tjene penge på en virksomhed?
Fra : tdn

Dato : 15-11-02 19:32

Hej,

Jeg har undret mig en del over hvordan man kan tjene penge på at eje en
virksomhed.
Sådan som jeg har forstået det så skal man betale skat af det en virksomhed
har i overskud hvert år.
Der må da være en måde man kan undgå dette?
Ellers kan jeg ikke forstå nogen gider have døjet med det.

Mvh
Thomas

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 15-11-02 20:33

tdn wrote:

> [...]
> har i overskud hvert år.
> Der må da være en måde man kan undgå dette?
> Ellers kan jeg ikke forstå nogen gider have døjet med det.

Situation A: Du er timelønnet EDB-programmør i en virksomhed og betaler
skat af din løn. Trækprocent omkring 50.

Situation B: Du har dit eget EDB-konsulent bureau og sælger ydelser til
en virksomhed. Du betaler skat af virksomhedens overskud. Trækprocent
omkring 30 eller så'n.

Jeg kan da godt forstå hvis nogen laver en virksomhed.

Mikkel

Fra : Carsten Riis

Dato : 17-11-02 15:21

"Mikkel T. Kromann" wrote:

> Situation A: Du er timelønnet EDB-programmør i en virksomhed og betaler
> skat af din løn. Trækprocent omkring 50.

Så er det ederhugme en go løn man får.

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Brian Binnerup

Dato : 18-11-02 07:32

Jae...

Men de 30 procent er vel virksomhedsskat, og ikke skat af personlig
indkomst - så du har vel reelt ikke pengene i hånden?

Hvis du havde pengene i hånden skal du vel betale skat af dem som alm.
indkomst? - eller tager jeg fejl?

Fra : Lars

Dato : 18-11-02 16:59

"Brian Binnerup" <ns-brian@binnerup.dk> wrote in

> [...]
> indkomst - så du har vel reelt ikke pengene i hånden?
>
> Hvis du havde pengene i hånden skal du vel betale skat af dem som alm.

Hej NG !
Hvis du har en virksomhed, så skal den betale skat af sit overskud.
Du kan så få pengene ud på 3 måder:
- som udbytte (skal beskattes)
- som direktør-løn (driftsherreløn osv. - kært barn mange navne) - skal
selvfølgelig også beskattes
- likvidering af selskabet (skal også beskattes)

Så meget afhænger af din tro på fremtiden. Hvis du opfinder et eller andet
smart, som kan tjene mange penge og kan overbevise et andet firma om, at
det kan betale sig at købe dit firma, så kan du da helt sikkert tjene en
masse penge på det. Men nu er det jo ikke den eneste grund til, at man
opretter et firma. Det kunne også være spredning af risiko, tiltrækning af
kapital mm.

mvh Lars

Fra : Brian Binnerup

Dato : 18-11-02 23:21

Yep klart...

Men jeg syntes bare lige det blev stillet op som en mulighed for at betale
mindre i skat....

Og det er det jo reelt ikke....

Et aktieselskab derimod - så begynder det at blive sjovt