Momsregistrering
Fra : Jochke

Dato : 29-09-02 20:20

Hej NG.

Ved ikke om det er OT men prøver alligevel.

1) Hvor meget skal man tjene før det kan betale sig at blive
momsregistreret?
2) Når det er et rimeligt simpelt enkeltmandsfirma, bør man så have revisor,
eller er regnskab nogen lunde ligetil?
3) Hvilke tal er det told og skat skal have fra mig og hvor ofte?
4) Gør det nogen forskel hvis man er på SU. Eller gælder det bare at man
højst må tjene de ca. 60.000 om året ved siden af sin SU?
5) Hvor kan jeg evt. finde mere detaljerede informationer?

På forhånd tak.

/Jochke

Fra : Henrik H

Dato : 30-09-02 12:21

Jochke <ask@me.com> skrev:
>Hej NG.
>
>Ved ikke om det er OT men prøver alligevel.
>
>1) Hvor meget skal man tjene før det
>kan betale sig at blive
>momsregistreret?

Det er ikke et spørgsmål om et kan betale sig, men et spørgsmål
hvorvidt din aktivitet er momspligtig.
Grænsen for at det er lovpligtigt at afregne moms er kr. 50.000
(hvornår det gælder fra ved jeg ikke da der er vedtaget en lov som
har forhøjet satseb fra 20.000 - 50.000 )

>2) Når det er et rimeligt simpelt
>enkeltmandsfirma, bør man så have revisor,
>eller er regnskab nogen lunde ligetil?

Når du skriver simpel, bør du selv kunne administere hvad du sælger
og hvad du køber hvorefter du kan stille et regnskab op. Det er
straks et andets spørgsmål når vi taler den skattemæssige behnadling
mht. til afskrivninger, b-skat, kapitalforklaring m.v. Der kan det
blive nødvendigt at anvende en revisor.

>3) Hvilke tal er det told og skat
>skal have fra mig og hvor ofte?

De tal der skal rapporteres til Told & Skat er moms på de varer du
har købt og moms på det varesalg du har haft. Der vil derefter blive
afregnet alt efter om du skal betale moms eller skal have penge
tilbage. Mht. perioderne er det et spørgsmål om din omsætning, men
jeg vil vurdere at udfra de oplysninger du angiver vil det blive en
afgiftsperiode på et kalenderhalvår.

>4) Gør det nogen forskel hvis man er
>på SU. Eller gælder det bare at man
>højst må tjene de ca. 60.000 om året
>ved siden af sin SU?

Det er et spørgsmål om fastsættelse af din SU, hvorfor du må rette
spørgsmålet til SU-Styrelsen

>5) Hvor kan jeg evt. finde mere
>detaljerede informationer?

Told & skat plejer at have noget godt materiale, dog kan det være
uoverskueligt at finde det relevante på hjemmesiden.

MVH

Henrik

Fra : Karl-Henrik Arendt

Dato : 30-09-02 20:35