Brev fra en romanfigur
Fra : Kirsten

Dato : 13-02-02 16:09

Kære nyhedsgruppe!

Til jeres orientering er varianter af følgende brev netop afsendt til blandt
andre Hr. Jann Sjursen, Fr. Inge Refshauge, Hr. Harry Vinter, samt til
pressen.

Jeres i Kristus
Kirsten

Tak for Deres venlige brev! Jeg skal indledningsvis oplyse om, at jeg
desværre netop er blevet bekendt med blot at være én blandt mange fiktive
personer, der yderst modstræbende deltager i et beskidt, litterært
Internet-projekt, som nu har udspillet sig over flere år, tilsyneladende med
forbindelse til 'forfatteren' Søren Mosegaards roman Uhyret fra Betlehem.

Det er derfor med største beklagelse, at jeg noterer mig, at også De herved
uforvarende er blevet del af 'værket' og trukket gennem nyhedsgruppernes
søle på Internettet i de seneste dage.

Mange af vore trosfæller har naturligvis med såvel takt som indsigt og
kærlighed forsøgt at standse mig og mine rabiate udtalelser, ikke mindst da
jeg i går ved et utilgiveligt uheld offentligt kom til at citere den Danske
Statskirkes grundlæggers opfordring til at brænde jødernes synagoger og
'hellige' bøger. Vore brødre og søstre i Kristus har dog endnu ikke haft
held til dette i skrivende stund, så indtil videre må vi nøjes med at fæste
lid til deres fortsatte og engagerede arbejde for sagen.

I fuld erkendelse af det helt uantagelige og uanstændige i mine handlinger
tillader jeg mig imidlertid her en enkelt bøn: Bør alle fiktive personer
ikke for fremtiden tildeles samme grundlovssikrede rettigheder? Romanfigurer
med større anciennitet end undertegnede, som f.eks. vore Bibelske Guder, er
dog i dag beskyttet af loven mod blasfemi, mens lovgiverne tilsyneladende
aldrig tænker på vore problemer, selvom vi til daglig yder et betydeligt
arbejde i den øvrige del af underholdningsindustrien. Hvor er vores
Greenpeace, Amnesti International, Menneskerettighedsdomstol? Dét er
spørgsmål, som jeg en skønne dag håber at høre rejst fra Folketingets
talerstol!

Deres i Kristus
Kirsten Johansen