krig i mellemøsten og rente på huslån
Fra : Peter M.

Dato : 11-03-03 21:06

hej
Jeg tænker på at omlægge mit lån i huset her, men jeg er lidt i tvivl om
hvornår jeg skal gøre det da jeg har hørt at renten måske falder yderligere
...... kan i evt. bekræfte det
Mennnn, hvad hvis der bliver krig i Irak, kan jeg så risikere at renten
stiger ?

mvh
Peter

Fra : Kim

Dato : 12-03-03 02:35

> [...]
> ..... kan i evt. bekræfte det
> Mennnn, hvad hvis der bliver krig i Irak, kan jeg så risikere at renten

Hmmm jeg ved næsten ikke hvordan jeg skal starte.
En krig i Irak vil sandsynligvis, i mine øjne, få renten til at falde
yderligere, her er hvorfor :
Hvis olieprisen stiger, vil det føre til øget inflation (stigende
omkostninger = stigende priser) plus investeringerne vil falde.
Arbejdsløsheden vil stige og staten vil forsøge at sænke renten for at
skubbe væksten (investeringerne + forbrug) igang.
Problemet er bare at renten er for lav, vi læner os op af min påstand om
en 0 % rente. Ikke helt så slemt som Japan, men vi nærmer os.
Jeg vil forvente, men ikke håbe, på et yderligere rentefald. Men jeg vil
ikke forvente at Irak krigen (alene) vil medføre en rentepåvirkning, da
USA godt er klar over dette problem og vil gøre alt for først at
beskytte oliefelterne i landet.
yderligere rentefald vil blive fremført af ECB indtil de forstår at
renten ikke altid er nok til at styre et land, eller række af lande, på
ret kurs.
At vi kommer under en diskonto på 2% vil jeg så absolut ikke håbe, da
jeg er af den mening at det er for faretruende for Danmarks økonomi.
Men det er en anden sag. Jeg forventer et fald på et kvart point på
renten indenfor 3 måneder, men jeg håber på en lille stigning, da det
giver mig tegn om at økonomien er på ret kurs.
5% obligationer er iøvrigt blevet attraktive, men hvad ved jeg om huskøb :)

Håber det hjalp lidt.

mvh
Kim

Fra : Peter M.

Dato : 14-03-03 16:37

> [...]
> giver mig tegn om at økonomien er på ret kurs.
> 5% obligationer er iøvrigt blevet attraktive, men hvad ved jeg om

Takker
Du kan tro det hjalp
Jeg tror jeg venter lidt, for jeg er næsten ikke i tvivl om at Bush starter
en krig i den nærmeste fremtid.
ikke fordi jeg ønsker krig, tværdigmod, men det er da dejligt at min rente
nok falder ved det

mvh
Peter

Fra : Mr K.

Dato : 14-03-03 17:05

"Peter M." <lpm@it.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
yderligere
> ..... kan i evt. bekræfte det
> Mennnn, hvad hvis der bliver krig i Irak, kan jeg så risikere at renten

Ja eller det modsatte eller noget helt tredje. Med de 'hysteriske
kællinger', som handler på Børsen kan man ikke regne med noget som helst.

Venlig hilsen
Knud