/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Flue i bus
Fra : Jimmy17
Vist : 650 gange
100 point
Dato : 04-02-07 11:09

Så kommer dagens filosofiske spørgsmål...

At forestille sig man har en flyvende flue i en stillestående bus.
Når så bussen sætter i gang, hvad sker der med fluen???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-07 11:16

Det kan KUN blive teoretisk....

Hvis bussen er tæt - bliver fluen hvor den er - uanset bussens hastighed....

Accepteret svar
Fra : 2603ph

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-07 12:15

Hej Jimmy

Præcist det samme som hvis bussen bliver stående.
Når bussen sættes i bevægelse følger luftmassen med -
det samme gør fluen uanset, hvilken retning den
flyver.

mvh
2603ph

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 04-02-07 12:16

det blir et slagsmål mellem fluens inerti - den vil gerne fortsætte sin nuværende position i forhold til jorden og banke ud gennem bussens bagende. Til gengæld vil luften, som bevæger sig sammen med bussen, prøve at presse den med i bussens bevægelse. Ud fra min intuitive bedømmelse af forholdet mellem masse og lufmodstand og utallige erferinger med flyvende insekter: Den beholder sin position i bussen næsten uændret!
Hvis det havde været en elefant på rulleskøjter, ville den være blevet stående. mens bussen accellererede omkring den, og så blir det en slåskamp mellem elefantens masse * bussens accelleration og holdbarheden af bussens bagsmæk.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 04-02-07 12:26

Jeg tænker også lidt på når man selv står op i en bus og svejer når den kører.

Men hvis det så havde været en åben bus, så ville den ikke længere kunne følge bussens bevægelser?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 04-02-07 12:28

Uden klippekort kommer den ikke med, basta.

Kommentar
Fra : Jimmy17

Dato : 04-02-07 12:28

Men på den anden side, står man i en bus, så har man også kontakt med bussen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-07 12:48

Citat
Men på den anden side, står man i en bus,

Nu snakkede du om en flue

Citat
flyvende flue

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 04-02-07 13:03

Det kommer vel lidt an på om det er en lille flue, eller en af de store spyfluer.

lille flue = får en bule i panden
spyfluen = laver en bule i bussen

Tror jeg

Godkendelse af svar
Fra : Jimmy17

Dato : 04-02-07 16:00

Tak for svaret 2603ph.

Også tak for godt svar til pbp_et