Monopolproblematik
Fra : Kim

Dato : 22-05-03 21:27

Hej NG

I må undskylde at jeg skriver et mere forbrugerorienteret indlæg her,
men der er et par økonomiske problemstillinger i det, som jeg gerne vil
give lidt luft for.

Grunden er at jeg lige har set DR's Pengemagasinet torsdag den 22. maj
og der gik de tæt på bankernes gebyrpolitik overfor erhvervslivet.
De problemstillinger som jeg modtog i programmet er at jo større en bank
bliver, altså jo tættere den kommer på monopolstatus, jo værre bliver
det for forbrugeren.
Den danske bank er Danmarks største bank og vokser. Problemet er hvis
banken opsluger de mindste banker, så bliver gebyrerne sværere at undgå.
Erhvervslivet og i sidste ende forbrugeren, bliver således pålagt gebyr
+ renter og der er ingen grænser for hvor det stopper.
Jeg er ikke mod at bankerne skal tjene penge, selvfølgelig skal de det,
men jeg er mod måden man gør det på. Den store erhvervsdrivende som
belaster bankens ressourcer væsentligt i forhold til en mindre
erhvervsdrivende, slipper billigere i sine bankforretninger.
Regnestykket kunne se sådan her ud :
gebyr (x) + renter (i) = Bankforretningen (b)

Det beløb som så hældes over på forbrugeren er altså (b) og kan derfor
udtrykkes således i ekstraomkostninger pr. enhed :
(b)/Virksomhedens produktion i enheder (y) = Bankforretningens enhedsomk.

Altså må det kunne siges at en større virksomhed pålægger forbrugeren,
virksomhedens kunde, en marginal mindre ekstraomkostning i forhold til
den andel som de små erhvervsdrivende må bede deres kunder om at betale
ekstra for produktet.

Det hele handler om forhandlingsstyrke, det er jeg heller ikke uenig i.
Men jeg mener at denne politik har en uheldig indvirkning på den lille
erhvervsdrivendes mulighed for at overleve og dermed for samfundet i
helhed.

Så er der nogen der vil argumentere at renten er faldet markant de
sidste år og dermed bankernes indtjening. Jeg er enig, men bankerne er
ikke tvunget til at sænke renterne, men gør som følge af udbud og
efterspørgsel.

Groft sagt kan man sige at de stigende gebyrer er med til at bremse de
væksttiltag der er i samfundet.
Renten er nogenlunde stabil lige nu, mens bankernes gebyrer er stigende.
Det skaber stigende omkostningerne for virksomhederne og dermed dyrere
produkter. Det gør at folk stikker deres penge i lommen igen, indtil de
mindre erhvervsdrivende gør som Niels Larsen gjorde og skiftede til en
bank med lavere eller ingen gebyrer, således at virksomhedens produkter
ikke stiger i pris.

Dette kunne så være en lille opfordring til de mindre erhvervsdrivende
om at finde sig en mere gennemsigtig bank.

Det gav lidt luft :)

Kim

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 22-05-03 22:44

Kim wrote:
> Den danske bank er Danmarks største bank og vokser. Problemet er hvis
> banken opsluger de mindste banker,

Bare rolig, der vil nok være et par enkelte tilbage...

> Erhvervslivet og i sidste ende forbrugeren, bliver således pålagt gebyr
> + renter og der er ingen grænser for hvor det stopper.

Jo, det er der, det styres af fri konkurrence.

> Men jeg mener at denne politik har en uheldig indvirkning på den lille
> erhvervsdrivendes mulighed for at overleve og dermed for samfundet i
> helhed.

Det er vist at overdrive som jeg ser det...

> Groft sagt kan man sige at de stigende gebyrer er med til at bremse de
> væksttiltag der er i samfundet.

Hvad sammenligner du her med? Jeg vil mene at der er signifikant større
udgifter end gebyrer i det danske forbrugsliv/erhvervsliv.

> Dette kunne så være en lille opfordring til de mindre erhvervsdrivende
> om at finde sig en mere gennemsigtig bank.

Præcis. Fri konkurrence gør at hvis folk er utilfredse kan de vælge en
anden bank. Banker gør - ligesom alle andre virksomheder - hvad de kan
for at maksimere deres dækningsbidrag. Hvis de mener at dette kan gøres
ved at tage mere eller mindre rimelige gebyrer, så lad dem. Der vil nok
være nogle der ikke gør det, og dem kan man jo så benytte hvis man er
utilfreds...

Med venlig hilsen Preben