Beregning af N i rentesrente
Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 25-01-03 14:56

Hej

Håber nogle kan hjælpe mig.
Jeg har brug for at få regnet noget ud. Jeg kan ikke selv finde ud af det.
Jeg har fundet frem til en formel men den skal laves om.
Talene er som følger:

r = 3.5%
Ko = 12500,05kr
K = 22500kr

Hva er n...

Formelen jeg har fundet er:

k = Ko (1+r)n

Håber nogle kan hjælpe

Mvh Søren C

Fra : K. Thomsen

Dato : 25-01-03 15:15

n er løbetid - altså hvor mange gange du skal beregne med r. Jeg ved ikke om
r = årlig eller månedlig rente ud fra dine oplysninger.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 25-01-03 15:38

"K. Thomsen" <knud@thomsenslet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> r = årlig eller månedlig rente ud fra dine oplysninger.

Ok opgaven lyder som følger:

En person har en konto i en bank. På et tidspunkt står der 16384,95kr på
kontoen.
Dette beløb er fremkommet ved at der 4 år tidligere blev indsat et beløb der
er forrentet
med 7% om året.

Bestem hvilket beløb der blev indsat på kontoen:

K = Ko(1+r)n
16384,95kr = Ko (1+0,07)^4
Ko = 16384,95/(1+0,07)^4
Ko = 12500,05kr

Herefter ændres renten til en ny værdi

Bestem den nye årlige rente i procent når der oplyses at der efter 5år med
denne rente står
20418,63kr på kontoen

K = Ko (1+r)^n
20418,63 = 12500,05(1+r)^5
(1+r)^5 = 20418,63/12500,05 = 1,633
1+r = 5Kvadratrod1,633 = 1,103
r = 1,103 - 1 = 0,103 * 100 = 10,3%

Derefter ændres renten til 3,5% om året.

Bestem hvor lang tid der går herefter inden beløbet på kontoen første gang
overstiger 22600kr.

Og det er så her hun og jeg går i stå....

Håber i kan hjælpe os videre....

Mvh Søren C

Ps Hun er ikke meget for logaritmer da de ikke er nået så langt så de har
lært om det endnu...

Fra : Kim Jespersen

Dato : 25-01-03 17:57

> [...]
>
> Mvh Søren C
>
> Ps Hun er ikke meget for logaritmer da de ikke er nået så langt så de har

Sært at stille en opgave i noget de ikke har lært endnu, for den eneste
metode jeg kender til, er logaritmen, ja udover en finansiel lommeregner
selvfølgelig.

Her er formlen der er til at finde "antal nødvendige terminer" :
n = (ln Kn - ln K0)/Ln(1+r)

Hele regnestykket :
1. fremtidsværdien i tidspunkt n : Kn = K0 * (1+ r)^n
2. Jeg fjerner K0 fra ligningens højre side : Kn/K0 = (1 + r)^n
3. Jeg kan ikke isolere n, sålænge den er opløftet. Derfor skal jeg have
den ned på linien med resten og til det bruges logaritmen.
4. n bringes på niveau med resten : ln Kn - ln K0 = n * ln (1+r)
5. Nu kan n isoleres i højre side : (ln Kn - ln K0)/ln (1+r) = n

Svaret på opgaven er : 3 terminer

(ln 22600 - ln 20418,63)/ln 1,035 = 2,950522596

mvh
Kim

--
Forslag til SU reklame :
Du lærer mens du lever, men lever ikke nødvendigvis mens du lærer.

Ugens citat :
- Skader det evigheden at slå tiden ihjel? -

Fra : Søren Christensen \(~

Dato : 25-01-03 18:57

"Kim Jespersen" <kim.jespersen@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Svaret på opgaven er : 3 terminer
>
> (ln 22600 - ln 20418,63)/ln 1,035 = 2,950522596

Mange tak for svaret men jeg fik et svar der var nemmere og uden log af en
stig jeppesen.
Se her:

Jamen, se nu her:

n Beregnet K
-----------------------
0 20418,63
1 21133,28205
2 21872,94692175
3 22638,50006401125

Jeg har fundet K efter den formel du selv angav, med K0=20418,63 og med
1+r=1,035.

Som man ser, går der 3 år før der tilskrives en rente der bringer
saldoen op over de 22600 kr.

Mvh Søren C

Fra : Poul Christensen

Dato : 25-01-03 15:14

> [...]
ud af det.
> Jeg har fundet frem til en formel men den skal laves om.

Jeg ville bruge logoritmer.

PoulC
poulc@ofir.dk