Historiske nøgletal for købekraften i DK o~
Fra : Thomas Frandzen

Dato : 22-05-03 19:51

Halløj allesammen..

Til et projekt skal jeg bruge nogle økonomiske nøgletal for købekraftens
udvikling fra ca. 1850 til idag i lande som England, USA, DK, Tyskland og
andre hvor industrialiseringen kom relativt hurtigt igang. Tallene skal
gerne være illustrative for udviklingen i den relle købekraft for en typisk
(ufaglært) industriarbejder.

Jeg har kigget rundt omkring hos OECD, Danmarks Statistik, osv. - men jeg
syntes ikke jeg kan finde nogle tabeller der går så langt tilbage.. Hvis
1850 ikke kan findes, så bare fra 1900 og frem - ældre end 1960, sådan set,
da det er det tidligste årstal jeg har fra (for DKs vedkommende).

Håber i kan hjælpe

-Thomas
Stud.HA.(fil.), CBS

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 23-05-03 16:19

Thomas Frandzen wrote:

> [...]
> gerne være illustrative for udviklingen i den relle købekraft for en typisk

Prøv at tage et kig på Angus Maddison: "Dynamic Forces in Capitalist
Development", Oxford University Press 1991. Burde stå på de fleste
økonomiske biblioteker, og især CBS's

Her findes for en lille snes lande inklusiv DK tabeller over
realvækstrater (1820-1989) samt produktivitetsvækst (BNP per
arbejdstime, 1870-1987). Sidstnævnte burde være et fornuftigt udtryk for
købekraften, som vel må formodes at følge produktiviteten ...

Hth, Mikkel