naturligt monopol
Fra : Nospam

Dato : 26-04-02 00:38

Jeg har i en opgave fået til opgave, at definere hvad naturligt monopol er,
problemet er bare, at jeg ikke kan finde noget litteratur omkring det emne!
Er der nogen her i gruppen, som kan komme med et par referencer omkring
dette område??
Martin

Fra : ASKF

Dato : 26-04-02 06:12

Nospam ytrede sig i <Kr0y8.3190$kp3.315171@news010.worldonline.dk> med
dette:

> [...]
>Er der nogen her i gruppen, som kan komme med et par referencer omkring

Det er der temmeligt sikkert, men du kan starte med at læse lidt tilbage
i gruppen da der var en lille tråd om det i jan/feb:
<http://groups.google.com/groups?hl=en&threadm=3c68458b%240%24265%24edfadb0f%40dspool01.news.tele.dk&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Dnaturligt%2Bmonopol%2Bgroup:dk.videnskab.oekonomi%26hl%3Den%26selm%3D3c68458b%25240%2524265%2524edfadb0f%2540dspool01.news.tele.dk%26rnum%3D1>

Citat fra Mikkel T. Kromann
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : Mikkel T. Kromann

Dato : 28-04-02 11:15

Nospam wrote:

> [...]
> er, problemet er bare, at jeg ikke kan finde noget litteratur omkring det
> emne! Er der nogen her i gruppen, som kan komme med et par referencer

Naturligt monopol er en dårlig undskyldning for, at en eller anden
virksomhed skal beskyttes af det offentlige, fx. med regulerende love osv.
Et udmærket eksempel er monopolet på telefoni (KTAS, JTAS), som heldigvis
er blevet afskaffet med massive fald i priserne overfor de forbrugere, det
regulerede monopol skulle have tilgodeset.

Undskyldningen går ofte på at den aktuelle industri har så store faste
omkostninger, at (ene)producenten må beskyttes af lovgivning for at kunne
tilvejebringe goderne, som typisk har en eller anden grad af offentlig
karakter.

Efterhånden er teorierne om naturligt monopol (jeg tror nok at franskmanden
Allais fik en Nobelpris på dette område) gået af mode og blevet erstattet
af en teori om "contestable monopoly" (søg på dette istedet, denne teori
forklarer hvad der er galt med Naturligt Monopol teorien), som går ud på at
producenten til en vis grad alligevel er beskyttet, fordi de faste
omkostninger er afholdt, mens en eventuel indtræder vil tøve med at gå ind
på markedet af den modsatte årsag. Hermed vil indtræden kun ske, hvis den
nye deltager er markant dygtigere (eller den gamle markant inkompetent), og
hermed slipper det offentlige for en ofte meget vanskelig opgave.

Typisk vil det offentlige alligevel blande sig, fx. for at være en slags
overdommer blandt flere selskaber, a la Banestyrelsen/DSB-Arriva,
TDC/Telia-Tele2.

--
Venlige hilsner Mikkel

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 02-05-02 22:16

Nospam wrote:

> [...]
> Er der nogen her i gruppen, som kan komme med et par referencer omkring

Hej mener at det er når et marked er så lille at det ikke kan ernære to
virksomheder.
Det vil typisk være en butik i en lille by på landet.
Eller en færgerute eller en bro.