Beregning af ÅOP?
Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-01-03 11:36

Hejsa!

Er der nogen der kan hjælpe med en beregning af ÅOP (Årlige
omkostninger i procent)?
Jeg har brug for en formel der benytter simple
beregningemetoder (+-*/ samt potens, abs, round og
lignende).

Jeg har styr på rente og rentesrente og sådan noget, men ÅOP
er altså noget helt andet. Det er, så vidt jeg har forstået,
noget med tilbagediskontering af samtlige ydelser og
interpolering og alt sådan noget der er sort snak for en som
ikke er så stiv i matematikken.

Formelen fremgår som et bilag til loven, men desværre kan
jeg ikke omskrive disse mystiske tegn til en brugbar
beregning i en javascriptberegning der jo ikke har nogle
finansielle regnefunktioner.

Bilaget findes på følgende link:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kkl_bi.htm

På forhånd tak.

/Knud

Fra : Claus A. Groth

Dato : 12-01-03 12:28

"Knud Berggreen" <usenet@berggreen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> omkostninger i procent)?
> Jeg har brug for en formel der benytter simple
> beregningemetoder (+-*/ samt potens, abs, round og

Hej

Jeg har ikke lige en formel, men hvis du har en lommeregner med
finansfunktioner (f.eks. BS II) så er der nemt at udregne.

Eksempel.

Et lån på kr. 100.000 udbetales til kurs 100, der er 20 kvartalvis ydelser
på kr. kr 6.414,71, rente på 10% p.a.

Omkostninger for at oprette lånet

stiftelsesprovision kr. 2.000,-
Ekspedition kr. 1.400,-
I alt kr. 3.400,- (dette beløb fratrækkes hovedstolen,
sleds at beløbet bliver 96600)

Der ud over koster det et gebyr på kr. 50 pr. kvartal. ( disse kr. 50 skal
bare tillægges ydelse, således at den kvartårlige ydelse bliver 6464,71)

Hvis vi så skal regne ÅOP ud, så gøres det på flg. måde.

Find, for P/Y = 4 og C/Y = 1

(I/Y: N, PV, PMT)

(I/Y: 20, 96600, -6464,71)

I/Y = 12,34 % p.a.

Var det til at forstå? hvis ikke så mail bare tilbage.

mvh

Claus

Fra : Knud Berggreen

Dato : 12-01-03 17:17

On Sun, 12 Jan 2003 12:28:12 +0100, "Claus A. Groth"
<groth@post.tele.dk> wrote:

> Jeg har ikke lige en formel, men hvis du har en lommeregner med
>finansfunktioner (f.eks. BS II) så er der nemt at udregne.

hmm det er netop problemet at jeg ikke kan bruge en
formel/vejledning til en finansiel lommeregner da den
benytter finansielle funktioner som er indbygget, hvilket
ikke er tilfældet i det script jeg skal skrive. Jeg skal
ganske simpelt selv skrive de formler som er indbygget i den
finansielle lommeregner.

>Der ud over koster det et gebyr på kr. 50 pr. kvartal. ( disse kr. 50 skal
>bare tillægges ydelse, således at den kvartårlige ydelse bliver 6464,71)

Men det med gebyret var til gengæld en god hjælp.

/Knud