Råvarepris-indekset
Fra : Kildahl

Dato : 28-11-02 21:40

Hej NG

Hvad skete der lige i 2000 siden subj. steg med 27,6%??????

På forhånd takker

Michael

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 28-11-02 22:05

Kildahl wrote:

> Hvad skete der lige i 2000 siden subj. steg med 27,6%??????

Har du prøvet at kigge efter energipriser. De har det med at svinge en
del ... prøv også at finde en månedsserie i stedet. Så kan du bedre
stedfæste en eventuel begivenhed.

Mikkel

Fra : Jonas Andreasen

Dato : 04-12-02 10:08

"Mikkel T. Kromann" <mikkelPRIKtPRIKkromann@get2net.dk> wrote in message

> Har du prøvet at kigge efter energipriser. De har det med at svinge en
> del ... prøv også at finde en månedsserie i stedet. Så kan du bedre
> stedfæste en eventuel begivenhed.
>

> Mikkel

En mulig grund kan være de november og decemberstormene i 1999 som medførte
store ødelæggelser og dermed en masse arbejde med gendannelse. Jeg kan
forestille mig at den øgede aktivitet kan have medført stigende priser på
råvarer grundet reglerne om udbud og efterspørgsel - har dog svært ved at se
at det alene kunne forklare hele stigningen.

Prøv at undersøge konjunkturforholdene og rente og valuta forholdene. Det
vil formentlig forklare det meste af det

/Jonas

Fra : Kildahl

Dato : 04-12-02 21:30

Jeg har fundet ud af det, det var OPEC der skruede ned for hanerne. Men
ellers tak for hjælpen.

Michael

Fra : Jonas Dan Petersen

Dato : 05-12-02 09:26

> [...]
> Prøv at undersøge konjunkturforholdene og rente og valuta forholdene. Det
> vil formentlig forklare det meste af det

helt interne konjunkturforhold i dk kan nok ikke påvirke råvare-priser /
energi-priser signifikant, idet disse er givet udefra på verdensmarkedet....