Elektroder giver ud-af-kroppen-oplevelse
Fra : Max Larsen

Dato : 23-09-02 10:03

Læst på www.ing.dk
http://www3.ing.dk/apps/pbcs.dll/article?Avis=IG&Dato=20020923&Kategori=NATUR&Lopenr=209230002&Ref=AR

http://www.nature.com/nsu/020916/020916-8.html

Forskere i Schweiz har opdaget, at man kan fremkalde oplevelser, der
normalt betragtes som paranormale.

Af Niels Berg Olsen
Mandag, 23.09.2002 10:31
Neurologen Olaf Blanke på universitetshospitalet i Geneve undersøgte
en epileptisk patient og indsatte elektroder i hjernen for at finde
det nervecentrum, der udløste kvindens anfald. Undervejs i disse
eksperimenter kunne kvinden berette om ejendommelige oplevelser, når
Blanke ramte et område, der lå tydeligt adskilt fra de nerver, der
udløste hendes krampeanfald.

Stimulation af området vist på billedet gav ved lav strømstyrke, 2-3
mA, kvinden en oplevelse af at "synke ned i sengen" eller at "falde
ned fra et højt sted". Men da man skruede op til 3,5 mA, sagde hun:
"Jeg ser mig selv – ovenfra - ligge i sengen, men jeg ser kun mine ben
og mit underliv". Lidt senere følte hun, at hun svævede over sengen i
to meters højde, nær loftet. Hvis hun lå med bøjede arme under
stimulationen, følte hun, at hendes venstre arm bevægede sig op imod
hendes ansigt. Hun er i øvrigt højrehåndet. Hvis hun havde lukkede
øjne, følte hun at overkroppen bevægede sig ned imod benene.

Elektrisk stimulation medfører altså klare hallucinationer i form af
ud-af-kroppen-oplevelser: man ser sig selv udefra. Bevidsthed og krop
opleves adskilte. Den type erfaringer er kendt fra nær-død-oplevelser.
Personer, der har været tæt på at dø, f.eks. under drukneulykker eller
under kritiske operative indgreb på et hospital, beretter om
oplevelser, der svarer til dem, som kvinden beretter om. Disse
oplevelser er sandsynligvis langt mere almindelige end man hidtil har
været klar over. Folk er bange for at blive betragtet som tossede,
hvis de fortæller, at de syntes de svævede over deres egen seng, men
samtidigt kunne kigge ned og se sig ligge i den!

Rapporten om den schweiziske kvindes oplevelser viser, at oplevelserne
let opstår i den hjernedel, der integrerer sanseindtrykkene fra syn,
følesans og balancesystem. Forskerne understreger, at man kun
vanskeligt vil kunne fremkalde disse oplevelser med elektroder. En
præcis stimulering af centeret kræver oplukning af kraniet, siger de.

Kvinden, som er 43 år og havde lidt af epileptiske anfald i 11 år,
blev opereret efter elektrodeundersøgelsen, og meldes anfaldsfri.

Undersøgelserne omtales nøje i artiklen "Stimulating own-body
perceptions" i tidsskriftet Nature,Vol.419,p.269-270, 2002.
Når området markeret med rødt bagtil på højre hjernehalvdel stimuleres
med elektroder, får man en ud-af-kroppen-oplevelse. Man kan f.eks. se
sig selv udefra set oppe fra loftshøjde.

Fra : Bjarne Laursen

Dato : 23-09-02 19:39

max@larsen.ms (Max Larsen) wrote:

>Når området markeret med rødt bagtil på højre hjernehalvdel stimuleres
>med elektroder, får man en ud-af-kroppen-oplevelse. Man kan f.eks. se
>sig selv udefra set oppe fra loftshøjde.
Det interessante ved den oplevelse er jo så om man kan se hvormange
fingre doktormanden holder op bag ens hovede.
-Bjarne