdi udfra Capm. Derudover kan man også skelne ml. et
markedsværdibaseret beta og et regnskabsmæssig beta. Førstnævnte er
altid at foretrække af de to.