Årsregnskab for nybegynder.
Fra : Stig N. Jepsen

Dato : 27-05-03 15:29

Hej,

I år 2001 forsøgte jeg at starte firma, der bestod i at lave hjemmesider.
Virksomheden lukkede jeg dog ned igen i sidste kvartal sidste år.
Jeg er så nu igang med at lave mit årsregnskab for 2002, - og det har jeg
ikke prøvet før, da min revisor klarede regnskabet for 2001.
Jeg er ikke det største geni hvad angår sådanne ting, så jeg kunne godt
tænke mig at høre hvis der var nogen der havde lyst til at lede mig på rette
vej.
Jeg går ikke ud fra at det vil være særlig kompliceret at lave mit
årsregnskab, da jeg mest af alt har haft udgifter til anskaffelse af diverse
ting til firmaet, og kun har haft ganske få indtægter.
Desuden har jeg selvfølgelig afhændet alle aktiver og betalt moms deraf.

Jeg har ikke lyst til at lave mere end absolut nødvendigt.
Hvad kræves der af sådan et årsregnskab?

Desuden - er der noget jeg skal være specielt opmærksom på mht den udvidede
selvangivelse (som jeg heller ikke selv har prøvet at udfylde før)?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Stig N. Jepsen

Fra : alexbo

Dato : 27-05-03 19:55

"Stig N. Jepsen" skrev

> Jeg er så nu igang med at lave mit årsregnskab for 2002, - og det har jeg
> ikke prøvet før, da min revisor klarede regnskabet for 2001.

Så bruger du regnskabet fra 2001 som oplæg til 2002, det er de samme ting
bare andre tal.

mvh
Alex Christensen

Fra : Brian Nielsen

Dato : 28-05-03 20:35

"alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Så bruger du regnskabet fra 2001 som oplæg til 2002, det er de samme ting
> bare andre tal.

Det vil være en god start, men ved virksomhedsophør med salg af aktiverne
kan der være beskatning af genvundne afskrivninger m.v.

Gå op til din skatteforvaltning og spørg om de kan hjælpe dig.

Mvh
Briann

Fra : Henrik Hansen

Dato : 31-05-03 11:35

"Brian Nielsen" <brian@briann.dk> skrev i en meddelelse
> "alexbo" <alexbo@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det vil være en god start, men ved virksomhedsophør med salg af aktiverne
> kan der være beskatning af genvundne afskrivninger m.v.

Som jeg læser det har der ikke været tale om et selskab, så hvis
virksomheden har karakter af hobby så vil der ikke komme beskatning af
genvundne afskrivninger på tale.

> Gå op til din skatteforvaltning og spørg om de kan hjælpe dig.

Få en revisor til, at hjælpe dig. Den tid du bruger på regnskabet med risiko
for fejl, vil meget hurtigt være tjent ind ved at smide det over til en
revisor. Du skal nok ikke vælge et stort autoriseret selskab, men snup en
lokal reg. revisor.

MVH

Henrik

Fra : Brian Nielsen

Dato : 31-05-03 22:21

"Henrik Hansen" <hansehen@mail.tele.dkFJERN> skrev i en meddelelse
> Som jeg læser det har der ikke været tale om et selskab, så hvis
> virksomheden har karakter af hobby så vil der ikke komme beskatning af
> genvundne afskrivninger på tale.

Genvundne afskrivninger gælder for alle, der har fratrukket skattemæssige
afskrivninger i deres selvangivelse/regnskab, uanset om de er privatpersoner
eller selskaber.

For privatpersoner gælder der endvidere, at hvis genstanden (fx en pc)
udtages fra firmaet til privat brug efterfølgende, så skønnes der en værdi
svarende til handelsværdien.

Derfor tal med skatteforvaltningen De plejer at være fornuftige
mennesker.

Hvis man skal vælge revisor er det væsentligt at vælge en revisor man føler,
man har tillid til. Om det så er en statsaut eller en registreret er
irrelevant (ofte også for prisen).

Mmvh
Briann

Fra : Henrik Hansen

Dato : 31-05-03 22:47

> [...]
>
> For privatpersoner gælder der endvidere, at hvis genstanden (fx en pc)
> udtages fra firmaet til privat brug efterfølgende, så skønnes der en værdi

Ja det gælder for personer såfremt deres foretagende ikke falder ind under
hobbyvirksomhed. Hvis det gør det kan man fratrække skattemæssige
afskrivninger, på driftsmilder som benyttes til hobbyvirksomheden, men der
er ikke lovhjemmel til at beskatte genvundne afskrivninger (gevinst ved
salg) dette jf. og i overensstemmelse med STL (statsskattelovens § 4) i
punkterne vil du ikke finde genvundne afskrivninger, som en skattepligtig
indtægt.

MVH

Henrik Hansen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-06-03 16:52

Henrik Hansen wrote:

> [...]
> salg) dette jf. og i overensstemmelse med STL (statsskattelovens § 4) i
> punkterne vil du ikke finde genvundne afskrivninger, som en skattepligtig

Hm, det ligner en selvopfundet definition,
problemet med hobbyvirksomheder er netop at dokumentere fradrag,
og når det lykkedes, tror du at de ikke genbeskattes ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Henrik Hansen

Dato : 01-06-03 17:56

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> problemet med hobbyvirksomheder er netop at dokumentere fradrag,
> og når det lykkedes, tror du at de ikke genbeskattes ?

Den er ikke spor selvopfunden, en af de mest kompetente rådgivere på
skatteområde har oplyst dette.

Kan du læse noget i § 4 som falder ind under genvundne afskrivninger??

MVH

Henrik Hansen

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 01-06-03 18:12

Henrik Hansen wrote:

> Den er ikke spor selvopfunden, en af de mest kompetente rådgivere på
> skatteområde har oplyst dette.

Og hvem er det mere præcist ?
Gerne med henvisning.

> Kan du læse noget i § 4 som falder ind under genvundne afskrivninger??

Næ, den forudsætter, at du aldrig har haft fradrag, så derfor er der intet
at genbeskatte,
men hvis du har det ?

Fra : Brian Nielsen

Dato : 01-06-03 23:13

> Kan du læse noget i § 4 som falder ind under genvundne afskrivninger??

Prøv at kigge i afskrivningsloven, der også anvendes til at hjemle
afskrivningerne.

Hvis spørgeren ikke er stået af nu, så håber jeg, at han opsøger en
kompetent rådgiver i stedet for at følge denne diskussion, for det er ved at
blive en noget akademisk diskussion uden meget hold i praksis.

Statsskatteloven §4 er bare en del af skattelovgivningens grundlov, der
siden er uddybet i den omfattende speciallovgivning, der findes på området.

Er det for bramfrit at spørge hvem en af landets mest kompetente
skatterådgiver er?

Mvh
Briann

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 31-05-03 15:12

"Stig N. Jepsen" wrote:

> Jeg har ikke lyst til at lave mere end absolut nødvendigt.
> Hvad kræves der af sådan et årsregnskab?

Havde du skrevet dette for fire mdr siden, ville jeg have givet dig
et tilbud på max 2.000kr,
men ikke nu, der koster timerne ca 1.000 kr

Fra : Stig N. Jepsen

Dato : 02-06-03 18:26

Hvis nu jeg forsøger at lave mit eget årsregnskab, og det ikke lige bliver
helt 100%, hvilke konsekvenser får det så sandsynligvis?

Mvh Stig

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 02-06-03 19:45

"Stig N. Jepsen" wrote:

> Hvis nu jeg forsøger at lave mit eget årsregnskab, og det ikke lige bliver
> helt 100%, hvilke konsekvenser får det så sandsynligvis?

Hm, svært helt konkret at svare på, da grænsen mellem uagtsomhed
og bevidst snyd er flydende,
men på nuværende tidspunkt er det dog bedre at aflevere noget, som
du måske efterfølgende får tjekket,
men da du ophører, kan der kun være efterbeskatning, og kun hvis du
har alt for lidt med, giver det problemer.

Ellers kunne forkert opgørelse betyde mistet VS ordning med beskatning
af opsparet overskud.