pengestrømsopgørelse
Fra : sune vuorela

Dato : 18-08-03 21:37

Hjesa!

Nu er jeg nået lidt videre i min hyggelæsning af et regnskab. Jeg er
nået til et punkt der hedder pengestrømsopgørelse.

Er der en der med nogle simple ord vil forklare hvad det er?

På forhånd tak

Sune Vuorela

Fra : Brian Nielsen

Dato : 18-08-03 23:38

"sune vuorela" <nospam@vuorela.dk> skrev i en meddelelse
> Nu er jeg nået lidt videre i min hyggelæsning af et regnskab. Jeg er
> nået til et punkt der hedder pengestrømsopgørelse.
>
> Er der en der med nogle simple ord vil forklare hvad det er?

Pengestrømsanalysen eller som i dit tilfælde Pengestrømsopgørelsen er der
hvor man viser hvilke konsekvenser regnskabet har for de kontante
beholdninger.

Når man køber og sælger er det ofte med en vis kredittid og regnskabet viser
derfor ikke altid hvor mange penge, der er gået ind og ud af kassen.

Hvis man fx køber en ny hytte, så skal der både penge ind i regnskabet (lån)
og penge ud (købspris), men i resultatopgørelsen står der formentligt intet
om køb af hytten. I balancen kan man godt se både hytten og lånet, men
pengestrømsopgørelsen viser alle strømme af penge ind og ud af kassen.

Mvh
Briann

Fra : sune vuorela

Dato : 19-08-03 21:26

En der kalder sig "Brian Nielsen" <brian@briann.dk> skrev:

>Når man køber og sælger er det ofte med en vis kredittid og regnskabet viser
>derfor ikke altid hvor mange penge, der er gået ind og ud af kassen.

Jeg spørger lige med lidt eksempler. Jeg tror nok jeg har forstået
det, men vil lige være helt sikker.

Når der står Varelager -412.237 - så betyder det at man har
forringet værdien af varelageret med ca. 400.000 kroner - enten ved
salg eller lignende

Afskrivninger har positiv værdi her - er det normalt? Hvis ja -
hvorfor?

Derudover er der et begreb jeg ikke helt forstår. Det er
likviditetsvirkning. Hvad er det?

På forhånd tak

Sune

Fra : Brian Nielsen

Dato : 19-08-03 23:00

> En der kalder sig "Brian Nielsen" <brian@briann.dk> skrev:
Egl. meget logisk, da jeg hedder det.

> Når der står Varelager -412.237 - så betyder det at man har
> forringet værdien af varelageret med ca. 400.000 kroner - enten ved
> salg eller lignende
Nej, man har øget værdien af varelageret med 412.237 kr og derved
formindsket kassebeholdningen (likviditeten).

> Afskrivninger har positiv værdi her - er det normalt? Hvis ja -
> hvorfor?
Afskrivninger er udtryk for såkaldte kalkulatoriske omkostninger, det vil
sige en fordeling af en tidligere udbetaling. De har derfor ingen
likviditetsvirkning (de kræver ikke penge op af kassen). Derfor skal de
tillægges, da de er trukket fra i regnskabet.

> Derudover er der et begreb jeg ikke helt forstår. Det er
> likviditetsvirkning. Hvad er det?

Likviditetsvirkning er den indflydelse posterne har haft på
kassebeholdningen. Er beholdningen af kontanter (inkl. bank og andre likvide
beholdninger) vokset eller faldet på grund af regnskabets poster?

Mvh
Briann