Økonomiens udvikling???
Fra : Dion Sørensen

Dato : 02-06-03 22:09

Hej

For nyligt så jeg en dansk professor som udtalte sig meget negativ om
økonomien i den kommende tid. Hen mente at der idag er mange ligheder fra
perioden op til depressionen i 30'erne. Er der nogen der kan huske hans navn
og hans argument omkring denne dystre udvikling?, som jo unægtelig ikke
harmonerer med de udsigter vismandsrådet har givet. Er der evt. nogle
tekster på nettet, hvor jeg kan læse mere om denne uenighed?

Mvh Dion

Fra : Thomas Frandzen

Dato : 04-06-03 10:43

"Dion Sørensen" <dionms@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
navn
> og hans argument omkring denne dystre udvikling?, som jo unægtelig ikke

Udtalelsen kom fra Professor i Nationaløkonomi ved KU Jakob Brøchner Madsen
i starten af april.

Så vidt jeg husker var argumentet, at der er en række sammenfald imellem
situationen i 20erne og idag, eksempelvis lav inflation og lav rente, store
kreditter og underskud på betalingsbalancen (i USA), samt kostant stigende
ejendomspriser. Der kan også ses en direkte parallel imellem High
Tech-aktiernes himmelfart i 1920erne, og IT-aktierne i 1990erne.. Han
koblede det så sammen med forbrugernes forventninger til fremtiden, som han
mener hænger traditionelt har hængt tæt sammen med kursudviklingen - i de
senere år, er forbrugertilliden holdt kunstigt oppe p.g.a. de lave renter og
store kreditter, og brister boblen først, og forbrugerne mister tilliden på
et tidspunkt hvor situationen er som skitseret overfor, så går det helt
galt.. (faldende forbrugertillid på et tidspunkt hvor renten i forvejen er
ultra-lav, kreditterne er store og mange penge er bundet i ejendomme lyder
ikke som en helt god ting)

Så vidt jeg lige fangede det..

-Thomas
Stud.HA.(fil.), CBS
http://www.fzc.dk/thomas/

Fra : Dion Sørensen

Dato : 04-06-03 17:34

Hej Thomas

Tak for dit fine svar. Hvad er modargumentet til det professoren siger?
Forsøger vismændene blot at holde os forbrugere kunstigt optimistiske med
positive fremtidsudsigter, eller tror de faktisk på det?

Mvh Dion