Åndernes Magt
Fra : Tue Abrahamsen

Dato : 31-07-02 14:59

Jeg synes den her nyhedsgruppe er lidt død, så jeg vil prøve at skabe lidt
aktivitet ved at stille følgende spørgsmål:

Hvad er folk mening om åndernes magt? Tager I det seriøst, tror I på deres
historier?

Kunne godt tænke mig at få nogle kommentarer.

mvh
Tue Abrahamsen

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 31-07-02 18:48

Hej Tue
"Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes den her nyhedsgruppe er lidt død, så jeg vil prøve at
skabe lidt
> aktivitet ved at stille følgende spørgsmål:

Dejligt.

> Hvad er folk mening om åndernes magt? Tager I det seriøst, tror
I på deres
> historier?
>
> Kunne godt tænke mig at få nogle kommentarer.

Jeg er selv healer og clairvoiant - men jeg bryder mig ikke om den
måde selve serien er sat op på - det hele er så kommercielt og
reklamespot agtigt. Men sådan skal det måske være idag for at
tiltrække andre end os i forvejen spirituelt interesserede
personer

> mvh
> Tue Abrahamsen

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Tue Abrahamsen

Dato : 31-07-02 23:08

> [...]
> reklamespot agtigt. Men sådan skal det måske være idag for at
> tiltrække andre end os i forvejen spirituelt interesserede

Det er godt nok lidt offtopic, men du siger at du selv er healer og
clairvoyant. Kender du tilfældigvis en healer ved navn Erik Abrahamsen,
residerende i Frederikshavn?

mvh
Tue Abrahamsen

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 01-08-02 07:35

> [...]
og
> clairvoyant. Kender du tilfældigvis en healer ved navn Erik

Det behøver ikke være off topic. Jeg har været til et kort
foredrag på en helsemesse i ålborg - hvor han fortalte meget
inspirerende om shamanisme, og hvordan vi inkarnerer i forhold til
de forskellige lande rundt omkring os.

Er du i familie med ham?

Må indrømme at jeg har kigget langt efter andre ting den herre er
involveret i - for han er i sandhed en spændende person.

> mvh
> Tue Abrahamsen

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Tue Abrahamsen

Dato : 01-08-02 07:33

On Thu, 01 Aug 2002 08:35:02 +0200, J¤mfruen\) wrote:

> [...]
> foredrag på en helsemesse i ålborg - hvor han fortalte meget
> inspirerende om shamanisme, og hvordan vi inkarnerer i forhold til

Jeg var også med ham til shamanisme-foredrag i Ålborg på et tidspunkt, og
det var så sandeligt spændende.

> Er du i familie med ham?

Det må jeg indrømme ja. Det er ingen mindre end min egen far :)

> Må indrømme at jeg har kigget langt efter andre ting den herre er
> involveret i - for han er i sandhed en spændende person.
>
> Kærlige hilsner
> J¤mfruen)

mvh
Tue Abrahamsen

Fra : Bjarne Krog

Dato : 31-07-02 19:27

On Wed, 31 Jul 2002 15:58:51 +0200, Tue Abrahamsen <twoface@wtf.dk>
wrote:

> [...]
>historier?
>
>Kunne godt tænke mig at få nogle kommentarer.

I al almindelighed syntes jeg at høre fra NÆSTEN alle at de er begyndt
at tro mere på det der ikke lige kan måles og vejes.

DOG hørte jeg i går at en af mine venner havde hørt at (ja jeg ved
det er langt ude men et rygte skal jo starte et sted ikke *S*) der
skulle være manilipuleret med udsendelserne

Det ville da være surt hvis det var sandt, men som J¤mfruen) skriver:
men jeg bryder mig ikke om den måde selve serien er sat op på - det
hele er så kommercielt og reklamespot agtigt.

----
Har du tilgivet Ador hans fortid?? Du kan stadig nå det.
Bed for ham hver lørdag kl 12. kærlig hilsen Bjarne

Fra : Tue Abrahamsen

Dato : 31-07-02 23:07

Jeg kan ikke sige mig mere enig med jer. Programmet i sig selv er meget
kommercielt sat op, men på den anden side tror jeg også at folk får øjnene
op for at der er mere mellem himmel og jord end man umiddelbart kan se.
Der er så nok også nogen der så søger mere information fra mere pålidelige
og seriøse kilder. Alt i alt en god ting.

mvh
Tue Abrahamsen

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 01-08-02 07:42

> [...]
får øjnene
> op for at der er mere mellem himmel og jord end man umiddelbart

Det er jeg overbevist om at du har ret i.

> Der er så nok også nogen der så søger mere information fra mere
pålidelige
> og seriøse kilder. Alt i alt en god ting.

Hvis du med kilde mener TV så er jeg helt enig. Hvis du derimod
anfægter pålideligheden og seriøsiteten hos de clairvoiante og
healere der deltager i programmerne, så er jeg dybt uenig, jeg
mener de er både seriøse og pålidelige.

Mit ønske kunne være, at man i politikredse blev mere åben overfor
clairvoiante evner, og simpelthen ansatte folk i politiet med
udvidede opfattelsesevner. Lidt som når en gammel kriminalbetjent
har udviklet det de kalder " næse". De bruger i forvejen intuition
i opklaringsarbejdet, jeg kunne blot ønske at det blev mere
værdsat og udvidet. I håbet om større opklaringsprocent tidligerer
i forløbet.

Jeg mener ikke man som clairvoiant skal gå ind i
opklaringsarbejdet i forbindelse med sådanne tv serier.

> mvh
> Tue Abrahamsen

Kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Tue Abrahamsen

Dato : 01-08-02 14:54

On Thu, 01 Aug 2002 08:42:12 +0200, J¤mfruen\) wrote:

> "Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> skrev i en meddelelse

> er meget
> får øjnene
> kan se.
>
> Det er jeg overbevist om at du har ret i.

Godt :)

> [...]
> anfægter pålideligheden og seriøsiteten hos de clairvoiante og
> healere der deltager i programmerne, så er jeg dybt uenig, jeg

Jeg snakker selvfølgelig om TV'et. Jeg kan kun, som jeg skrev til Steen,
henvise til at de healere og clairvoyante der medvirker i programmet er
meget anerkendte indenfor deres miljø.

> [...]
> i opklaringsarbejdet, jeg kunne blot ønske at det blev mere
> værdsat og udvidet. I håbet om større opklaringsprocent tidligerer

Jeg er enig, men man skal også passe på med dette. Jeg så for et par
måneder siden en udseendelse om præcist dette, og der var der ca. 10
clairvoyante der havde kommet med hver deres forklaring på hvordan et
specifikt mord var foregået. Jeg mener også at det var i dette program at
der var en clairvoyant der havde udtalt at den dræbte pige havde siddet i
en kælder i flere dage og sultet. Dette var ikke sandt, men havde anført
familien meget skade. Det er et meget delikat emne, men der burde klart
gøres noget bedre arbejde for at indføre dette i politiets arbejde.

mvh
Tue Abrahamsen

Fra : Steen

Dato : 01-08-02 11:42

"Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> wrote in message
> Hvad er folk mening om åndernes magt? Tager I det seriøst, tror I på deres
> historier?

Selvfølgelig er der da ingen (ihvertfald normale) mennesker, der tager sådan
noget fup seriøst...

"Tror I på deres historier?" Tsk, tsk. Man skal ikke tro, man skal vide. Det
troede jeg, du vidste

Fra : Tue Abrahamsen

Dato : 01-08-02 14:49

On Thu, 01 Aug 2002 12:41:56 +0200, Steen wrote:

> "Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> wrote in message
>
> Selvfølgelig er der da ingen (ihvertfald normale) mennesker, der tager sådan
> noget fup seriøst...

Nu skal du ikke komme for godt igang, for flere af de 'alternative
behandlere' o.l. der deltager i programmet, er meget anerkendte indenfor
det alternative miljø.

> "Tror I på deres historier?" Tsk, tsk. Man skal ikke tro, man skal vide. Det
> troede jeg, du vidste

Handler dette forum ikke om tro i modsætning til viden? Just a thought...

mvh
Tue Abrahamsen

Fra : Steen

Dato : 01-08-02 15:18

> Nu skal du ikke komme for godt igang, for flere af de 'alternative
> behandlere' o.l. der deltager i programmet, er meget anerkendte indenfor
> det alternative miljø.

Ja, netop, indenfor det alternative miljø. Det er de færrste af dem, for
ikke at sige ingen, der er anerkendte udenfor det alternative miljø.

> Handler dette forum ikke om tro i modsætning til viden? Just a thought...

Tro og viden er ikke modsætninger til hinanden. Tro kan ikke erstatte viden,
lige så lidt som viden kan erstatte tro. Man kan ikke vælge, om man vil tro
på noget eller vide noget. Den viden vi har, giver os mulighed for at
overveje, hvad det er rimeligt at tro på, og hvad der er for usandsynligt.

Mvh Steen

Fra : Tue Abrahamsen

Dato : 01-08-02 19:20

On Thu, 01 Aug 2002 16:18:05 +0200, Steen wrote:

> "Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> wrote in message

> Ja, netop, indenfor det alternative miljø. Det er de færrste af dem, for
> ikke at sige ingen, der er anerkendte udenfor det alternative miljø.

Det er da også det alternative miljø vi diskuterer i dette forum?

> [...]
> på noget eller vide noget. Den viden vi har, giver os mulighed for at
> overveje, hvad det er rimeligt at tro på, og hvad der er for

Helt klart, men forum'et handler stadig om tro. Jeg vil ihvertfald putte
newage under tro i samme stil som kristendom og islam. Derfor handler det
stadig om tro, og ikke viden.

Fra : Rado

Dato : 03-08-02 18:46

On Thu, 1 Aug 2002 16:18:05 +0200, "Steen" <nospam@nospam.dk> wrote:

>"Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> wrote in message

>Ja, netop, indenfor det alternative miljø. Det er de færrste af dem, for
>ikke at sige ingen, der er anerkendte udenfor det alternative miljø.

Hvad beviser det? Det kunne ligesåvel tolkes som at dem udenfor det
alternative miljø ikke ved nok om tingene til at kunne bedømme dem
(hvilket er min personlige fortolkning ;)

>Den viden vi har, giver os mulighed for at
>overveje, hvad det er rimeligt at tro på, og hvad der er for usandsynligt.

Ikke nødvendigvis. I nogle tilfælde kan den eksisterende viden være en
direkte hindring for forståelsen - nemlig når den er forkert. ;)

F.ex. er videnskabens grundlæggende holdning at materien er det
primære her i verden. Det har ført til den konklusion at bevidsthed er
et sekundært produkt at materien, et mystisk fænomen der er opstået på
grund af tilfældige mutationer under evolutionen, og som kun
eksisterer i hjernen.

I virkeligheden er det stik modsat. Det er bevidstheden der er det
primære _og årsag til materien_, og det er ganske indlysende når man
først har indset det. Men sålænge man bliver ved med at holde fast i
ideen om materien som det primære, arbejder man konstant ud fra et
forkert udgangspunkt. Og den ide er faktisk en af hovedårsagerne til
at der er så mange ting videnskaben endnu ikke har regnet ud. Den
vender årsag og virkning på hovedet, og så er det jo indlysende at
tingene ikke kommer til at hænge rigtigt sammen i mange sammenhænge. I
stedet laver man så teorier der sandsynliggør fænomenerne ud fra dette
omvendte verdensbillede. F.ex. teorien om at bevidstheden er et
produkt at kemiske og elektriske processer i hjernen.

Det er også denne materialisme der er årsagen til at man afviser den
slags fænomener som demonstreres i Åndernes Magt. De bliver fortolket
som hjernespind, fordi det er den eneste måde man kan forklare dem på
ud fra en materialistisk/positivistisk verdensopfattelse. Og før man
får drejet sit verdensbillede de her 180 grader, vil det nok være
svært at komme frem til en anden konklusion.

--
Rado

Religion and science are opposed ... but only in the same sense
as that in which my thumb and forefinger are opposed - and between
the two, one can grasp everything.
- Sir William Bragg, Nobel Prize in Physics 1915

Fra : Steen

Dato : 05-08-02 10:14

"Rado" <rado@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad beviser det? Det kunne ligesåvel tolkes som at dem udenfor det
> alternative miljø ikke ved nok om tingene til at kunne bedømme dem
> (hvilket er min personlige fortolkning ;)

Nu er det jo sådan, at folk udenfor det alternative miljø baserer deres
viden på fornuft, sanser, erfaring og rationalisme

> [...]
> et sekundært produkt at materien, et mystisk fænomen der er opstået på
> grund af tilfældige mutationer under evolutionen, og som kun

Hm, materie, altså stof, i modsætning til energi? Det er jo svært at gøre
op, hvad der er "mest" af, idet stof måles i kilogram og energi i Joule...

> I virkeligheden er det stik modsat. Det er bevidstheden der er det
> primære _og årsag til materien_,

Det er jo noget af en påstand! Hvad har du af vidnesbyrd, som kan bakke din
påstand op?

> og det er ganske indlysende når man først har indset det.

OK - overbevis mig.

> [...]
> omvendte verdensbillede. F.ex. teorien om at bevidstheden er et
> produkt at kemiske og elektriske processer i hjernen.

Nu hænger de fleste af videnskabens teorier jo faktisk ret godt sammen, og
det moderne, videnskabelige verdensbillede giver jo faktisk et ret godt
billede af tingenes tilstand - man kan f.eks. bruge den til at bygge
rumskibe, fjernsyn og mobiltelefoner med! Så kan de videnskabelige teorier
jo altså ikke være helt hen i vejret.

Hvis bevidsthed ikke er et produkt af kemiske og elektriske processer i
hjernen, hvad er det så? Har du en bedre forklaring?

Mvh Steen

Fra : Rado

Dato : 11-08-02 20:40

On Mon, 5 Aug 2002 11:14:18 +0200, "Steen" <nospam@nospam.dk> wrote:

>"Rado" <rado@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Nu er det jo sådan, at folk udenfor det alternative miljø baserer deres
>viden på fornuft, sanser, erfaring og rationalisme

Ja - dvs. en primært rationel-materialistisk fortolkning. Det fungerer
også rimeligt godt sålænge vi kun beskæftiger os med den
materialistisk-sanselige verden, dvs. på alment videnskabeligt niveau.
Men så snart vi bevæger os ud over den, fungerer det ikke særlig godt
længere. Åndelige fænomener giver enten ingen mening (dvs. bliver
usandsynlige) eller bliver fortolket på en helt forkert måde, set ud
fra den model.

>Hm, materie, altså stof, i modsætning til energi? Det er jo svært at gøre
>op, hvad der er "mest" af, idet stof måles i kilogram og energi i Joule...

For det første er bevidsthed ikke det samme som energi. Energi - evnen
til at skabe bevægelse - er derimod en evne hos bevidstheden (eller
mere præcist hos subjektet der besidder bevidstheden)

For det andet er energi og materie/masse det samme, blot i forskellige
tilstandsformer - ligesom is, damp og vand er det samme i forskellige
tilstandformer. Masse er i og for sig ikke andet end "frossen"
energi/bevægelse. Det er derfor at energi og masse kan forvandles til
hinanden ifølge formlen E=mc²

For det tredje er det i den her sammenhæng ikke et spørgsmål om hvad
der er mest af (det giver næppe heller nogen mening at tale om
størrelser her), men om hvad der er årsagen til hvad. Om bevidsthed er
er produkt at materielle fænomener, eller omvendt.

>Det er jo noget af en påstand! Hvad har du af vidnesbyrd, som kan bakke din
>påstand op?

Jeg er tilfældigvis den lykkelige ejer af et stk. bevidsthed, der
befinder sig i centrum af et helt univers af materie. Dermed har jeg
alle forudsætninger for at forstå begge dele og forholdet imellem dem.
Der er ganske vist en grænse for hvor langt bevidstheden kan forstå
sig selv, men da materien er et produkt af bevidstheden, har den ingen
problemer med at forstå hverken materien eller forholdet imellem
bevidsthed og materie. Lige så lidt som en maler har problemer med at
forstå det maleri han selv har malet, samt dets motiv og hele
processen bag dets tilblivelse.

>OK - overbevis mig.

Det ikke noget man sådan lige forklarer på 5 minutter - i så fald
bliver man som regel ikke forstået ;) Læs i stedet nogle af de gode
bøger der allerede er skrevet om de ting. F.ex:

Per Bruus-Jensen: "X". bind 1-4

Jane Roberts: "Nature of personal reality" (dansk udgave "Den
personlige virkelighed")
Jane Roberts: "The Seth material".

Neale Domald Walsch: "Guddommelige samtaler" 1-3

Der findes mange andre.

> [...]
>billede af tingenes tilstand - man kan f.eks. bruge den til at bygge
>rumskibe, fjernsyn og mobiltelefoner med! Så kan de videnskabelige teorier

Nej, sålænge vi holder os inden for det videnskabelige paradigmes egne
grænser fungerer det fint. Og det gør vi når vi taler f.ex.
elektronik. Det er temmelig underordnet for funktionen af en
biltelefon om den masse den består af er det primære element i
universet, eller blot et sekundært produkt af en eller anden
bevidsthed. Masse er masse og har de egenskaber den har i de
sammenhænge hvor den forekommer.

Men i det øjeblik vi bevæger os ind i det levendes verden, på et
højere niveau af stoflig organisation, ændrer tingene sig allerede
radikalt. Her vil man bl.a. se at mange biologiske og biokemiske
processer ikke kan forklares ved hjælp at de fysiske og kemiske
principper der anvendes ved fremstilling af biltelefoner. Der findes
mange anormale fænomener i naturen der ikke følger de anerkendte
fysisk/kemiske lovmæssigheder, og som er en gåde for videnskaben.

Ganske vist opdagede Kervran i 50'erne principperne bag "biologisk
transmutation", som forklarer disse anormale fænomener rent
fysisk-kemisk. Og hvis hans forskningsresultater var blevet alment
anerkendt ville man være kommet betydeligt længere er man er idag. Men
Kervran endte alligevel i den samme blindgyde som man altid vil ende i
når man prøver at forklare fysiske processer til bunds - nemlig med
nogle ukendte faktorer i processen som ikke kan forklares ud fra
materien selv.

Det er elektroners og andre partiklers bevægelser der er afgørende for
alt stofs eksistens og stabilitet. Bevægelse er afgørende for både
materiens stabilitet, dens organisation og struktur, og alle
materielle fænomener i det hele taget. Men hvad får f.ex. elektronerne
i et atom til at spinne uafbrudt? Og hvad får atomer og molekyler til
at organisere sig i alle mulige afsindigt komplekse strukturer med
alle mulige besynderlige egenskaber, som f.ex. et menneske? Svaret vil
man aldrig finde i materien selv, lige så lidt som ideen bag et hus
kan findes ved at analysere mursten, mørtel, bjælker, tagsten osv..
Ideen bag huset findes i bevidstheden hos bygmesteren, og ideen
materialiseres igennem bevægelse.

Undersøg materiens _bevægelser_ i stedet for at undersøge dens
materielle egenskaber. Det er igennem materiens bevægelser at de
ukendte faktorer der skaber og organiserer materien skal erkendes. Og
disse ukendte faktorer er i den sidste ende bevidsthedfænomener. Alt
dette er ganske indgående beskrevet i "X", bind 1, som jeg har nævnt
ovenfor.

--
Rado

Enhver form for forståelse af en ting er identisk med
eller baseret på genkendelse. - Martinus

Fra : Rado

Dato : 03-08-02 18:46

On Thu, 01 Aug 2002 15:49:00 +0200, Tue Abrahamsen <twoface@wtf.dk>
wrote:

>Handler dette forum ikke om tro i modsætning til viden? Just a thought...

Hvis du mener blind tro, så vil jeg sige nej. NewAge handler i
særdeleshed om viden, både på det fysiske og det spirituelle område.

Derimod vil altid være et element at tro i enhver form for viden - man
er nødt til at tro på egen dømmekraft i de ting man observerer og evt.
laver konklusioner omkring.

Men der er ikke nogen decideret forskel på fysiske og spirituelle
observationer i den sammenhæng, som mange tror. Det er blot
forskellige områder af virkeligheden der iagttages, og man kan lave
lige så logiske og gyldige konklusioner på det ene område som på det
andet, såvel som man inden for begge områder kan lave eksperimenter
der beviser påstandene.

Fra : Rado

Dato : 03-08-02 18:46

On Thu, 1 Aug 2002 12:41:56 +0200, "Steen" <nospam@nospam.dk> wrote:

>"Tror I på deres historier?" Tsk, tsk. Man skal ikke tro, man skal vide. Det
>troede jeg, du vidste

"Fantasi er vigtigere end viden."
- Albert Einstein

--
Rado

Fra : Villy Larsen

Dato : 02-08-02 17:29

jomfru_d@worldonline.dk writes:
> [...]
>anfægter pålideligheden og seriøsiteten hos de clairvoiante og
>healere der deltager i programmerne, så er jeg dybt uenig, jeg

Da især de to udsendelser jeg har set med Sten Kofoed. På mig virkede han
som i en klasse for sig. Eller har jeg bare set for få?

Venlig hilsen Villy

www.enterpol.dk
-dit fristed på nettet-

Fra : Brian Bent

Dato : 28-10-02 20:52

"Tue Abrahamsen" <twoface@wtf.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes den her nyhedsgruppe er lidt død,

Nu er det godt nok et gammelt indlæg jeg svarer på, men..........

..........at gruppen er død - du er sku da spægefuld!!

Fik du den den?

Bent