Retningslinier for fagforeninger
Fra : Carsten Hjerresen

Dato : 08-06-03 23:08

Hejsa

Jeg er, sammen med 83 kolleger, kommet i en situation, hvor vi mener
at vi er blevet svigtet af vores fagforening. Vi er derfor meget
interesserede i at vide, hvor man finder retningslinier for, hvad en
fagforening skal leve op til for medlemmerne. Og om der er evt.
tidligere hændelser, der ligner vores der kan danne præcedens.

Vi er, mener vi, blevet lokket til at underskrive en kontrakt, som
ikke var i henhold til funktionærloven. Vi skrev dengang under på
omtalte kontrakt på anbefaling af vores fagforening.

Inden vi underskrev kontrakten blev der stillet mange spørgsmål til
foreningen. Et af disse gik til formanden, der dengang sagde at alt
var i henhold til funktionærloven, også opsigelsesvarslet. Sidenhen
har han skiftet mening, men henviser til at vi jo har skrevet under,
så der derfor ikke er noget at gøre. Opsigelsesvarlset er altså ikke
blevet overholdt.
Det der for os er det store spørgsmål er, om der er noget at gøre
eftersom vi har skrevet under på kontrakten.

Kontrakten gik ud på, at vi skulle arbejde på 50%, indtil der igen
blev behov for vores arbejdskraft på fuld tid. Vi fik at vide, at
såfremt vi ikke underskrev kontrakten inden en bestemt dato, ville
dette blive betragtet som en opsigelse. I tilfælde af en opsigelse
skulle vi arbejde paa 50% de første 3 måneder og fuld tid de sidste 3
måneder.
Dette er netop hvad der er sket og vi fratrådte pr. 30. april i år.
Vores 50%-kontrakt nåede altså kun at være effektiv i 2 måneder inden
vi blev opsagt. Hvilket i sig selv virker mistænkeligt.

Jeg håber at i er i kan hjælpe.

På forhånd tak

Carsten Hjerresen

FUT: dk.videnskab

Fra : N/A

Dato : 09-06-03 14:25

Fra : Carsten Hjerresen

Dato : 09-06-03 14:25

>[klip] Martin wrote:

>Lyder som en kedelig situation!
Det er det sandelig også.

>Uanset hvilken form for kontrakt en arbejdsgiver udarbejder, kan den ansatte
>ikke stilles ringere end funktionærloven (såfremt denne er funktionær).
>Opsigelsesfrister, arbejdstider mv. må altså ikke være ringere end bestemt i
>funktionærloven.
Enig men eftersom vi har skrevet underpå kontrakten står sagen vel
lidt anderledes. Og jo vi er omfattet af funktionærloven.

>[klip] Poul-Erik Andreasen wrote:

>Det var også min første tanke, men spørgsmålet er om ikke at arbejde på halv
>tid bringer ansættelsesforholdet uden for rækkevidde af funtionærloven.
Hvis man var omfattet af funktionærloven på fuld tid er man det vel
også selvom arbejdstiden ændres. Jeg ved godt at man skal opnå et vist
antal timer på ugebasis for at kommer under definitionen for
funktionær. Men gælder den ikke kun ved "nyansættelse" ?

> [klip] Peter wrote:
>Du/I bør nok gå til advokat for at få en reel konkret vurdering.

Vi har allerede to advokater til at kigge på sagen omkring gyldigheden
af selve kontrakten. Det jeg er mere på jagt efter her er en evt.
lov/retningslinier som en fagforening skal følge. Eks. en
lov/retningslinier fra beskæftigelsesministeriet eller lignende.
Der er nemlig ikke noget der ville fryde os mere end at få skovlen
under fagforeningen.
Jeg mener nemlig ikke at de har levet op til hvad jeg forventer af en
fagforening. Men at man føler sig etisk/moralt svigtet kommer man jo
nok ikke så langt med.

>Der er ingen grund til at x-poste til de grupper. Eneste rigtige NG
>dk.videnskab.jura. FUT: dk.videnskab.jura.
Beklager, men jeg var ikke sikker.....

Carsten Hjerresen

Fra : Frank

Dato : 09-06-03 22:34

> [...]
> Jeg mener nemlig ikke at de har levet op til hvad jeg forventer af en
> fagforening. Men at man føler sig etisk/moralt svigtet kommer man jo

Sådan som jeg har forstået det, så har de fleste fagforeninger årlige
generalforsamlinger, hvor bestyrelse, faglige sekretærer og formand o.l.
bliver valgt.
At stille med mere 80 mand til sådan en generalforsamling, vil være en
temmelig slagkraftig delegation.
I vil ikke af denne vej få "skovlen" under fagforeningen, hvilket vel også
ville være lidt dumt, da faforeningerne, i hvertfald i teorien er
medlemmernes.
Men I ville sansynligvis kunne få skovlen under den eller de personer som I
mener har dummet sig, i sær hvis I selv kan stille med en egnet kandidat.
Hmm... men mit svar hører hvis ikke til i denne gruppe... med mindre:

Mange fagforeninger/forbund har efterhånden fået oprettet uvildige
klagenævn.
Prøv at ringe til din fagforenings hovedforbund og hør dem ad.

Frank

Fra : Carsten Hjerresen

Dato : 15-06-03 18:07

On Mon, 9 Jun 2003 23:34:08 +0200, "Frank" <f.lxxx@oncable.dk> wrote:

> [...]
>mener har dummet sig, i sær hvis I selv kan stille med en egnet kandidat.

Jo du har da ret i at vi kunne vælte den siddende bestyrrelse. Men at
vælte bestyrrelsen er ikke noget vi får glæde af uden videre. Vi er,
som nævnt, alle sammen sidenhen blevet opsagt og sidder derfor i dag
tilbage med en meget lang næse. Det jeg vil frem til er, at jeg mener
at vi er blevet ført bag lyset af bestyrrelsen i og med, at den har
anbefalet os en kontrakt der ikke var i henhold til dansk lovgivning.
Derfor vil jeg have en eller anden form for erstatning hvis jeg har
mulighed for det.

>Mange fagforeninger/forbund har efterhånden fået oprettet uvildige
>klagenævn.
>Prøv at ringe til din fagforenings hovedforbund og hør dem ad.

Problemet her er at der kun er denne ene forening i Danmark.
Foreningen har kun omkring 1000 medlemmer (passive og aktive).

Findes der ikke en højere instans der har til opgave at checke at
diverse foreninger varetager medlemmernes interesser ?
Og i den forbindelse: Hvilke retningsliner ligger der for
fagforeninger udover foreningens egne vedtægter ?

Carsten

Fra : Dunk

Dato : 15-06-03 18:13

"Carsten Hjerresen" <carsten@hjerresen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og i den forbindelse: Hvilke retningsliner ligger der for
> fagforeninger udover foreningens egne vedtægter ?

Ingen - så længe der ikke begås noget kriminelt, som er omfattet af andre
love

Venligst
Dunk

Fra : Peter G C

Dato : 15-06-03 20:40

In news:3eeca4c8.44015290@news.worldonline.dk,
Carsten Hjerresen <carsten@hjerresen.dk> typed:

[lip]

> Findes der ikke en højere instans der har til opgave at checke at
> diverse foreninger varetager medlemmernes interesser ?

Jo, de danske domstole.

> Og i den forbindelse: Hvilke retningsliner ligger der for
> fagforeninger udover foreningens egne vedtægter ?

Nogle uskrevne (men dog juridisk bindende) grundsætninger om foreninger og
selskaber (ja foreningsretten er en del af selskabsretten).

/Peter

--
http://www.grauslund.com