Enmandsvirksomhed og ApS
Fra : Jesper \"G\" Jensen

Dato : 13-01-03 13:47

Hejsa,

jeg har en enmandsvirksomhed og har så samtidig fået mulighed for at blive
én af fire anpartshavere i et ApS. Kan mit enmandsfirma købe en anpart, så
jeg er fri for at trække pengene ud til privat først (og så betale skat)?
Mit enmandsfirma skal blive ved at bestå, og jeg vil i fremtiden komme til
at fakturere nogle konsulent-timer til ApS'et.

På forhånd tak

Jesper

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 13-01-03 14:01

d. 13/01/03 13:47 skrev Jesper "G" Jensen på guru@compuclub.dk i artiklen
3e22b5ca$0$161$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:

> [...]
> jeg er fri for at trække pengene ud til privat først (og så betale skat)?

Så vidt jeg ved: JA.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Dan

Dato : 13-01-03 16:14

Hejsa,

Hvis din enkeltmandsvirksomhed bliver beskattet efter VSO, så kan den ikke eje anparter.
Hvis den der-i-mod bliver beskattet efter PSL, så kan den godt.

Så, svaret er højst sandsynlig 'nej', da jeg antager, at du har sørget for at blive beskattet efter VSO - at vælge PSL vil i de fleste tilfælde vil være tåbeligt, da du som regel vil komme til at betale langt mere i skat end efter VSO (og KAO for den sags skyld, men KAO er jo også en afart af VSO).

mvh.,
Dan