Leasing
Fra : [2900] Birgitte Behr~

Dato : 28-06-03 13:53

Hej med jer

Er det her mon det rette forum, hvis jeg har nogle spørgsmål om leasing?

--
med venlig hilsen Birgitte

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-06-03 16:34

"[2900] Birgitte Behrendt" wrote:

> Er det her mon det rette forum, hvis jeg har nogle spørgsmål om leasing?

Prøv med spørgsmålene, så får vi se..

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : [2900] Birgitte Behr~

Dato : 29-06-03 09:11

Erik G. Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

> Prøv med spørgsmålene, så får vi se..

Hej igen

Tak for det - her følger mine spørgsmål:

Jeg er selvstændig erhvervsdrivende og er blevet anbefalet af en af mine
kunder at lease mit computerudstyr i stedet for at købe det kontant. Jeg
har derfor indsendt en leasingansøgning til et firma, som forhandler og
leaser computerudstyr.

Jeg har tænkt mig at lease for kr. 35.000,00 plus moms og har fået
besked om at jeg så skal betale ca kr. 1.600,00 plus moms månedligt over
24 måneder eller kr. 1.100,00 plus moms over 36 måneder. Da
computerudstyr falder hurtigt i værdi og jeg sparer nogle penge ved at
lease over 24 måneder, vil jeg vælge det. Når de 2 år er gået, kan jeg
så købe udstyret for 5-10% af udstyrets nypris eller aflevere det
tilbage. Imidlertid spekulerer jeg på om der er noget jeg overser, som
ikke er så hensigtsmæssigt mht. leasing?

Ulempen som jeg umiddelbart ser, at jeg kommer til at betale lidt mere
for udstyret end hvis jeg købte det kontant og desuden bliver det hele
købt gennem samme firma. Så jeg tænker også om der mon findes
leasingfirmaer, hvor man kan sige at man ønsker computeren købt et
bestemt sted og skærmen et andet for at få det til den mest fordelagtige
pris?

Jeg har spurgt min revisor, som sagde at det var en udmærket idé at
lease, men at jeg blot skulle være opmærksom på hvilken oprettelsespris
jeg skulle betale for leasingaftalen. I dette tilfælde er det kr.
350,00.

Lige til sidst - på websitet hos det firma, som jeg vil lease hos stod
der at man blot skulle have et CVR-nr. for at kunne lease, men efter
leasingansøgningen var sendt via mail, fik jeg så besked i fredags om at
de også ønskede at se min private årsopgørelse før jeg kunne godkendes.
Er det normalt?

Jeg håber, at I kan hjælpe mig.

--
med venlig hilsen Birgitte

Fra : alexbo

Dato : 29-06-03 10:45

"[2900] Birgitte Behrendt" skrev

> Imidlertid spekulerer jeg på om der er noget jeg overser, som
> ikke er så hensigtsmæssigt mht. leasing?

Dels at du er bundet af hvad leasingfirmaet kan levere af produkter, og
deres pris, dels at du ikke ejer udstyret efter perioden.

Du låne rentefrit i f.eks Elgiganten, Computercity, og mange andre PC
forretninger, der bestemmer du selv blandt et stort udvalg af varer.
Du kan på deres hjemmesider selv beregne den mdl. udgift ved forskellige
lånebeløb.

Et 24 mdr. lån på 35.000 + moms (43750) koster 1494+ moms(1868). i
Computercity.

mvh
Alex Christensen

Fra : [2900] Birgitte Behr~

Dato : 29-06-03 10:59

alexbo <alexbo@post.cybercity.dk> wrote:

> Dels at du er bundet af hvad leasingfirmaet kan levere af produkter, og
> deres pris, dels at du ikke ejer udstyret efter perioden.

Men jeg kan jo købe produkterne for 5-10% af nyprisen efter de 24
måneder ifølge firmaet og i det her tilfælde få det udstyr jeg ønsker.
Det synes jeg lyder udmærket, men spekulerer på om der noget der gør at
jeg bør holde mig helt fra leasing og i stedet købe kontant. Bortset fra
det faktum, at jeg naturligvis kan forhandle en bedre pris på plads hvis
jeg har kontanterne.

> [...]
> lånebeløb.

> Et 24 mdr. lån på 35.000 + moms (43750) koster 1494+ moms(1868). i

For det første er det Mac-udstyr jeg ønsker at lease og det fåes mig
bekendt ikke i Elgiganten og Computercity. For det andet har jeg fået
oplyst, at det bedre kan betale sig at lease end låne pengene, da jeg
kan trække beløbet fra med det samme og slipper for at skulle afskrive
udstyret over 3 år.

--
med venlig hilsen Birgitte

Fra : jetkat

Dato : 29-06-03 11:16

Hej Birgitte

En lille kommentar til dit leasing-indlæg.
Du skrev at du har fået oplyst, at du kan afskrive det hele på engang
mod afskrivning over 3 år. Da jeg ikke kender baggrunden for svaret, vil
jeg blot lige gøre dig opmærksom på, at du kan fratrække leasingudgiften
i takt med at du betaler den, og alt efter leasingperioden kan det jo
også dreje sig om 3 år.

Jeg synes også du skal tænke på om det udstyr du leaser er brugbart alle
3 eller 2 år, eller om der kan blive tale om udvidelser fx. større
harddisk, og hvordan det håndteres af leasingfirmaet.

Med venlig hilsen
Jette Østergaard

http://www.kandu.dk/

Fra : [2900] Birgitte Behr~

Dato : 29-06-03 12:00

jetkat <jetkat.news@kandu.dk> wrote:

> [...]
> 3 eller 2 år, eller om der kan blive tale om udvidelser fx. større
> harddisk, og hvordan det håndteres af leasingfirmaet.

Tak for dit indlæg. Du har ret i at jeg kommer til at trække det fra
over 2 eller 3 år under alle omstændigheder. Men jeg slipper for at lave
afskrivninger på udstyret mig bekendt.

Mht. udvidelser af computerudstyret har jeg taget udgangspunkt i det
seneste nye, som stadig vil have en pæn værdi om 2 år og som vil dække
mine behov i en længere periode.

--
med venlig hilsen Birgitte

Fra : alexbo

Dato : 29-06-03 12:05

"[2900] Birgitte Behrendt" > skrev

> Men jeg kan jo købe produkterne for 5-10% af nyprisen efter de 24
> måneder ifølge firmaet

Det er 2-4000 kr ekstra, hvis de ellers husker hvad de lovede.
Så vidt jeg ved, må de ikke sælge under handelsværdien.

>da jeg kan trække beløbet fra med det samme og slipper for at skulle
afskrive
> udstyret over 3 år.

Mener du dermed at alle 35.000 kr, kan fratrækkes ved leasingkontraktens
indgåelse?

mvh
Alex Christensen

Fra : [2900] Birgitte Behr~

Dato : 29-06-03 12:31

alexbo <alexbo@post.cybercity.dk> wrote:

> Det er 2-4000 kr ekstra, hvis de ellers husker hvad de lovede.
> Så vidt jeg ved, må de ikke sælge under handelsværdien.

Det er korrekt. Så som jeg regner det ud, kommer jeg sammenlagt til at
give ca. kr. 7.000,00 mere for udstyret ved leasing end ved at købe
kontant, hvis jeg vælger at beholde udstyret efter leasingaftalens
afslutning. Jeg har fået oplyst det månedlige beløb kr. 1.600,00 plus
moms ved leasing over 24 måneder:

Kr. 1.600,00 x 24 = 38.400 plus 10% á kr. 35.000,00 = kr. 3.500,00, dvs.
i alt kr. 41.900,00 (plus moms naturligvis).

> Mener du dermed at alle 35.000 kr, kan fratrækkes ved leasingkontraktens
> indgåelse?

Nej, men køber jeg udstyret kontant, dvs. lægger alle kr. 35.000,00 plus
moms på bordet, skal det jo afskrives over 3 år i mit regnskab. Jeg er
ikke regnskabsekspert, men det gjorde min revisor i forbindelse med min
første computer i 1998, hvor jeg lagde kr. 30.000,00 plus moms på
bordet.

--
med venlig hilsen Birgitte

Fra : alexbo

Dato : 29-06-03 14:36

"[2900] Birgitte Behrendt" skrev i

> [...]
> ikke regnskabsekspert, men det gjorde min revisor i forbindelse med min
> første computer i 1998, hvor jeg lagde kr. 30.000,00 plus moms på

Det er jo ikke noget problem at afskrive, det gør din revisor nærmest af sig
selv.
Hvad angår overskud og skattebetaling er der ingen forskel på leasing og
kontantkøb, en trediedel af udgiften på hvert år.

Forskellen ligger i hvad du rent faktisk betaler for udstyret, og
likviditeten.
Hvis man har brug for likviditeten, altså kan bruge de 35.000 på noget
andet, eller ikke har dem, så kan der være god grund til at låne til
udstyret i et finansieringsfirma.
At have pengene liggende i skuffen, mens man betaler et leasingfirma for at
finansiere, det er ikke god økonomi.

De 35.000 bliver dels forrentet meget lavt, dels bliver de jo stille og
roligt brugt på leasing.

Du skriver i første indlæg at en kunde har anbefalet dig leasing, men det
var nok en god ide at spørge din revisor, om han synes leasing er passende
for din økonomi.

mvh
Alex Christensen

Fra : [2900] Birgitte Behr~

Dato : 29-06-03 14:52

> [...]

> var nok en god ide at spørge din revisor, om han synes leasing er passende

Du har ret i at det ikke er en god forretning at lease, hvis jeg har
pengene i kontanter, men det har jeg desværre ikke og i forbindelse med
nogle opgaver har jeg brug for noget bedre og hurtigere udstyr end mit
nuværende.

Jeg har både talt med min kunde om leasing, men også spurgt revisoren.
Han sagde at det var en god idé, hvis jeg ikke havde alle pengene i
kontanter, men at jeg skulle være opmærksom på hvad leasingfirmaet
skulle have for at indgå aftalen.

--
med venlig hilsen Birgitte

Fra : alexbo

Dato : 29-06-03 17:34

"[2900] Birgitte Behrendt" skrev

> Han sagde at det var en god idé, hvis jeg ikke havde alle pengene i
> kontanter, men at jeg skulle være opmærksom på hvad leasingfirmaet
> skulle have for at indgå aftalen.

OK, men jeg ville være meget opmærksom på tilbagekøbsprisen,
for at ikke det skal ligne et afbetalingskøb må firmaet ikke på forhånd
fastsætte en pris, så dine 5-10% kan godt blive 25-30, og så er det
pludseligt en meget dyr løsning..
Jeg ville hellere bruge enten et direkte afbetalingskøb, eller låne et helt
andet sted, og handle hvor tingene er billigst.

At tilbagekøbsprisen skal være handelsværdien skyldes, at det ellers ville
være for nemt at omgå afskrivningsloven.

Du kunne aftale en leasingperiode på et år med en høj mdl. udgift, og en
lille slutpris, derved havde du afskrevet udstyret på et år.

mvh
Alex Christensen

Fra : [2900] Birgitte Behr~

Dato : 29-06-03 19:50

> [...]

> Du kunne aftale en leasingperiode på et år med en høj mdl. udgift, og en
> lille slutpris, derved havde du afskrevet udstyret på et år.

Tusinde tak for hjælpen - jeg vil undersøge tingene nærmere i morgen,
når firmaerne er åbne igen.

--
med venlig hilsen Birgitte

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 30-06-03 22:23

Hm, der er en del missere, det er væk for flere år siden,

Men prøv din bank, og tjek så ydelser,
og husk at leasing IKKE kan garantere slutkøb.
Herunder gensalgsgsværdi, ved skifte før udløb.

Og har du blot normal kreditværdighed, bør du få en kredit på 35 kkr for 1.000 kr
til det, og så har du sparet ca 5 kkr.

Og kan du ikke det, må du melde tilbage.

Fra : Carsten Riis

Dato : 01-07-03 13:07

> [...]
> lease, men at jeg blot skulle være opmærksom på hvilken oprettelsespris
> jeg skulle betale for leasingaftalen. I dette tilfælde er det kr.

Tja, du kan jo beregne leasingaftalen som en kredit. Husk at indregne
opstart og købspris efter 3 år.
Og sæt op overfor din banks kreditbetingelser.

Indregn så nogen skattefordele ved at eje vs. lease.
Se hvad beregningen så siger.
--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-07-03 20:00

Carsten Riis wrote:

> Tja, du kan jo beregne leasingaftalen som en kredit. Husk at indregne
> opstart og købspris efter 3 år.
> Og sæt op overfor din banks kreditbetingelser.

Og husk at leasingydelser betales normalt 1. mdr, hvor ydelser på lån betales
sidst i mdr,
samt at du ikke kan komme ud af en leasingkontrakt uden at betale de akk.
ydelser, dvs renten ved leasingens indgåelse.
Og der plejer at være et depositum eller andet indskud ved starten, det
mangler,
men skønsmæssigt er din leasing på ca 7 - 9 %, og med usikkerhed om
tilbagebetalingsbeløb,
så kan du få kredit billigere, evt. ved forhandler eller bank, brug
det.

> Indregn så nogen skattefordele ved at eje vs. lease.
> Se hvad beregningen så siger.

Kender vi ikke, men de er små, nærmest negative, da leasingydelsen
over perioden er over afskrivnings beløbet.

Hm, regnede lige lidt på det, udfra oplysninger og antagelser,
renten er nok mellem 8-12%.