"hjerne-formue"
Fra : Desilva

Dato : 13-10-02 17:01

Jeg mener at jeg for nogen år tilbage hørte at der blev indført et nyt
begreb indenfor regnskaber kaldet.. "brainware" eller noget ligende. Det er
måske ikke navnet, det er som sagt noget siden jeg sidst hørte det omtalt.
Begrebet skulle imidlertid dække over den værdi en virksomhed kunne have i
kraft af sine dygtige medarbejdere. Særligt it- og forsknings-virksomheder
havde svært ved at sætte tal på deres faktiske værdi da den ikke så meget
afhænger af bygninger og udstyr, som den afhænger af dygtige medarbejdere
med megen viden og erfaring.

Er der nogen her der kan bekræfte at der findes sådan et begreb og hvad det
i så fald hedder?
Hvis begrebet ikke er ren fiktion, hvem beregner så den værdi, og hvordan?
Jeg vil naturligvis også gerne høre fra jer, hvis i ved at det helt sikkert
ikke findes.

Fra : Christian Menck

Dato : 13-10-02 21:59

Måske begrebet "human capital" er det du søger? Kender ingen specifik
definition eller beregningsmetode (hvis en sådan findes)

Mvh

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 14-10-02 02:42

Desilva wrote:

> Er der nogen her der kan bekræfte at der findes sådan et begreb og hvad det
> i så fald hedder?

Det kaldes "videnregnskab", og er lavet for nogle år siden af et par danske
rådgivningsfirmaer. Har ellers aldrig set det.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : ASKF

Dato : 15-10-02 17:40

Erik G. Christensen ytrede sig i <3DAA20E3.3A12BDAB@post1.tele.dk> med
dette:

>Det kaldes "videnregnskab", og er lavet for nogle år siden af et par danske
>rådgivningsfirmaer. Har ellers aldrig set det.

LOL, lad mig antage at du heller ikke har ledt efter det.

De par danske firmaer der var med til at udarbejde
Erhvervsfremmestyrelsens guideline er:
A/S Dansk Shell
ATP
Byggecentrum
Byggeplandata A/S
Carl Bro Gruppen
Coloplast A/S
COWI
Dansk System Industri A/S
Dator A/S
Forsikringshøjskolen Rugstedgaard A/S
Hofman-Bang A/S
Hotel Impala A/S
Kommunedata (nu KMD)
Nellemann Konsulenterne A/S
Meku A/S
Systematic Software Engineering A/S
Tele & Data

Det er vel kun 5-7 af dem der kan betegnes som rådgivningsfirmaer,
selvom de fleste af dem har rådgivning som en del af deres områder.

Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 14-10-02 17:32

"Desilva" <alamyx@softhome.netSPAMMOFF> wrote in message
> [...]

Lars Kolind fra Oticon konstaterede på et tidspunkt, at hans firmas
børsværdi var det tidobbelte (eller noget i den retning) af dets egenkapital
plus bygninger og andre værdier. Forskellen var den viden, hans medarbejdere
besad. Det er blandt andet der, et begreb som vidensregnskab stammer fra.

Fra : ASKF

Dato : 15-10-02 17:24

Desilva ytrede sig i <aoc59j$1i9m$1@news.cybercity.dk> med dette:

> [...]
>med megen viden og erfaring.
>
>Er der nogen her der kan bekræfte at der findes sådan et begreb og hvad det

Som andre har nævnt har det flere navne, "Human Capital" (primært
individernes kompetancer), "Knowledge Capital", "Brainware" m.fl. og der
er ikke rigtig opnået nogen konsensus i brugen af udtrykkene, de har dog
det fælles at de indgår som elementer i et videnregnskab.

>Hvis begrebet ikke er ren fiktion, hvem beregner så den værdi, og hvordan?

Videnregnskaber beregnes oftest af konsulentvirksomheder, men der er
også flere virksomheder der har egne folk til at udforme dem og de
benyttes primært til to formål (her overfladisk beskrevet):
1. Eksternt: Indikere for omverdenen at der er tale om en moderne
virksomhed der arbejder med at forbedre org./virksomhedens videnkapital
(know-how) så de på længere sigt kan stå stærkere i konkurrencen.
2. Internt: Give et billede af org./virksomhedens stærke og svage sider,
så man ved hvor man skal sætte ind mht. videruddannelse af medarbejdere
og nyansættelser (samt hvilke kvalifikationer/kompetancer der især er
brug for hos kommende medarbejdere).

Videnregnskabet et bedst egnet som et internt ledelsesinstrument i det
man gerne betegner som videntunge org./virksomheder, især hvis man
samtidig ønsker at arbejde med Knowledge Management (videnstyring), da
der i regnskabet kan indgå en afdækkelse af organisationens
videnstruktur og jeg vil selv sige at det ikke har det store anvendelse
eksternt, men er fremragende til at vise om der er behov for
strukturelle ændringer, om ændringer har virket efter hensigten o.lign.

Hvis du laver en søgning via Google på "videnregnskab" eller
"videnregnskaber" vil du finde et hav af sider om emnet, samt kunne se
mange videnregnskaber, især har mange offentlige institutioner dem
liggende online (ofte som pdf).

En god intro vil være at kikke på Undervisningsministeriets vejledning
til udarbejdelse af videnregnskab99 (88s)
<http://www.uvm.dk/inst/vr99.pdf>
samt Ervervsfremmestyrelsens "Guideline for videnregnskaber - en nøgle
til videnledelse" (det er den de fleste danske virksomheder benytter som
grundlag for deres videnregnskaber).
<http://www.videnskabsministeriet.dk/cgi-bin/doc-show.cgi?theme_id=100650&doc_id=101270&doc_type=37&leftmenu=TEMAER>
<http://www.videnskabsministeriet.dk/cgi-bin/theme-list.cgi?theme_id=100650>

Endnu en god introduktion til emnet finder du her:
<http://www.pnbukh.com/videnregnskaber.htm>
Der medtages ordforklaringer, samt henvisninger til anbefalet
litteratur.

PS. Hvis du vil sætte dig mere ind i området (videnstyring/Knowledge
Management), er det vigtigt at du er opmærksom på at der eksisterer en
meget stor begrebs-diffusitet og det er derfor vigtigt at man søger at
gøre sig klart, hvor de enkelte forfattere ligger epimistologisk, dog
har de fleste blot valgt en pragmatisk tilgang, hvorved de i stedet
kommer til at arbejde med metodikker der epistimologisk set ikke altid
passer særlig godt sammen.

NB. Jeg skriver pt. speciale inden for KM om videntransformation i forb.
m. organisationel læring.
Bibliotekar D.B./Stud. Sci. Bibl.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen