Aktuarisk fair folkepension
Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 31-07-02 17:06

Hej.

Så er folkepensionen (med rette) igen til debat. Jeg gik lige og
overvejede: Hvis jeg nu forudser at jeg ingen folkepension får når jeg
trækker mig tilbage fra arbejdsmarkedet når jeg bliver fx. 65, hvor meget
skal jeg så indbetale til en aktuarisk fair livrentepension, hvis jeg
starter når jeg er fx. 35?

Jeg ved godt at der skal en del flere antagelser på om aldersbetingede
dødshyppigheder, rente og skat, så måske nogen har set dette
tankeeksperiment udført. Det er jo ihvertfald relevant for en omlægning af
folkepensionens finansiering fra pay-as-you-go til fuldt finansieret.

Venlige hilsner Mikkel

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 31-07-02 17:56

"Mikkel T. Kromann" wrote:

> [...]
> tankeeksperiment udført. Det er jo ihvertfald relevant for en omlægning af
> folkepensionens finansiering fra pay-as-you-go til fuldt finansieret.

Du blander vist begreberne lidt meget sammen, men lad mig så prøve
efter mine evner at beskrive det

En aktuar beregning er netop den sansynlige risiko for at en begivenhed
indtræder, f.x. at du dør (det gør vi jo alle, men) på et bestemt
alderstrin i forhold til din nuværende alder og køn.
(Og så indføjes efterhånden en række supplerende forhold, hvoraf svjv
kun beskæftigelse har fået effektiv indflydelse, men de vil da gerne
vide om den enkelte er f.x. HIV smittet, eller har genetiske defekter.)

En simpel beregning vil være gns levealder for dit køn - 65 år * med
udbetaling pr år = 65 - nuværende alder * indbetaling pr år.

Og der er gns levealder på en population (mange enkelte i gruppe) et
langt videre begreb, end på hele befolkningen, da de, der indbetaler
normalt har en højere gns alder end gns, og dermed koster mere.

Og så kommer skat og forrentning, men det er mest for ekstremer, da
skat kan flytte lidt fra 63% til 50% og forrentning - inflation er
relativt beskeden, men dog af betydning.
Dog er overdækning beskatningsmæssig lempelig, har du købt en livrente
med udbetalingsgaranti, får arvinger overskuddet med 40% skat.

Der findes offentlige tabeller over den forventede levealder udfra
nu alder, svjh er de på ToldSkat hjemmesiden.
(vi bruger dem bl.a. til at beregne nuværdi af livsvarig husleje m.v.)

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 01-08-02 10:08

Mikkel T. Kromann <mikkelPRIKtPRIKkromann@get2net.dk> skrev i artiklen
<ai91ql$1m7m$1@news.cybercity.dk>...
> Så er folkepensionen (med rette) igen til debat. Jeg gik lige og
> overvejede:

Jeg har desværre ingen svar på dit spørgsmål, men jeg kom til at tænke på,
om der er nogen, der har en tidsserie for hele det 20. århundrede (evt.),
der viser reallønsudviklingen. Blot for at se, hvor stor forskel, der har
været mellem inflation og lønstigninger i praksis.