Fortolkning af ordet "tilbagebetales"
Fra : Carsten Hjerresen

Dato : 10-10-03 09:52

Hejsa

Jeg håber at der er nogen der kan hjælpe mig med dette problem.

Jeg har solgt min lejlighed og i den forbindelse blev provenuet indsat
på AAA.
Derfor skrev jeg til min bank pr. mail at jeg ønskede nedenstående.
Nu er vi så kommet i en situation hvor banken tolker nedenstående i en
retning og jeg tolker det i en anden retning.
Konto BBB er en kassekredit med en låneret på 75.000 kr.
Beløbet der skal overføres fra AAA til BBB dækker såvel saldo som
renter til pågældende dato.
Ud fra hvad jeg har bedt banken om, se nedenfor, findes der da grund
til at banken, uden at konferere med mig, skal ændre på størrelsen af
denne låneret?

--- citat start ---
Da jeg nu endelig har modtaget penge for min solgte lejlighed er mit
ønske at de med effekt fra XXX omfordeles som følger:

Fra AAA til BBB beløb 67.858,06 kr
Fra AAA til CCC beløb 37.249,15 kr
Fra AAA til DDD beløb 113.408,1 kr

Disse overførsler medfører at tre af mine konti tilbagebetales.

--- citat slut ---

Jeg mener at jeg kun ændrer saldoen på kassekreditten og at min
låneret skal forblive som den er i henhold til tidligere underskrevet
låneaftale.

Bankens påstand er at jeg med ordet "tilbagebetales" beder om at mine
lån skal indfries. De har dog ændret låneretten til 7.500 kr. Jeg
mener at banken her modsiger sig selv ved på den ene side at påstå at
jeg har bedt om at få kontoen indfriet og på den anden side at lade
kontoen forblive en kassekredit med en låneret på 7.500 kr. For ikke
at modsige sig selv burde de vel have omgjort kontoen til en normal
indlånskonto med en låneret på 0 kr.

Et andet argument er det rent logiske i det hele. Jeg havde for den
efterfølgende måned udgifter for godt 8.000 kr alene til renter/afdrag
og husleje. Derudover skulle jeg jo også gerne have mulighed for at
leve.

Resultatet er blevet at min konto nu er overtrukket ud over låneretten
og at jeg derfor får tilskrevet renter for ikke bevilget overtræk,
samt rykkergebyr.

Jeg håber at nogen kan komme med nogle vurderinger der skyder enten
min bankmands eller mine argumenter i sænk.

På forhånd tak

Carsten

Fra : Peter Thomsen

Dato : 10-10-03 22:46

"Carsten Hjerresen" <carsten@hjerresen.dk> wrote in message

Hej Carsten. Jeg kan ikke hjælpe dig her, men prøv i news:dk.videnskab.jura

Held og lykke !

--
Regards, yours truly madly
(-: Peter Thomsen

Remove "NOSPAM_" if you want to mail me.

Fra : Knud Berggreen

Dato : 10-10-03 22:44

On Fri, 10 Oct 2003 08:52:17 GMT, carsten@hjerresen.dk
(Carsten Hjerresen) wrote:

> [...]
>
>Jeg håber at nogen kan komme med nogle vurderinger der skyder enten
>min bankmands eller mine argumenter i sænk.

Efter min mening så kan ordet "tilbagebetale" kun betyde
indfri i forbindelse med lånet, men jeg forstår umiddelbart
ikke hvorfor din bankmand gør noget problem ud af dette med
mindre han er interesseret i at du flytter til en anden
bank.

For det første er alle banker interesseret i at låne penge
ud, og en kassekredit bliver jo næsten altid trukket helt op
på et eller andet tidspunkt, så der har de et konstant udlån
der ikke skal arbejdes for.

For det andet, så burde din bankmand have været kvik nok til
at kunne forstå at du ikke er inde i hans fagudtryk og at
der har været tale om en misforståelse, så hvis det ville
tage ham meget mere end 3 minutter at kode det rigtige
maximum ind og sige "Undskyld, det havde jeg sørme
misforstået" så er han enten ikke for kvik, eller også vil
han virkelig have dig til at skifte bank - hvilket du måske
alligevel gør, fordi han ikke er for kvik...

Hvad er det for en bank?

/Knud