Lorenzkurve
Fra : Lars

Dato : 12-05-03 11:32

Hej,

Nogen der kan hjælpe mig med at lave en tidssvarende Lorenzkurve ?

Med venlig hilsen og på forhånd tak
Lars

Fra : Lars

Dato : 12-05-03 11:39

Skal måske lige sige at jeg ønsker at inddrage indkomst både før og efter,
således at effekten af den progressive beskatning kan ses i kurven..

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-05-03 17:00

Lars wrote:

> Skal måske lige sige at jeg ønsker at inddrage indkomst både før og efter,
> således at effekten af den progressive beskatning kan ses i kurven..

Nu er jeg meget gammel, og min hukommelse er rusten

Men svjh bruges Lorenzkurven til at vise en sammenhæng mellem størrelse
(forbrug, køb, anvendelse af et eller andet) og antal forbrugere, men jeg
er måske forkert på den ?

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : KGB

Dato : 17-05-03 19:51

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men svjh bruges Lorenzkurven til at vise en sammenhæng mellem størrelse
> (forbrug, køb, anvendelse af et eller andet) og antal forbrugere, men jeg

Tjo, ikke helt, og så dog. Jeg har faktisk lidt svært ved at forstå hvad du
ud fra str. og antal forbr. vil se på den måde ?!
Men hvis det du tænker på er, at du kan se skævheden i fordelingen, evt.
pers. indk.ford., så er det korrekt

Det skal forstås på den måde, at man tager sorterer skatteyderne efter
størrelse på fam.indkoms. Den kummmulerede andel af de samlede indkomster
fordeles ud i en kurve, og man kan så se skævheden illustreret i forhold til
indkomstmassen. Dvs. man kan se hvor stor en prc-del af den samlede indkomst
en bestemt familieindkomstgruppe udgør.

Det er et effektivt politisk redskab når man bl.a. skal høste stemmer. Man
ser hvor stor en prc.del folk med en indkomst på omkr. xxx.000,- kr årligt
udgør. Derefter gætter man på hvilke erhverv disse bestrider, og derefter
kan man føre sin populistiske politik for at gøre denne gruppe glad. (Lidt
frit formuleret).

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 17-05-03 20:00

KGB wrote:
> [...]
> ud fra str. og antal forbr. vil se på den måde ?!
> Men hvis det du tænker på er, at du kan se skævheden i fordelingen, evt.

Det var det, men det var så det indtegrale areal, og det var ikke lysende
klart udfra beskrivelsen eller min hukommelse.

Eller den akummulerede sum, som vist også bruges.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 17-05-03 20:04

KGB wrote:

Tak for at oplyse mig

Det er trods alt 30 år siden, jeg var teoretisk.

Fra : KGB

Dato : 17-05-03 20:18

> KGB wrote:
>
> Tak for at oplyse mig

Glad for jeg kunne hjælpe Det er vel de vi er her for.

Fortsat god weeken.

> Det er trods alt 30 år siden, jeg var teoretisk.
Puha., genopfriskningens glæde

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 13-05-03 17:24

Lars wrote:

> Skal måske lige sige at jeg ønsker at inddrage indkomst både før og efter,
> således at effekten af den progressive beskatning kan ses i kurven..

Så vil du nok være meget interesseret i Vismandsrapporten, efteråret
2001, kapitel 2 om "Ulighed og Omfordeling i Danmark". Her opgøres
effekten af de danske skattesatser (samt diverse offentlige ydelser
etc.) som forskel i Gini-koefficient. Baggrunden er registerdata. Se

http://www.dors.dk/rapp/e01/kap2.pdf

Du kan sikkert få nogle af de bagvedliggende tal ved at skrive eller
ringe og spørge pænt ...

Hilsen Mikkel

Fra : Poul Christensen

Dato : 12-05-03 18:01

"Lars" <doe@doe.dk> wrote in news:b9nt6t$e6e$1@sunsite.dk:

> Hej,
>
> Nogen der kan hjælpe mig med at lave en tidssvarende Lorenzkurve ?
>
> Med venlig hilsen og på forhånd tak

Har du været i Finansministeriets Finansredegørelser eller i
"Fordeling og incitamenter 2002"

På Skatteministeriest hjemmeside er detaljerede indkomstfordelinger og
skattebetaling under "Tal og Statistik", hvis du selv vil lave kurverne.

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Lars

Dato : 12-05-03 20:43

Hej Poul,

Jeg har (umiddelbart) alt datamaterialet (fra Statistisk tiårsoversigt) i
Excel.

Jeg har "familier i alt" oplistet i deciler - behøver jeg andet end det?

Med venlig hilsen
Lars

Fra : Poul Christensen

Dato : 12-05-03 21:04

"Lars" <doe@doe.dk> wrote in news:b9oth1$amm$1@sunsite.dk:

> Jeg har (umiddelbart) alt datamaterialet (fra Statistisk tiårsoversigt) i
> Excel.
>
> Jeg har "familier i alt" oplistet i deciler - behøver jeg andet end det?

Hvilke oplysninger har du?

Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : Lars

Dato : 12-05-03 22:08

Hov jeg mener naturligvis, "Andel af samlet familieindkomst i deciler, efter
familietype"

Fra : Lars

Dato : 13-05-03 09:59

Har lavet den nu, men tak for engagementet

Fra : KGB

Dato : 17-05-03 19:36

"Lars" <doe@doe.dk> skrev i en meddelelse news:b9qc4d$f07$1@sunsite.dk...
> Har lavet den nu, men tak for engagementet

Igen, så er det god kotume at vise / fortælle hvad du har gjort og hvad du
er kommet frem til, så andre også kan lære af det. Det er humlen i usenet,
at alle kan lære af den enkeltes spørgsmål

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk