Rådighedsbeløb vedhuskøb
Fra : RSL

Dato : 01-03-03 21:30

Hejsa

Ved ikke om det er den rigtige gruppe men prøver alligevel

Min kone og jeg er ved at prøve at købe hus. Vi har på nuværende en
andelslejlighed med en andel til 194200 som er betalt kontant.

Desuden har vi et lån på ca 167.000 som er gået til en campingvogn og
afbetaling af noget klatgæld. Detlån betaler vi 2600 kr på pr. måned

Nu vil vi købe et hus til 990.000 kr. Vi sælger så selvfølgelig
campingvognen (pris 65.000) og lejligheden (194.200) altså et overskud på
92.200 når vi har solgt det hele.

Banken har imidlertid sagt nej - vores rådighedsbeløb efter faste udgifter
er i dage 4500 og vil være 6000 kr når vi evt. køber huset med dertil
svarende større udgifter til vand, varme og el.

Hvor meget mener banken man skal have til rådighed til 2 voksne og ét barn?

Fra : K. Thomsen

Dato : 01-03-03 22:30

"RSL" <lanthermus@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> svarende større udgifter til vand, varme og el.
>
> Hvor meget mener banken man skal have til rådighed til 2 voksne og ét

Forstår ikke helt hvordan rådighedsbeløbet kan vokse ved at i køber huset !

Beløbet du nævner 4500/6000 kr. er i hvert fald under alle omstændigheder
alt for lidt og jeg forstår udmærket at banken sætter bremseklodsen i.
Hvor meget banken mener I skal have må I jo spørge den om - det er også lidt
forskelligt fra rådgiver til rådgiver. Personligt ville jeg sige at alt
under 10.000 kr/mdr for 2 voksne og 1 barn er det glade vanvid.

Venlig hilsen
Knud

Fra : RSL

Dato : 01-03-03 22:34

"K. Thomsen" <knud@thomsenslet.dk> skrev i en meddelelse

> Forstår ikke helt hvordan rådighedsbeløbet kan vokse ved at i køber huset
!

Det gør det såmænd fordi vi indfrier lånet på 167.000 hvor vi betaler 2600
kr hver måned. Og vi lever da fint i dag med et rådighedsbeløb idag på 4500
kr. når alle faste udgifter er betalt

Fra : Knud Berggreen

Dato : 01-03-03 23:30

On Sat, 1 Mar 2003 22:33:42 +0100, "RSL"
<lanthermus@hotmail.com> wrote:

>Det gør det såmænd fordi vi indfrier lånet på 167.000 hvor vi betaler 2600
>kr hver måned. Og vi lever da fint i dag med et rådighedsbeløb idag på 4500
>kr. når alle faste udgifter er betalt

Det beløb er vist i området af hvad der kræves for en enkelt
person.
Nu lever to personer jo ikke dobbelt så dyrt som en, men der
skal dog mere mad, tandpasta og toiletpapir til to personer
end der skal til en, så der skal i hvert fald nogle tusinder
oveni hvis det skal dække for en ekstra + et barn.

er der nogen der ved hvad tillægget er for ekstra personer
og om det er det samme for spædbørn?

/Knud

Fra : Claus A. Groth

Dato : 02-03-03 09:41

"
> Hvor meget mener banken man skal have til rådighed til 2 voksne og ét
barn?

Det er meget forskelligt. Folk er jo forskellige, nogle kan leve for kr.
4000,- pr. md., mens andre ikke kan leve for kr. 10.000,- pr. md.

Men en tommelfingerregel, for minimunsbeløb, er sådan ca.

Første voksen: kr. 3.500
Anden voksen: kr. 2.500
Første barn: kr. 2.000
Efterfølgende børn: kr. 1.500

Det vil sige at i jeres tilfælde ville et rådighedsbeløb på kr. 8.000,- være
minimum, som hovedregl. Men man skal dog også tage i betragtning hvad man
tidligere har brugt/kunne leve for

Der ud over vil der typisk være en grænse for hvormeget man kan låne i alt.
Den heddder, som tommelfingerregl, 2,5 gange det man brutto har som løn i
familien.

Mvh

Claus

Fra : Kim Jespersen

Dato : 02-03-03 13:50

> Hvor meget mener banken man skal have til rådighed til 2 voksne og ét barn?

Ja det er faktisk et godt spørgsmål. Jeg har ingen kendskab til nogle
fastsatte regler for rådighedsbeløb, for ellers ville studerende være en
økonomisk frustreret folkefærd.
Men hvis du ser på bistandshjælpen som skulle være det laveste
eksistensgrundlag i Danmark, så kan du se hvad i burde have til jer
selv. Nu har jeg tilfældigvis ikke en kopi af bistandsloven liggende,
men du kan sikkert finde på socialministeriets hjemmeside :
www.sm.dk

En hjemmebrygget regel siger 3000,- for den første voksne, 1500,- for
den næste ialt 4500,-. Et barn indgår herefter stort set kun med
udgifter til tøj og lommepenge, da madudgifter ikke stiger væsentligt
med 2 voksne.

Banken vil selvfølgelig kigge på om i jævnligt har overskredet jeres
rådighedsbeløb og med hvor meget.

håber det hjalp lidt

mvh
Kim