Commoditize your complements
Fra : Torben Frandsen

Dato : 18-06-02 11:20

Hej

Mine spørgsmål hører nok til et sted mellem her og dk.kultur.sprog. Lad os
prøve her:

Hvad kalder man commodity/commoditize på dansk? Jeg tror nok at jeg har
forstået hvad det er, men hvis nogen vil skrive en definition "for dummies",
ville jeg være taknemmelig.

Hvad kalder man complements på dansk?

Spørgsmålene skyldes følgende interessante artikel:
http://www.joelonsoftware.com/articles/StrategyLetterV.html

Torben

Fra : [2920]Magnus Alkil

Dato : 19-06-02 06:56

Her er et forsøg:
" Gør dine komplimenter forståelige "

Det er min umidelbare opfattelse

Fra : Torben Frandsen

Dato : 19-06-02 09:21

"[2920]Magnus Alkil" <Rein1@hotmail.com> wrote

> Her er et forsøg:
> " Gør dine komplimenter forståelige "
>
> Det er min umidelbare opfattelse

Øh, nej! (Læs evt. artiklen, jeg henviste til.)

Torben

Fra : Torben Frandsen

Dato : 19-06-02 14:34

Sikke dog en stille gruppe. Vi futter til dk.kultur.sprog, gør vi:

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 19-06-02 18:01

Torben Frandsen wrote:

> Hvad kalder man commodity/commoditize på dansk? Jeg tror nok at jeg har
> forstået hvad det er, men hvis nogen vil skrive en definition "for
> dummies", ville jeg være taknemmelig.

Fra Oxford Reference Dictionary: "an article of trade, especially a product
opposed to a service".

Så "gøre til en (meter-)vare" er nok det tætteste man umiddelbart kommer
(vareificere er måske lidt tættere på originalen, men lidt fjernere fra
dansk).

Pointen er at varer kan være differentierede, horisontalt eller vertikalt.
Horisontalt er hvor kvaliteten vurderes individuelt (blå biler er pænere
end grønne biler), mens vertikalt går på objektiv (i den udstrækning man
kan blive enige) opfattelse af kvalitet (Audi er bedre end Trabant). Så
af-differentiere kunne man måske også bruge ...

> Hvad kalder man complements på dansk?

Komplementer. Ihvertfald på økonomsprog :)

Hele øvelsen beskrevet i sætningen i subject går ihvertfald ud på at øge
konkurrencen på markedet for komplementet (det kunne også være
input-markedet: billigere inputs kan også give større profit).

Hvis du er ude efter økonomiske forklaringsmodeller til Open Source, så tag
et kig på

http://opensource.mit.edu/

Vh. Mikkel

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 19-06-02 19:03

Mikkel T. Kromann wrote:

> [...]
> kan blive enige) opfattelse af kvalitet (Audi er bedre end Trabant). Så
> af-differentiere kunne man måske også bruge ...

Åhja. Når en virksomhed differentierer sine varer er det for at kunne tage
højere priser for dem, I tilfældene Pepsi/Coke (horisontal differentiering)
eller Kelloggs/slave-flakes (vertikal differentiering) sker det ved
branding, men det kan også ske ved at sætte standarder eller have patenter:
MS-Word filformatet er en standard som differentierer
tekstbehandlingsprogrammer så Microsoft kan tage mange tusinde kroner for
et program som kan cirka det samme som konkurrenten Sun Microsystems
StarOffice.

--
Venlige hilsner Mikkel

Fra : Torben Frandsen

Dato : 20-06-02 10:09

"Mikkel T. Kromann" <mikkelPRIKtPRIKkromann@get2net.dk> wrote

> Så "gøre til en (meter-)vare" er nok det tætteste man umiddelbart kommer
> (vareificere er måske lidt tættere på originalen, men lidt fjernere fra
> dansk).

Ok. Jeg spekulerede på, om der fandtes et merkantilt udtryk.

> [...]
> kan blive enige) opfattelse af kvalitet (Audi er bedre end Trabant). Så
> af-differentiere kunne man måske også bruge ...

Hvis jeg forstår det ret, er en commodity i højere grad underkastet
princippet om udbud og efterspørgsel (priselasticitet?) og kan ombyttes med
et konkurrerende produkt uden den store forskel for aftageren?

> Hele øvelsen beskrevet i sætningen i subject går ihvertfald ud på at øge
> konkurrencen på markedet for komplementet (det kunne også være
> input-markedet: billigere inputs kan også give større profit).

Sådan forstod jeg det også. For en naiv sjæl som mig ser det endda ud til at
virke.

> Hvis du er ude efter økonomiske forklaringsmodeller til Open Source, så
tag
> et kig på
>
> http://opensource.mit.edu/

Tak. Jeg tror nu ikke, jeg har nerver til at kaste mig over videnskabelige
afhandlinger.

Virker det så simpelt, som Joel Spolsky beskriver det? Altså at de store
koncerners støtte af Open Source skyldes at de vil -øh- af-differentiere
softwaremarkedet for at flytte kapitalen over i konsulent- og
supportmarkedet?

Torben

Fra : Jonas Andreasen

Dato : 20-06-02 11:26

Som jeg forstår det, går artiklen mere ud på at det i stedet for at sælge et
produkt er det i stedet de komplementære produkter man forsøger at sælge.
Det kræver nok lidt forklaring. Bil, og bilhjul er komplementære. Hvis du
ikke har en bil, så behøver du heller ikke hjul til bilen. Det som artiklen
siger (og som din overskrift hentyder til) er at i stedet for at forsøge at
gøre bilen til det primære produkt så forsøger man i stedet at sælge
hjulene. Det vil svare til at give bilen gratis, men at hjulene så koster
50.000 per stk. I forbindelse med artiklen som omhandler Linux så er
operativ systemet jo netop gratis, så det er der ikke penge at tjene på. I
stedet tjener man på den software man sælger SAMMEN med linux

håber det hjælper, ellers må du udbbyde

/Jonas

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 20-06-02 18:51

Torben Frandsen wrote:

> [...]
> koncerners støtte af Open Source skyldes at de vil -øh- af-differentiere
> softwaremarkedet for at flytte kapitalen over i konsulent- og

Det er nok en meget væsentlig årsag til netop deres deltagelse. Og så har
det sikkert også noget at gøre med at de gerne ser Microsoft ad pommern
til, hvilket er en lækker lille sideeffekt af dette stunt. Microsoft så
sikkert gerne dem sammesteds. Og som forbruger: Smil!

Men husk at IBM, HP og hele rosset først er hoppet på Open Source vognen
for nyligt. Vi økonomer mangler stadig at forklare hvordan et bundt
"hobbyister" på nogen måde kan måle sig med multimilliard software
selskaberne. Joels historie er kun en lille brik i puslespillet.

Venlige hilsner Mikkel