Konjunkturanalyse
Fra : EOPE

Dato : 19-06-02 23:11

Hej
Jeg leder efter en eller flere konjunkturanalyser. Det er vigtigt at de har
et højt videnskabeligt/fagligt niveau.
Jeg tænker på noget a la Dørs "Dansk Økonomi" men ikke stilede til den
brede befolkning. Der skal enten være gennemgang af de modeller der ligger
til grund for analysen eller konkrete henvisninger her til. Blot en
gennemgang af diverse
grafer er ikke tilstrækkelig. Og en diskussion af de forskellige modellers
holdbarhed
og forudsigelseskraft bør også være med.

Nogen der kan hjælpe?

Hilsen
Martin

Fra : Jonas Dan Petersen

Dato : 20-06-02 14:38

> [...]
> holdbarhed
> og forudsigelseskraft bør også være med.

hvis du mener fra en institution i dk (DØR, Finansministeriet, banker mv..)
tror jeg ikke der findes det du leder efter - men DØR bruger SMEC modellen,
og Finansministeriet og flere andre bruger ADAM som hovedmodel,
dokumentation for disse modeller kan findes hos hhv. DØRS og Danmarks
Statistik...
men selve de bagvedliggende beregninger / metoder bag antagelser / input i
modellen er der svjv ikke nogen der offentliggør...
angående forudsigelsesfejl er der fejlanalyser af regeringens
konjunkturanalyser i Finansredegørelsen...

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 20-06-02 19:00

EOPE wrote:

> [...]
> gennemgang af diverse grafer er ikke tilstrækkelig. Og en diskussion af
> de forskellige modellers holdbarhed og forudsigelseskraft bør også være

Jeg har for tre år siden set en undersøgelse af emnet for en lang række
europæiske lande foretaget af AIECE (Association of European Conjuncture
Institutes, oversat fra engelsk) eller London School of Economics

http://www.econ.ucl.ac.be/CONJ/AIECE.EN/accueil.html

Jeg aner ikke hvor man kan få den, hvad den hed eller noget som helst
andet. Ud over altså at kun for to institutter (DØR og NIESR) kunne ikke
kunne afvises at have middelrette skøn for BNP og inflation (dvs. at deres
skøn ikke systematisk over- eller undervurderede), og at kun NIESR klarede
sig bedre en tilfældige gæt.

Nå, der fik jeg vist lige tegnet et hårdt billede op. Det er længe siden
jeg læste den, og husk lige at man ikke på denne baggrund (jeg tror det var
20 års prognoser der var datamateriale) kan konkludere at forudsigelserne
stadig er lige så dårlige. Der er trods alt sket en ting eller to siden da.

--
Venlige hilsner Mikkel