Phillipskurven holder da vist ikke helt i ~
Fra : Dion Sørensen

Dato : 23-02-03 22:15

Hej alle jer kloge hoveder
Umiddelbart er det min opfattelse at den klassiske Phillips-kurve ikke helt
passer på det danske samfundsudvikling i perioden 1993-idag.
Der siger som bekendt at lav arb.løshed=høj inflation og visa versa. Men har
vi ikke oplevet et rimelig fornuftigt inflationsniveau til trods for et
markant fald i arb.løsheden i ovenstående periode, og er arb.løsheden ikke
tæt på det strukturelle niveau i dag?
Har jeg ret i ovenstående, og i så fald hvorfor passer Philips-kurven ikke?
Hvad er særlig kendetegnende for perioden i forhold til denne "teoretiske"
disharmoni? Har det ex noget at gøre med opgørelsen af arbejdsløse?
Dion

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 23-02-03 23:02

Dion Sørensen wrote:
> Har jeg ret i ovenstående, og i så fald hvorfor passer Philips-kurven ikke?
> Hvad er særlig kendetegnende for perioden i forhold til denne "teoretiske"
> disharmoni? Har det ex noget at gøre med opgørelsen af arbejdsløse?

Du har da ret, Phillipskurven passer skidt på virkeligheden for tiden.
Prøv fx. at plotte den for amerikanske data siden 1960 og træk streger
mellem punkterne år for år [1]. Så kan man se at forventet inflation
indgår i den faktiske inflation, hvilket har en del betydning for
forholdets stabilitet (så har jeg hverken sagt for meget eller for lidt ...)

Tjek også begrebet NAIRU. Det drejer sig om at der findes et
grundlæggende arbejdsløshedniveau som kan skubbe sig frem og tilbage alt
efter diverse strukturelle forhold.

Mikkel

[1] Hvis du ikke gider tegne, så grib David Romer's "Advanced
Macroeconomics", 1.udg., McGraw-Hill, 1996; figur 5.17 side 227. Den
burde være på de fleste veludstyrede studiebiblioteker.

Fra : eOpe

Dato : 03-03-03 17:19

Men den bevæglige NAIRU løser vel ikke problemstillingen at empiri og
teori ikke passer sammen?