Hvad er Farum-modellen?
Fra : Topper

Dato : 12-03-02 01:21

Hej!

Jeg har en diskussion med en ven om hvad Farum-modellen præsist går(måske
nærmere gik?) ud på. Jeg holder på, at fidusen er, at sælge ejendomme og
leje dem tilbage, samtidigt med at man har tilbagekøbsgaranti. I realiteten
optager man et lån med pant i de her ejendomme. Dermed slipper man for at
belaste passivsiden med lån samtidigt med at man kan begunstige borgerne i
dag på bekostning af borgerne fremtiden. Min ven påstår, at ideen er at
udnytte kommunale afskrivnings- og tilskudsregler, som gør Farum-modellen
reelt rentabel for kommunen, men ikke for samfundsøkonomien, pga ueffektivt
ressourceforbrug.

Nogen der kan oplyse om det?

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 12-03-02 18:40

"Topper" <terper@netscape.net> wrote in message
> [...]
> nærmere gik?) ud på. Jeg holder på, at fidusen er, at sælge ejendomme og
> leje dem tilbage, samtidigt med at man har tilbagekøbsgaranti.

Ja, det er det, aftalen går ud på, men det er der ikke meget fidus i i sig
selv.

Der er mig bekendt flere fordele ved Farum-modellen - set fra Farums
synsvinkel:
(1) Kommunen kan ikke udnytte rentefradraget, og derfor bliver det relativt
dyrere at låne penge for den, end det er for en privat låntager. Kommunen
betaler på den anden side heller ikke ejendomsskat, men det opvejer ikke
fordelen ved rentefradraget. Aftalen med den private låntager indebærer
således, at man fastsætter en leje, der er lavere end Farums ånedlige
nettoydelse ellers ville have været, men som samtidig er så stor, at
investoren har sine penge hjemme Hvis bruttoydelsen er 100.000, og
nettoydelsen er 80.000, kan man t.e.x. sætte lejen til 90.000. Så tjener
begge parter 10.000. Den part, der betaler, er staten samt evt. den kommune,
hvor den private køber fradrager sine renteudgifter.

(2) Farum skal - efterm aftalens indgåelse - deponere hele købssummen, men
kan stadig hæve de - skattefri - renter af det deponerede beløb.
Deponeringsreglerne er i øvrigt strammet i 1998 (AFAIR), sådan at der nu
skal deponeres et større beløb, end det tidligere var tilfældet.

Se evt. denne skrivelse fra Indenrigsministeriet:
<http://195.82.201.69/kom_laan_deponering/indhold.htm>