Elektronisk bogføring
Fra : Frank N

Dato : 15-06-03 14:07

Hejsa,

Jeg ved ikke om dette er den rette nyhedsgruppe, men nu forsøger jeg.

Jeg er igang med at skrive en fagprøve om elektronisk bogføring og
arkivering. Det firma jeg er elev hos, har planer om at købe en løsning hvor
faktura kan indscannes og bogføres (+ arkiveres) automatisk/elektronisk. Det
er denne løsning jeg skal analysere, dvs. finde fordele og ulemper, samt
udgifter og lignende.

Jeg har dog problemer med at finde materiale om elektronisk bogføring,
heriblandt lovgivning og detaljeret materiale om systemerne i praksis. Jeg
har været på Handelshøjskolens Bibliotek (Økonomi) på Frederiksberg, men har
kun kunne finde et enkelt tidsskrift, som ikke går så meget i detaljer.

Er der nogen her i gruppen der kan anbefale nogle hjemmesider eller bøger
der omhandler emnet, eller som eventuelt har nogle gode forslag til hvad jeg
skal være opmærksom på og eventuelt tage højde for?

Med venlig hilsen
Lenette Karlsson

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 15-06-03 16:15

Frank N wrote:

> Er der nogen her i gruppen der kan anbefale nogle hjemmesider eller bøger
> der omhandler emnet, eller som eventuelt har nogle gode forslag til hvad jeg
> skal være opmærksom på og eventuelt tage højde for?

Det eneste jeg lige kan komme på er erhvervsministeriets hjemmeside,
der er vist arbejdet en del med sikker kommunikation,
men som alt offentligt, tar det nok lang.. tid.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Johnt

Dato : 26-06-03 22:14

"Frank N" <ask@me.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> udgifter og lignende.
>
> Jeg har dog problemer med at finde materiale om elektronisk bogføring,

Prøv at læse Bogføringsloven. Jeg mener at E&S har udgivet fortolkning
heraf. Du kan finde mere her:

http://www.eogs.dk/regnskab/

og detaljeret materiale om systemerne i praksis.

Prøv at se her, eller kontakte firmaerne:
http://www.deloitte.com/dtt/section_node/0,2332,sid%253D12591,00.html

Her er resultatet af søgning på google:
http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=elektronisk+faktura+godkendelse&lr=

Jeg har været på Handelshøjskolens Bibliotek (Økonomi) på Frederiksberg,
men har
> kun kunne finde et enkelt tidsskrift, som ikke går så meget i detaljer.

Så må du jo sortere noget fra. Det er vel meningen når man laver en opgave.

God arbejdslyst

Hilsen

Johnt

Fra : Lars Funck

Dato : 20-08-03 11:22

> [...]

jeg
> skal være opmærksom på og eventuelt tage højde for?

Eventuelt kan du prøve at søge efter E-Faktura. Det er et system til
elektronisk udveksling af fakturaer. I forbindelse med dette system må der
være taget stilling til blandt andet sikkerhedsmæssige problemstillinger
samt eventuel lovgivning.

MVH

Lars