Avance
Fra : Kent Thomsen

Dato : 04-10-02 00:38

Hvordan udregnes avancen på en vare?

Lad os antage at jeg køber et eller andet til 1 kr og sælger den for 4.

Mvh Kent Thomsen

Fra : erik.spam.drachmann@~

Dato : 03-10-02 22:12

On Fri, 4 Oct 2002 01:37:52 +0200, "Kent Thomsen" <kent@splunge.dk>
wrote:

>Hvordan udregnes avancen på en vare?
>
>Lad os antage at jeg køber et eller andet til 1 kr og sælger den for 4.
>
>Mvh Kent Thomsen

Hej Kent,
En god huskeregel er:
"Forskellen gange 100 divideret med den laveste"
Ifølge antagelsen har du haft en avance på 300%
mvh
Erik D

Fra : Jan Pedersen

Dato : 04-10-02 20:24

:: En god huskeregel er:
:: "Forskellen gange 100 divideret med den laveste"
:: Ifølge antagelsen har du haft en avance på 300%

Nope manden skal vel også betale moms, så avancen kan max blive 80%
I dette tilfælde man have en salgsavance på 60%

Regnestykket vil så se således ud:

SA. Kr. ex mons (2,4) * 100
-------------------------- = 60 %
U-pris inkl. Moms (4)

Jan
--
Det nemmere at få tilgivelse end
tilladelse...

Fra : Brian Nielsen

Dato : 05-10-02 08:48

"Kent Thomsen" <kent@splunge.dk> wrote in message
> Hvordan udregnes avancen på en vare?
>
> Lad os antage at jeg køber et eller andet til 1 kr og sælger den for 4.

Hej

Der er to forskellige "avanceprocenter" der er relevante i denne situation.

I erhvervsøkonomi bruges begrebet avance i din situation oftest som
bruttoavance eller dækningsbidrag, der næsten dækker det samme.

Her er det dækningsgraden der beregnes således:

4 : Salgspris
1 : Kostpris

3 : Dækningsbidrag (DB)

Dækningsgrad = DB*100%/Salgspris = (3/4)*100%= 75%

I erhvervslivet ser man oftest bort fra moms, da momsen er en afgift der
opkræves af virksomheden og afregnes direkte til ToldSkat. Momsen betales
kun af ikke momspligtige slutbrugere.

Den anden procent du kunne være interesseret i er den såkaldte
mark-up-procent, som er "købmandens" regneregel.

Hvis du køber noget til 1 kr. og vil sælge det til 4 kr. så mærker du tingen
op med 300%. For en købmand vil dette være avancen.

Her kan det være relevant at tage hensyn til momsen, da kunden skal betale
momsen.

Til analyseformål benyttes begrebet dækningsgrad oftest.

Mvh
Briann