Skattespørgsmål
Fra : post@laulauritzen.fj~

Dato : 25-04-03 08:23

Håber dette er den rette gruppe for dette spørgsmål.
Mine svigerforældre overvejer at sælge deres hus som er en landejendom med
ca. 3 hektar jord til.
De har af en af deres sønner's venner som er revisor fået fortalt at hvis
man ejer mere end 1400 m2 jord skal man betale 30% i ekstra skat af
gevinsten (ved ikke hvad det er for en givinst) ved salg. Kan det virkelig
være rigtig ?
Hilsen Lau

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 25-04-03 08:46

post@laulauritzen.fjerndette.com wrote:

> [...]
> man ejer mere end 1400 m2 jord skal man betale 30% i ekstra skat af
> gevinsten (ved ikke hvad det er for en givinst) ved salg. Kan det virkelig

Ja, det hedder ejendomsacance, og det er meget kompliceret at beregne.
Det beregnes som fortjeneste af erhvervsdelen, og er almindelig
kapitalindkomst, dvs op til 60% i skat.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : post@laulauritzen.fj~

Dato : 28-04-03 09:08

Tusind tak for det fine svar !
Lau

Fra : post@laulauritzen.fj~

Dato : 28-04-03 11:38

Så kommer spørgemålet om der er en måde hvorpå man kan undgå denne afgift,
på lovlig vis selvfølgelig.
Kan man eventuelt dele ejendommen op i flere matrikler, eller sådan noget ?

Fra : René Jørgensen

Dato : 29-04-03 01:08

<post@laulauritzen.fjerndette.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> på lovlig vis selvfølgelig.
> Kan man eventuelt dele ejendommen op i flere matrikler, eller sådan noget

Ja, på to måder:

1. Erklæring fra kommunen om at der ikke kan ske udstykning fra grunden til
selvstændig bebyggelse

eller

2. Erklæring fra told og skat om at en udstykning medfører en væsentlig
værdiforringelse af restarealet eller af den bestående bolig.

Jeg ved dog ikke hvor let det er at få disse erklæringer, men der sker nok
ikke noget ved at prøve.

Hilsen

René

Fra : post@laulauritzen.fj~

Dato : 29-04-03 07:46

Tusind tak for svaret. Det går sørme stærkt herinde !
Lau

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 29-04-03 05:51

> [...]
> på lovlig vis selvfølgelig.
> Kan man eventuelt dele ejendommen op i flere matrikler, eller sådan noget ?

1. Først kunne en opgørelse af skatten være en mulighed. Det er temmelig
kompliceret, så dels skal i helst have oplysninger helt fra købet, og
især 1993 og 1996, hvis det har været ejet her, og et realistisk pris-
overslag fra en mælger,
og dels skal i kontakte en lokal landboforening for at få en beregning.
I skal påregne, at det koster 4 - 6.000 kr, afhængig af materialet.
Men skattemyndighederne kræver den ellers blot senere, så det er bedst
at kende vilkårende inden handel, så kan der flyttes en del.

Men det er alene stigningen i jordprisen, der beskattes, og afhængig af
ejertid vil det være op til ca 20 - 40.000 kr pr Ha.

2. Søge vurderingsmyndighederne om ændring af vurdering til parcelhus,
bebo ejendommen efter denne vurdering er godkendt, samt få en erklæring
om manglende udstykningsmulighed.

Fra : post@laulauritzen.fj~

Dato : 29-04-03 07:46

Tusind tak for det fine uddybende svar. Det går stærkt med svarene herinde !
Det er virkelig skønt.

Fra : Peder Porse

Dato : 03-05-03 19:12

Erik G. Christensen wrote:

> 2. Søge vurderingsmyndighederne om ændring af vurdering til parcelhus,
> bebo ejendommen efter denne vurdering er godkendt, samt få en erklæring
> om manglende udstykningsmulighed.

Det ændrer da ikke noget at den vurderes som beboelse--det er den måske
endda allerede. Hovedreglen er, at ved salg af afst ejendom er avancen
skattepligtig. Der er nogle undtagelser: Først og fremmest skal man have
boet på ejendommen. Hvis den stadig er bebygget og hvis den er under de
1400 kvm. er avancen så skattefri.

Hvis den er over 1400 og offentlig myndigheds bestemmelse hindrer
udstykning er avancen også skattefri. (men det er et ligningsmæssigt
spørgsmål, hvordan dette tolkes. Og endelig er der så muligheden for en
"værditabserklæring" fra ToldSkat.

Om de er svære at få, ved jeg ikke. Jeg laver da nogle stykker hver
måned. Men laver også afslag på anmodninger om dem.

Men ejendomme af denne størrelse er jo oftest beliggende i landzone. På
den baggrund vil kommunen som jo nu er planmyndighed (siden 1/9 2002)
ofte kunne erklære at der ikke kan forventes tilladelse til udstykning.

pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge

Fra : Peder Porse

Dato : 03-05-03 19:17

Rettelse:

Ejendommen SKAL som Erik skriver være vurderet som beboelse, hvis den er
vurderet som landbrugsejendom er der under alle omstændigheder
skattepligt på avancen.
pp