uddannelse
Fra : test

Dato : 14-11-02 20:26

Hej NG, jeg står og skal til at vælge om jeg vil læse HD 2 del, eller om jeg
skal begynde på en bachelor.. Og jeg er i tvivl. Er der nogen af Jer der har
erfaring med en HD'er?
Evt nogle gode råd?
På forhånd tak
/Test

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 15-11-02 08:08

"test" skrev:

> Hej NG, jeg står og skal til at vælge om jeg vil læse HD 2 del,

Hvad har du af kompetancegivende uddannelse siden du springer HD 1.del over?

> eller om jeg skal begynde på en bachelor.. Og jeg er i tvivl.

Jeg går ud fra du tænker på HA? Det er den bachelor der ligger tættest på
HD.

Men hvad skal du bruge uddannelsen til? Der findes ikke noget standardsvar
på dit spørgsmål. Det er en individuel vurdering hvilken uddannelse man
tager.

>Er der nogen af Jer der har erfaring med en HD'er?

Ja - hvad vil du vide?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Vægten er kun et udtryk for
hvor dybt vores fodspor bliver i

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 16-11-02 10:40

d. 15/11/02 8:07 skrev Kenn Gerdes på kenn@kenngerdes.dk i artiklen
v21B9.8511$HU.744455@news010.worldonline.dk:

> Men hvad skal du bruge uddannelsen til? Der findes ikke noget standardsvar
> på dit spørgsmål. Det er en individuel vurdering hvilken uddannelse man
> tager.

Der er vel også den praktisk og økonomiske forskel, at HD læses i fritiden,
mens HA og Barchelor, så vidt jeg ved, er et heltidsstudie.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 18-11-02 16:45

"Boerge Rahbech Jensen" skrev:

> Der er vel også den praktisk og økonomiske forskel, at HD læses i
fritiden,
> mens HA og Barchelor, så vidt jeg ved, er et heltidsstudie.

Ganske korrekt.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : test

Dato : 18-11-02 15:36

"Kenn Gerdes" skrev:
> Hvad har du af kompetancegivende uddannelse siden du springer HD 1.del
over?

bliver markedsøkonom til sommer, - men ønsker at læse mere..

> Men hvad skal du bruge uddannelsen til? Der findes ikke noget standardsvar

Det er nok det jeg ikke selv ved.. Jeg har flair for micro og macro,
marketing og driftsøkonomi, - og jeg kunne godt se mig selv arbejde med det
hele?! I kender vel situationen

>Er der nogen af Jer der har erfaring med en HD'er?
>
> Ja - hvad vil du vide?

Er den så hård som rygtet siger?
/Test

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 18-11-02 16:44

"test" skrev:

> bliver markedsøkonom til sommer, - men ønsker at læse mere..

Ja - så er du jo blandt de heldige der kan springe 1. del over :)

> Det er nok det jeg ikke selv ved..

Hvis jeg var dig ville jeg lige gå i tænkeboks og finde ud af det inden du
træffer beslutningen.

HD læses om aftenen ved siden af arbejdet og er hundedyrt hvis
arbejdsgiveren ikke betaler. HA er et fuldtidsstudie og du kan få SU. Hvis
du får et arbejde efter afslutningen af den nuværende uddannelse er HD mest
oplagt.

> Er den så hård som rygtet siger?

Den bliver ikke kaldt skilsmisseuddannelsen for ingenting :) - På hvilken
handelshøjskole overvejer du at læse HD, og hvilket 2. delsspeciale?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : test

Dato : 20-11-02 13:43

"Kenn Gerdes" skrev:

> Den bliver ikke kaldt skilsmisseuddannelsen for ingenting :) - På hvilken
> handelshøjskole overvejer du at læse HD, og hvilket 2. delsspeciale?

´Tjaa - det mest oplagte vil nok være Handelshøjskolen i Århus, - men tanken
om at flytte ti lKBH er heller ikke fjern..
Jeg ved ikke hvilket delspeciale jeg skal beskæftige mig med, - det er
irriterende at fravælge, og dermed begrænse, sine muligheder. Men
organisation, strategi/ledelse og marketing synes at være spændende(!)
Nogen der har erfaringer mv?
På forhånd tak
/Test

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 21-11-02 07:45

"test" skrev:

> [...]
> irriterende at fravælge, og dermed begrænse, sine muligheder. Men
> organisation, strategi/ledelse og marketing synes at være spændende(!)

Personligt læste jeg "Regnskab og økonomistyring", så der kan jeg ikke være
til meget hjælp, ligesom jeg ikke har erfaringer med Handelshøjskolen i
Århus.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Carsten Riis

Dato : 20-11-02 15:43

test wrote:

> over?
>
> bliver markedsøkonom til sommer, - men ønsker at læse mere..

Så er det noget med, at du kan få merit på nogle af fagene, så du kan
tage HA på 3 semestre istedet for de sædvanelig 6.

Hvis du tilgengæld vil passe et fuldtidsarbejde ved siden af, så HD nok
svaret. Husk dog lige at snakke med kæresten/konen om at du nok lige er
ret meget optaget de næste par år.

Derudover er lønnen for en HDer også lidt højere (og stiger mere på
længere sigt) end for en HAer. Så græsset er grønnere på den anden side.

Jeg kan ikke huske om HD giver adgang til Cand.merc.-studiet. Hvis du
altså vil læse det efter din HA.

Tjek hjemmesiden for den handelshøjskole som du vil læse på for mere
præcis info hvad du kan med de forskellige uddannelser.

Cand.merc.(HRM) Carsten Riis

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 23-12-02 23:20

> Jeg kan ikke huske om HD giver adgang til Cand.merc.-studiet. Hvis du
> altså vil læse det efter din HA.

HD giver adgang til at læse Cand Merc !

Venlig hilsen

Jesper Schlæger

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 24-12-02 10:22

"Jesper Schlæger" skrev:

> HD giver adgang til at læse Cand Merc !

For så vidt angår Handelshøjskolen i København er der visse krav der skal
være opfyldt.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes
--
Intet er som bekendt mere befordrende
for kreativiteten og produktiviteten end

Fra : Jesper Schlæger

Dato : 24-12-02 10:36

> For så vidt angår Handelshøjskolen i København er der visse krav der skal
> være opfyldt.

Og dermed bliver jeg ret nysgerrig... ??? Hvilken forskel kan der være på
Århus/Kbh i adgangskravende..

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 24-12-02 13:56

"Jesper Schlæger" skrev:

> Og dermed bliver jeg ret nysgerrig... ??? Hvilken forskel kan der være på
> Århus/Kbh i adgangskravende..

Jeg ved ikke hvilke forskelle der er. Måske du kan fortælle mig det når jeg
nu kan oplyse følgende om adgangskravene for HD dimittender på
Handelshøjskolen i København:

"Pr. 1. september 2000 træder et sæt nye regler i kraft. Ansøgere med HD
baggrund skal derved kunne imødekomme følgende krav for at få adgang til
cand.merc.-studiet:
1.Ansøger skal have opnået et samlet gennmsnit på HD 2. delsspecialet på 7,5
eller derover.

2.Ansøger skal have opnået karakteren 8,0 eller derover i HD hovedopgaven.

3.Ansøger skal kunne dokumentere 3 års relevant erhvervserfaring. Ved
relevant erhvervserfaring forstås beskæftigelse indenfor den type af
funktioner og på det niveau der er sædvantlig for studerende, der følger det
erhvervsøkonomiske diplomstudium inden for det speciale som den
optagelsessøgende har gennemført. Arbejdstiden skal være mindst 30 timer
ugentligt."

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 24-12-02 13:57

Bemærk dog at de nævnte krav ikke gælder for optagelse på cand.merc.aud.

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : jp

Dato : 29-12-02 22:05

Ifølge undervisningsministeriet svarer en HD og 5 års erhvervserfaring
kompetencemæssigt til en bachelor.
Hvis du ønsker en bachelor indenfor de økonomiske disipliner kan du vælge
enten HA på handelshøjskolerne eller en bachelor i økonomi (Ba.oecon) på
Universiteterne.
Universitets økonomistudiet er mere teoretisk og makro-orienteret end
handelshøjskolerne.

Fra : KGB

Dato : 16-02-03 11:50

"jp" <news@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Ifølge undervisningsministeriet svarer en HD og 5 års erhvervserfaring
> kompetencemæssigt til en bachelor.

Det kan da bedst betale sig at tage en bachelor direkte istedet for en HD!

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : KGB

Dato : 07-03-03 19:34

"KGB" <KGBNSA@HOTMAIL.COM> skrev i en meddelelse

> "jp" <news@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det kan da bedst betale sig at tage en bachelor direkte istedet for en HD!

Og har man de rette forudsætninger kan jeg da varmt anbefale et sted.

Fra : Anders Olesen

Dato : 09-03-03 14:51

"KGB" <KGBNSA@HOTMAIL.COM> wrote in message

> "jp" <news@nospam.dk> skrev i en meddelelse
>
> Det kan da bedst betale sig at tage en bachelor direkte istedet for en HD!

Hvorfor?

Med venlig Hilsen,
Anders Olesen

Fra : KGB

Dato : 09-03-03 15:31

"Anders Olesen" <LimeGrove[No-Spam]@lite.dk> skrev i en meddelelse
> "KGB" <KGBNSA@HOTMAIL.COM> wrote in message

HD!

> Hvorfor?

En HD tager 2 år (deltidsagtigt) + 5 års erhvervserfaring = 7 år ... en
Bachelorgrad tager 3 år at få.

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Kenn Gerdes

Dato : 09-03-03 16:40

"KGB" skrev:

> En HD tager 2 år (deltidsagtigt) + 5 års erhvervserfaring = 7 år ... en
> Bachelorgrad tager 3 år at få.

Hvis du nu kigger på indhold frem for formalia, vil du så stadig anbefale en
HA?

Med venlig hilsen
Kenn Gerdes

Fra : KGB

Dato : 09-03-03 20:02

"Kenn Gerdes" <kenn@kenngerdes.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du nu kigger på indhold frem for formalia, vil du så stadig anbefale
en
> HA?

Især hvis man ser på indholdet, da vil jeg anbefale en Bachelorgrad - HA
eller ej. Der findes også andre handelsrelaterede bachelorgrader end lige HA

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Jonas Andreasen

Dato : 17-03-03 00:54

> "Anders Olesen" <LimeGrove[No-Spam]@lite.dk> skrev i en meddelelse

> HD!

> En HD tager 2 år (deltidsagtigt) + 5 års erhvervserfaring = 7 år ... en
> Bachelorgrad tager 3 år at få.

Ehm, den har du da vist fået galt i halsen. For det første så læser man jo
HD ved siden af et fuldtidsarbejde, altså om aftenen, så det tager ikke
yderligere 2 år. Derudover mener mane jo at HD 2. del er på niveau med en
bachelor, så det vil sige at hvs man tager de to gange HD som tager 4 år så
får man hvad der svarer til en Bachelor og kan arbejde fuldtids samtidig.
Ved godt at det så også koster penge at læse en HD, men den ekstra
indtjening har man jo også gennem sit arbejde, og de kan formentlig betale
en del af udgifterne alligevel.

Jeg tror mere det handler om at hvis du har et fuldtidsarbejde så bør du
vælge HD, og ellers bør du vælge HA.

Fra : KGB

Dato : 17-03-03 14:30

"Jonas Andreasen" <Jonas-no-spam@andreasen.com> skrev i en meddelelse

> Jeg tror mere det handler om at hvis du har et fuldtidsarbejde så bør du
> vælge HD, og ellers bør du vælge HA.

Du kan godt tage en bachelor og betale for den som fjernstudie.

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Jonas Andreasen

Dato : 17-03-03 23:46

> "Jonas Andreasen" <Jonas-no-spam@andreasen.com> skrev i en meddelelse

> Du kan godt tage en bachelor og betale for den som fjernstudie.
Det er jeg ikke i tvivl om at man kan, men nu snakker vi vel snarere sædvane
end muligheder. Ellers bør samtlige andre økonomi studier også vælges, men
jeg tror ikke der er nogen der vil i den retning med diskussionen