Bolig markedet
Fra : [2920]magnus alkil

Dato : 14-04-02 13:14

Jeg er igang med at skrive et projekt om frasalg af almene boliger - Er der
nogen der sidder inde med nogle gode ideer ??

Hvad kan der siges om fuldlkommen konkurrence på boligmarkedet, når
staten tilbyder boliger under markedsleje ??

Lidt opklarende spørgsmål :
- Hvad er huslejespænd ??

- Hvorledes kunne man forestille sig at markedet reagerer
når staten frasælger de almene boliger ? På kort sigt liver der jo ikke
flere ledige bolig af at sælge boligerne til dem der allerede bor i dem ?

Jeg har læst Smec, 2001 og fået en anelse om hvilke karrakteristika der
gælder for (et ureguleret )boligmarkedet. Desuden har vi læst
Samfundsøkomonen 2002 Feb. med emnet "Det danske boligmarked".

Fra : Mads Gydesen

Dato : 14-04-02 16:38

Der har ikke været konkurrence på boligmarkedet i Danmark i vært fald siden
2. verdenskrig. Dels med lovgivningen for huslejeregulering, som tilgodeser
personer der har boet i meget lang tid i deres boliger, og nogle steder folk
der er heldige at komme ind i lejligheder med stor husleje.
Desuden markedet for andelsboliger, hvor der er regler for hvor meget
andelene må sælges for.
På ejerboligmarkedet er reglerne så vidt jeg ved forholdsvis fair, at ejere
der selv bor i deres ejendomme går glip af en lejeindtægt, der ville være
skattepligtig, hvis de havde lejet deres bolig ud.
At sælge, og reducere antallet af almene boliger er ikke en løsning for det
danske boligmarked, snarre en symtombehandling, som evt. kan mindske de
offentlige udgifter på området. Der vil altid være behov for lejeboliger hos
en del af befolkningen. Hvis man ser på indkomsten hos personer i
forskellige boligformer er ejerne de klart rigeste, mens lejerne har lavere
indkomster.

Håber det var lidt input du kan bruge.

Mads

[2920]magnus alkil <rein1@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a9brqt$1d15$1@news.cybercity.dk...

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 14-04-02 19:04

"[2920]magnus alkil" wrote:

> Hvad kan der siges om fuldlkommen konkurrence på boligmarkedet, når
> staten tilbyder boliger under markedsleje ??

Nu tilbyder staten vist ikke mange boliger under markedsleje, men
skiftende regeringer har via lovgivning fjernet en del af markeds-
reguleringen af huslejen.

> Lidt opklarende spørgsmål :
> - Hvad er huslejespænd ??

Mon ikke det er forskellen mellem den i en stor del af boligmassen
kunstigt lave husleje og markedslejen.

> - Hvorledes kunne man forestille sig at markedet reagerer
> når staten frasælger de almene boliger ? På kort sigt liver der jo ikke
> flere ledige bolig af at sælge boligerne til dem der allerede bor i dem ?

Det vil afhænge bl.a. af prisen, og hvad salgsbeløbet anvendes
til. Er det til huller i statskassen, vil det formentlig give større
socialudgifter.
Er det til finansiering af nye lejeboliger, kan det formentlig udvide
antallet uden væsentlig udgift for statskassen.
Men det må formodes, at salgspriserne i storbyerne vil falde en del,
da udbuddet vil blive væsentligt forøget.
Til gengæld vil en del, der tidligere via venners venner mv. har haft
råd til en central beliggende bolig, være nødsaget til at bo længere
væk.

Men der kunne måske også blive en effekt, hvis ejerne er bedre til selv
at administrere deres boliger end de sociale boligselskaber, herunder
en effekt af bedre / billigere vedligehold m.v., når man selv er ejer.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'