/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
10  molokyle 587
Hvad er ildheste?
Fra : Ove
Vist : 708 gange
100 point
Dato : 27-08-01 11:11

Er der nogen der har et rimeligt godt bud på hvad ildheste og ildvogne er? Jeg henviser til Det Gamle Testamente, hvor der flere gange beskrives at profeter, som f. ek. Elias, blev hentet af dette mærkelige fartøj.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 27-08-01 22:46

Ove wrote in message ...
>Er der nogen der har et rimeligt godt bud på hvad ildheste og ildvogne
>er? Jeg henviser til Det Gamle Testamente, hvor der flere gange
>beskrives at profeter, som f. ek. Elias, blev hentet af dette mærkelige
>fartøj.
>
>--
>Leveret af:
>http://www.kandu.dk/
>"Vejen til en hurtig løsning"
>

Nei. Det eneste jeg kjenner til om vogne i Bibelen, er fra GT Dom.1:19:
"Herren var med fra Judea, så de la under seg fjellbygdene. Men dem som
bodde i lavlandet, greide de ikke å drive bort, for de hadde jernvogner".

(Til Herrens forsvar bør selvsagt nevnes at han dengang var bare en liten
ørkengud, med begrenset makt, selv over jernvogner)

Kjellemann

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 28-08-01 14:00

> Er der nogen der har et rimeligt godt bud på hvad ildheste og ildvogne
> er? Jeg henviser til Det Gamle Testamente, hvor der flere gange
> beskrives at profeter, som f. ek. Elias, blev hentet af dette mærkelige
> fartøj.

Hmm... en UFO?

/Stig

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 100 point
Dato : 28-08-01 15:34

d. 28/08/01 15:00 skrev Stig Nørgaard Jepsen på stigen@mail.dk i artiklen
3b8b95a4$0$1636$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

>> Er der nogen der har et rimeligt godt bud på hvad ildheste og ildvogne
>> er? Jeg henviser til Det Gamle Testamente, hvor der flere gange
>> beskrives at profeter, som f. ek. Elias, blev hentet af dette mærkelige
>> fartøj.
>
> Hmm... en UFO?

Tja, det kan vel ikke blive meget andet end et UFO eller fiktion. UFO er jo
blot en forkortelse for Uidentificeret Flyvende Objekt (Unidentified Flying
Object).

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Godkendelse af svar
Fra : Ove

Dato : 29-08-01 13:26

Tak for svaret Borge Rahbech Jensen. Ja det du siger, må vel nok være den nærmeste acceptable svar. Mvh Ove.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-01 10:19

Ove <Ove.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Rg4j7.20352$3q.671391@news010.worldonline.dk...

> Tak for svaret Borge Rahbech Jensen. Ja det du siger, må vel nok være
> den nærmeste acceptable svar. Mvh Ove.

Kære Ove

Jeg kan sige dig, hvad ildheste er, men jeg drives hid og did i mine
overvejelser, idet jeg ikke ved om det er godt for dig at vide det. Det
er ikke alle, der kan bære så stor en byrde af sandhedserkendelse.
Spørgsmålet er, om du kan tage det relle svar på spørgsmålet, om du
magter det i din psyke. Normalt er det kun de højeste i rang inden for
tibetanermunke, ClairVojens og kristne mystikere, der beskæftiger sig
med dette emne, for erkendelsen af ildheste og deres egentlige identitet
forudsætter en hvis åndelig habitus og hjemmevant erfaren gang ud i
mystikkens fascinerende verden.

Tro ikke på vrøvlet om, at hestene er UFOer. Det er plattenslageri på
det jævne. Nej, det virkelig svar vil ruske dit inderste, ryste din
grundvold, og lade hele dit nuværende verdensbillede i grus.

Så mit spørgsmål til dig må blive:

Kan du ta´ det? Kan du bære den byrde, det er at kende den virkelige
sandhed om ildheste?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Kommentar
Fra : Ove

Dato : 29-08-01 15:58

"Mr. D" skrev d. 29-08-01 10:19 dette indlæg :
>
> Ove <Ove.news@kandu.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:Rg4j7.20352$3q.671391@news010.worldonline.dk...
>
> > Tak for svaret Borge Rahbech Jensen. Ja det du siger, må vel nok være
> > den nærmeste acceptable svar. Mvh Ove.
>
> Kære Ove
>
> Jeg kan sige dig, hvad ildheste er, men jeg drives hid og did i mine
> overvejelser, idet jeg ikke ved om det er godt for dig at vide det. Det
> er ikke alle, der kan bære så stor en byrde af sandhedserkendelse.
> Spørgsmålet er, om du kan tage det relle svar på spørgsmålet, om du
> magter det i din psyke. Normalt er det kun de højeste i rang inden for
> tibetanermunke, ClairVojens og kristne mystikere, der beskæftiger sig
> med dette emne, for erkendelsen af ildheste og deres egentlige identitet
> forudsætter en hvis åndelig habitus og hjemmevant erfaren gang ud i
> mystikkens fascinerende verden.
>
> Tro ikke på vrøvlet om, at hestene er UFOer. Det er plattenslageri på
> det jævne. Nej, det virkelig svar vil ruske dit inderste, ryste din
> grundvold, og lade hele dit nuværende verdensbillede i grus.
>
> Så mit spørgsmål til dig må blive:
>
> Kan du ta´ det? Kan du bære den byrde, det er at kende den virkelige
> sandhed om ildheste?
>
> Mr. D
>
> Simon Griis
> www.amen.nu
>
>Simon Griis, naturligvis kan jeg bære det du fremfører. Det er snarere spørgsmålet om du overhovedet kender noget som helst til denne sandhed. For mig at se er du blot en skrupskør person, der prøver på at gøre dig interessant på Bibelens bekostning. Det nærmer sig vist en form for blasfemi, men det er vel ikke noget, som jeg, der er langt under dit åndelige niveau, kan forstå (heldigvis).
>

Kommentar
Fra : Ove

Dato : 29-08-01 16:02

Jeg glemte at underskrive sidste til Simon Griis, men det var selvfølgelig Ove.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-01 15:07

d. 29/08/01 11:19 skrev Mr. D på s-griis@post5.tele.dk i artiklen
3b8cef32$0$254$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Kan du ta´ det? Kan du bære den byrde, det er at kende den virkelige
> sandhed om ildheste?

Med den lange forklaring på, hvorfor du ikke vil komme med din forklaring,
vil jeg tillade mig at tro, du ikke kender den virkelige sandhed om disse
ildheste.

Det bygger jeg bl.a. på, at du henviser til trosretninger, som ikke netop er
kendt for budskaber, der bygger på Bibelen og evangeliet om Jesus. Derudover
er det min erfaring og opfattelse, at risikoen for at miste jordforbindelsen
stiger jo længere tid, man bruger og højere op i hierarkiet, man kommer i
sådanne trosretninger.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-01 15:28

Ove <Ove.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ov6j7.20372$3q.673002@news010.worldonline.dk...
> "Mr. D" skrev d. 29-08-01 10:19 dette indlæg :
> >
> >Simon Griis, naturligvis kan jeg bære det du fremfører. Det er
snarere
> spørgsmålet om du overhovedet kender noget som helst til denne
sandhed.
> For mig at se er du blot en skrupskør person, der prøver på at gøre
dig
> interessant på Bibelens bekostning. Det nærmer sig vist en form for
> blasfemi, men det er vel ikke noget, som jeg, der er langt under dit
> åndelige niveau, kan forstå (heldigvis).

Jeg må sige, du skuffer mig Ove-Med-Det-Hvide-Bælte. Den første duft af
dit åndelige vid var en nitte. At du siger naturligvis om din evne til
at indgå i den lille elite, der for hele verden bærer sandheden om
ildhestens sande identitet, vidner om mangel på den rette ydmyghed. At
du vover at kalde mig skrupskør, må jeg nok indrømme, også rokkede ved
min åbenbaring af dig. Men det, der flyttede mest var nok din
beskyldning om, at jeg ønsker at gøre mig interessant på Bibelens
bekostning. Dette bærer på ingen måde nogen sandhedsværdi i sig. At du
tilmed sætter en ære i at stå på et lavt åndeligt niveau er heller ikke
noget godt vidnesbyrd.

Nuvel, jeg har alligevel besluttet mig for at åbenbare dig den
skinbarlige sandhed, hele sandheden, og intet andet end sandheden. Men
jeg siger dig allerede nu. Du kan ikke bære den. Du har det bare ikke i
dig. Here goes nothing!

Ildheste er..............................

.............................Heste af ild!

Mr. D

...............Er du der endnu?

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-01 15:34

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7B2C38B.2D515%brahbech@post8.tele.dk...

> Med den lange forklaring på, hvorfor du ikke vil komme med din
forklaring,
> vil jeg tillade mig at tro, du ikke kender den virkelige sandhed om
disse
> ildheste.

Du tror fejl.

> Det bygger jeg bl.a. på, at du henviser til trosretninger, som ikke
netop er
> kendt for budskaber, der bygger på Bibelen og evangeliet om Jesus.

Jeg glemte en trosretning. De Totalpetroleumske Hyggeknægte fra
Nørrevæmmelse, der til hvert årligt pløjestævne i Pladderballehallen
udfører arkitektonisk dans til lyden af humoridernes parringsdans -
iøvrigt til rapplatoniske kommentarer af Groucho.

> Derudover
> er det min erfaring og opfattelse, at risikoen for at miste
jordforbindelsen
> stiger jo længere tid, man bruger og højere op i hierarkiet, man
kommer i
> sådanne trosretninger.

Tro mig - Det var netop jordforbindelsen, jeg ønskede at genvinde, efter
at have læst dine og Oves indlæg om Bibelske UFOer

Mr. D

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-01 17:41

d. 29/08/01 16:34 skrev Mr. D på s-griis@post5.tele.dk i artiklen
3b8cfd25$0$287$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

>
> Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:B7B2C38B.2D515%brahbech@post8.tele.dk...
>
>> Med den lange forklaring på, hvorfor du ikke vil komme med din
> forklaring,
>> vil jeg tillade mig at tro, du ikke kender den virkelige sandhed om
> disse
>> ildheste.
>
> Du tror fejl.

Det mangler du jo at bevise...

Jeg kan endog se, du endnu en gang skriver, du vil åbenbare sandheden uden
at gøre det. Kan du ikke bare nøjes med at åbenbare sandheden fremfor først
at skrive, du kender den og derefter at nu vil du gøre det? Det bekræfter
min tro.

> Tro mig - Det var netop jordforbindelsen, jeg ønskede at genvinde, efter
> at have læst dine og Oves indlæg om Bibelske UFOer

Hvad skal vi så bruge dine indlæg til? Hvad har du så meget imod vores
UFO-idéer? Er der noget i Bibelen, der direkte modsiger dem? Det mener jeg
ikke. Faktisk mener jeg, som nævnt tidligere, at der er nogle tekniske og
praktiske beskrivelser, som er udeladt i Bibelen, fordi forfatteren ikke har
fundet dem væsentlige endsige forståelige for de mennesker, Bibelen blev
skrevet til. Dermed er der masser af plads for gætterier om disse tekniske
og praktiske detaljer, som strengt taget er ligegyldige for Bibelens
budskab.

På den anden side kan man måske lære noget af overvejelser som f.eks. Oves
og mine UFO-teorier. Det kan måske forklare Guds begrænsninger, som får
mange til at forlade den kristne tro, fordi Gud ikke griber ind mod alle
uretfærdigheder. Som nævnt mange gange før er det også tankevækkende, at
sådant et væsen med en overlegen teknologi ikke har indtaget og
kolonialiseret jorden for længe siden, sådan som vi mennesker har for vane
at gøre, når vi har mulighed for at angribe og kolonialisere andre lande.
Derudover synes jeg, det er for let blot at sige, at det kan vi ikke vide
noget om, så det skal vi overhovedet ikke tænke på. Det vil jo svare til den
strategi, som mange sekter benytter til at fjerne enhver selvstændig tanke
fra sektens medlemmer...

I øvrigt er det synd for dig, at der ikke skal mere til, at du mister
jordforbindelsen. Tør du ikke tænke lidt utraditionelt?

Jeg synes nu selv, min UFO-teori er meget mangelfuld. Jeg kan selvfølgelig
udvide den med at forestille mig, der er tale om et stort rumskib, som også
kan benyttes til den bortrykkelse, som nogle kristne ser frem til. Derudover
forestiller jeg mig, at Gud mere ligner en organisation end et væsen, da det
passer bedre med forestillingen om en treenig gud, som altid hører os, når
vi beder. Det må næsten kræve en større organisation at holde styr på
millioner af menneskers individuelle bønner, ligesom den kristne tro bygger
på, både vore tanker og vore handlinger overvåges døgnet og året rundt.
Udover den treenige Gud er der jo alle englene og nogle profeter, som er
kommet eller forsvundet på uforståelige måder.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-01 17:54

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7B2E7AA.2D54A%brahbech@post8.tele.dk...
> > Du tror fejl.
>
> Det mangler du jo at bevise...
>
> Jeg kan endog se, du endnu en gang skriver, du vil åbenbare sandheden
uden
> at gøre det. Kan du ikke bare nøjes med at åbenbare sandheden fremfor
først
> at skrive, du kender den og derefter at nu vil du gøre det? Det
bekræfter
> min tro.

Og jeg kan se, at du ikke læser mailerne ordentligt. Tag lige og læse
den igen. jeg åbenbarede skam den længe gemte sandhed

Mr. D

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-01 19:11

d. 29/08/01 18:53 skrev Mr. D på s-griis@post5.tele.dk i artiklen
3b8d1dd0$0$269$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Og jeg kan se, at du ikke læser mailerne ordentligt. Tag lige og læse
> den igen. jeg åbenbarede skam den længe gemte sandhed

Sandheden er altså:

- citat start -
Ildheste er..............................
- citat slut -

Det vil sige 30 punktummer eller prikker? Hvordan får du det til at ligne
"ildheste"?

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-01 19:22

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> writes:

> - citat start -
> Ildheste er..............................
> - citat slut -
>
> Det vil sige 30 punktummer eller prikker? Hvordan får du det til at ligne
> "ildheste"?

Der stod noget længere nede på siden.

Men hvorfor trække pinen ud?

Ildheste er heste af ild.

Ja, det trak sandelig også skoene væk under mine tæer.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Well," said Aslan, "I suppose we could try lasers."
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 29-08-01 23:52

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7B2FCB7.2D598%brahbech@post8.tele.dk...
> > Og jeg kan se, at du ikke læser mailerne ordentligt. Tag lige og
læse
> > den igen. jeg åbenbarede skam den længe gemte sandhed
>
> Sandheden er altså:
>
> - citat start -
> Ildheste er..............................
> - citat slut -
>
> Det vil sige 30 punktummer eller prikker? Hvordan får du det til at
ligne
> "ildheste"?

Nej, nu må jeg altså be´ om mine himmelblå, Børge. Selv Peter B. Juul
kunne finde ud af at scrolle helt ned og få hele indlægget med. Husk på:
Det er ikke forbi før den fede dame har sunget, og en mail er ikke
færdiglæst før man når bunden.

Se, Peter nåede bunden, og erkendelsen af den skræmmende sandhed om
ildhestene slog bunden væk under hans fastetablerede forestilling om
verden. Tag lige og læs indlægget igen, og giv ikke op, før du har nået
den allernederste linie. Sandheden bliver ikke altid serveret på et
søvfad. Engang imellem må man arbejde for den.

Venligst

Mr. D

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-01 08:01

d. 30/08/01 0:52 skrev Mr. D på s-griis@post5.tele.dk i artiklen
3b8d71e4$0$225$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:

> Nej, nu må jeg altså be´ om mine himmelblå, Børge.

Dine himmelblå hvad? Hvorfor vil du bede om noget, der allerede er dit?

> Selv Peter B. Juul
> kunne finde ud af at scrolle helt ned og få hele indlægget med. Husk på:
> Det er ikke forbi før den fede dame har sunget, og en mail er ikke
> færdiglæst før man når bunden.

Hos mig er den. Den er færdiglæst, når der kommer et tomt område eller en
underskrift. Samtidig må jeg beklage, jeg i dette tilfælde ikke læste din
pointe, som jo heller ikke fortalte nogen sandhed. Hvordan ser en hest af
ild ud og hvad bruges den til? Er det et levende væsen, en maskine eller ren
fiktion?

> Sandheden bliver ikke altid serveret på et
> søvfad. Engang imellem må man arbejde for den.

Er problemet ikke, at du og andre tidligere har erklæret sig som modstander
af netop det, når det drejer sig om en sandhed, som ikke umiddelbart er
beskrevet i Bibelen? Så er holdningen jo, at det ikke er noget, man skal
tænke over.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-01 17:19

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> writes:

> Hos mig er den. Den er færdiglæst, når der kommer et tomt område eller en
> underskrift. Samtidig må jeg beklage, jeg i dette tilfælde ikke læste din
> pointe, som jo heller ikke fortalte nogen sandhed. Hvordan ser en hest af
> ild ud og hvad bruges den til? Er det et levende væsen, en maskine eller ren
> fiktion?

Jeg vil også være med: Den ligner en hest. Af ild.

--
Peter B. Juul, o.-.o When you are a Bear of Very Little Brain, and you Think
The RockBear. ((^)) of Things, you sometimes find that a Thing which seemed
I speak only 0}._.{0 very Thingish inside you is quite different when it gets
for myself. O/ \O out into the open and has other people looking at it.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-01 17:40

d. 30/08/01 18:19 skrev Peter B. Juul på pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk i artiklen
m3zo8hy0ze.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk:

> Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> writes:
>
>> Hos mig er den. Den er færdiglæst, når der kommer et tomt område eller en
>> underskrift. Samtidig må jeg beklage, jeg i dette tilfælde ikke læste din
>> pointe, som jo heller ikke fortalte nogen sandhed. Hvordan ser en hest af
>> ild ud og hvad bruges den til? Er det et levende væsen, en maskine eller ren
>> fiktion?
>
> Jeg vil også være med: Den ligner en hest. Af ild.

Det hjælper jo ikke meget, når nu ild normalt er svært at forme, således det
ligner andet end flammer af forskellig størrelse og omfang.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 30-08-01 17:31

Borge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:B7B3A93A.2D705%brahbech@post8.tele.dk...
> d. 30/08/01 0:52 skrev Mr. D på s-griis@post5.tele.dk i artiklen
> 3b8d71e4$0$225$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk:
>
> Hos mig er den. Den er færdiglæst, når der kommer et tomt område eller
en
> underskrift. Samtidig må jeg beklage, jeg i dette tilfælde ikke læste
din
> pointe, som jo heller ikke fortalte nogen sandhed.

Det var jo det, jeg sagde, inden jeg postede. Jeg tvivlede på om nogen
ville evne og magte at tage imod sandheden. Du bekræftede blot min
profeti

> Hvordan ser en hest af
> ild ud og hvad bruges den til?

Man skal ikke tage fejl af en hest af ild. Den kan til forveksling ligne
en hest med ild i, men der væsensforskel. Man kan spænde den foran en
ildvogn - hvilket jo faktisk ved nærmere eftertanke er rimelig logisk.
Jeg ville ikke anbefale, at man red på den, med mindre man havde en
asbestdragt af god kvalitet.

> Er det et levende væsen, en maskine eller ren
> fiktion?

Ildheste er levende indtil de når en hvis alder og bringes til
ildslagteriet, der laver ildbøffer af dem.

> Er problemet ikke, at du og andre tidligere har erklæret sig som
modstander
> af netop det, når det drejer sig om en sandhed, som ikke umiddelbart
er
> beskrevet i Bibelen?

Nej, absolut ikke. Jeg er erklæret tilhænger af sandheden om
kummefrysere, SMS-beskeder og krisen i SAS.

> Så er holdningen jo, at det ikke er noget, man skal
> tænke over.

Det er ikke sandt. F.eks. står der ikke noget i Bibelen om norske
kvinders temperament. Min ægtestatus gør, at jeg er tvunget til at
tænke, meditere og reflektere og dette besynderlige og breathtaking
naturfænomen.

Okay, nok om det. Jeg tror ikke, jeg kan vriiiide mere bizart ud af de
UFOrlignelige, UFOrbederlige, UFOrdragelige, UFOrfærdede,
UFOrglemmelige, UFOrmelle, UFOrskammede, UFOrståelige, UFOrudsigelige,
UFOrholdsmættigt UFOrklarlige heste af ild.

Herfra og ned skal jeg nok være alvorlig. Vi tegner en streg af +er.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Som jeg forstår det, har UFOer oplevet en meget vanskelig tid det sidste
tiår, og måske lidt til. Bl.a. 50erne havde mange mere eller mindre
vellykkede film om fænomenet, for ikke at sige, at verden blev
oversvømmet af sådanne film.

Nu er det imidlertid således fat, at videnskaben først nu begynder at nå
til erkendelse af, hvor ufateligt stort universet er, hvor ufatteligt
små, vi er, og hvor ufatteligt øde, det område af universet er, som vi
bor i. Det har været en brat opvågning med en dundrende hovedpine til
følge. Ikke fordi, vi ikke har vidst det før, vi har blot aldrig rigtigt
reflekteret over konsekvenserne af vort univers´ gigantgalaktiske
størrelse.

Afstandende sammen med Einsteins teorier, der synes at holde, fortæller
os, at menneskeheden aldrig på noget som helst tidspunkt vil komme ud på
rumrejser til andre planeter. Og det ser ud til, at evt. andre
intelligente livsformer heller ikke vil kunne formå at nå til vores.

Tænk på afstanden til en af vore nærmeste naboer (og en af de få inden
for en rimelig overkommelig radius. Som sagt, vi ligger i en galaktisk
ørken). Hvis vores sol var et sandkorn, og solsystemet kunne ligge inden
for en håndflade, ville der stadig være 5 km. til nærmeste stjerne - og
den er der ikke noget spændende ved alligevel i livsvæsensøjemed.

Voyager er på rejse ud fra vores solsystem. Den flyver med 50 gange en
jetjagers hastighed. Alligevel vil det tage den 70.000 år at nå den
nærmeste stjerne. Og dette blot for at nå en ødeliggende stjerne 4 lysår
herfra. Så kan man begynde at meditere over menneskehedens historie. For
80 år siden blev TVet opfundet, for godt og vel 100 år siden filmen, for
130 år siden telefonen og for 250 år siden dampmaskiner. Hvad lavede
menneskeheden egentlig for 70.000 år siden?

Man kan også meditere over det uopnåelige i en rumrejse mellem 2
stjerner, der ikke er længere fra hinanden end 4 lysår, og så
sammenligne det med vor galakses diameter på 70... lysår, afstanden til
den lille magellanske sky på 170.000 lysår, Andromeda tågen på 2,5 mio.
lysår, spiralgalaksen M104 på 41 mio. lysår og den nærmeste Quasar på
1.500 mio. lysår.

Tænker man dette ordentligt igennem, vil det få det til at svimle for
en. Hvis det ikke svimler, har man ikke fattet en klap - og en klap er
netop, hvad der er gået op for videnskaben. Så kan du sige, at dette
blot er fordi, vi ikke har teknik til det. En ydrerumscivilation af
ufattelige intelligensdimensioner ville kunne magte det. Men den er ikke
gangbar, for læren om, at ingen kan nå fra det ene sted til det andet i
universet inden for overskuelig tid er ikke baseret på vores
middelalderlige teknik, men på naturlovene. Det var det, der lå i
Einsteins teorier. Ingen - uanset teknik - kan nå op og flyve med
nærlyshastighed. Det er en fysisk umulighed - ikke blot i vor del af
universet, men i universet. Og selvom vi - stik imod alle naturlove -
skulle evne det en dag, vil det tage os 2,5 mio. år at tage på skovtur
til Andromedatågen.

En anden ting er universet alder. Man skyder på mellem 12 og 18 mia. år.
Dersom universet er 12 mia. år, hvad noget kunne tyde på, er vor
galakse, vort solsystem og vor jord noget af det ældste, som findes i
universet. Konklusionen på dette er skræmmende, for da må vi gå ud fra,
at vi stort set ligger forrest i intelligens og teknologisk udvikling i
hele det kendte univers. Da sniger ensomhedsfølelsen sig helt ind til
marv og ben en frostklar januarnat, hvor man står ude og ser op på
myriaderne af lysende små sole.

Skulle universet imidlertid være 18 mia. år gammelt, hvad noget kunne
tyde på, se da er der en mulighed for, at der findes civilationer andre
steder, som er kommet meget længere end os. Med
til-is-frysende-blod-løbende-i-vore-årer går det da op for os, at
universet er skræmmende stille. Om dette er tilfældet, tyder alt på, at
den periode, hvor man har nået tilstrækkelig teknologisk viden til at
kommunikere intergalaktisk er meget kort. Altså at civilationerne dør
kort tid efter de har nået et stade, hvor de reelt kan begynde at
kommunikere.

Hvis vores jord er 5 mia. år gammel, og vi først inden for de sidste 50
år er begyndt rigtigt at sende "støjaffald" i form af radiobølger ud i
verdensrummet, se da er "vinduet" meget lille, set med kosmiske øjne. Da
bliver mulige højtintelligente og højteknologiske civilationer blot
meget meget små og meget meget spredte lysglimt i det uendelige kosmos.
Ikke tid nok til kommunikation endsige intergalaktiske rumflyvninger,
der alligevel ikke er mulige.

Det er erkendelsen af dette, som har sat sine spor i vor kultur de
sidste årtier. Og efterhånden som det går op for den almindelige
befolkning i hele verden, vil antallet af UFO spottinger også dale på
verdensplan. Det er allerede i færd med at ske.

Et andet sted man kan måle erkendelsens omfang er i Hollywood. læg mærke
til at Scifi-film i langt højere grad i dag er begyndt at blive
indadvendte og navlebeskuende. Orsons "Planeternes kamp" ville ikke have
samme effekt idag - heller ikke i en moderne udgave, fordi mange ved, at
sandsynligheden for besøg fra fremmede stjerner er lig nul. Derfor er
Hollywood filmene begyndt i langt højere grad at beskæftige sig med vort
eget solsystem, ja enddog vor egen computerverden og menneskehedens
fremtidige teknologi. Det er som om millioner af år i tid er blevet et
mere overkommeligt mål end blot afstanden til nærmeste stjerne. Derfor
er film som Terminator, Mars, The red Planet, The 6. day, den 13. etage
osv. blevet produceret i stadig større omfang, mens film som
Independence day er en enlig svale.

Hollywood har erkendt usandsynligheden, for at vi får besøg "udefra".
Afstanden i "rum" er bare for stor. Langt mere sandsynlig er det at
rejse til Mars og finde sporerne fra en ældgammel civilation, for
afstanden i "tid" - om den så er på millioner eller milliarder af år -
er langt mere overkommelig. Ligesom at opnå kontakt med egen art i en
fjern fremtid.

Ser du populærvidenskabelige TV udsendelser, er det hos de
repræsenterede videnskabsmænd heller ikke UFOerne, der længere har
interesse. Det er signaler. De lytter, og dette i erkendelse af, at
vores eneste chance nogensinde for at få kontakt med andre i rummet, er
via signaler. Og selv her ville det sandsynligvis blive en
envejskommunikation (såfremt universet ikke er 12, men 18 mia. år
gammelt) for vi ville sandsynligvis ikke eksistere som menneskehed længe
nok til at få sendt et signal og modtage svaret.

Den EXtra-venlige del af videnskaben håber vel idag snarere på, at der
er noget, der hedder det intergalaktiske internet, hvor forskellige
civilationer sender oplysninger ud i et net, der fungerer akkurat lig
vores internet.

Så, kære Borge, dersom der virkelig findes UFOer, da må vi søge deres
oprindelse lokalt og ikke kosmisk. De har deres hjemsted her i vort
solsystem, eller måske endda på vor jord. Svaret kan ikke være andet.

Og så er det, du begynder at gøre mig bange. For jeg husker beretningen
om Gudesønnerne, som tog til sig af menneskedøtre i tiden omkring Noa og
syndfloden. Og jeg husker Jesu profeti om, at der i de sidste tider skal
ske akkurat de samme ting, som på Noas tid. Og jeg tænker på antallet af
UFO spottinger, som de sidste 50 år har ligget på et totalt kosmisk
niveau i forhold til tidligere tider. Og kommer i tanke om beretningerne
om bortførelser og kønslige og seksuelle eksperimenter.

Er Gudesønnerne vendt tilbage?

Og har de været her hele tiden?

Og er dette enden?

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-01 00:13

"Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:

> Afstandende sammen med Einsteins teorier, der synes at holde, fortæller
> os, at menneskeheden aldrig på noget som helst tidspunkt vil komme ud på
> rumrejser til andre planeter. Og det ser ud til, at evt. andre
> intelligente livsformer heller ikke vil kunne formå at nå til vores.

LAd os nu liiiige klappe ildhesten: Brugbare planetsystemer om andre
stjerner, nuvel.

MEn andre planeter har jeg fortrøstning om, at vi når i dette
århundrede, hvis nogen gider.

> Hvis vores jord er 5 mia. år gammel, og vi først inden for de sidste 50
> år er begyndt rigtigt at sende "støjaffald" i form af radiobølger ud i
> verdensrummet, se da er "vinduet" meget lille, set med kosmiske
> øjne.

HVad mere er: Indenfor ganske få år holder vi op med at sende
støj. Alt bliver i stedet sendt gennem kabler.

> UFO spottinger, som de sidste 50 år har ligget på et totalt kosmisk
> niveau i forhold til tidligere tider. Og kommer i tanke om beretningerne
> om bortførelser og kønslige og seksuelle eksperimenter.

Tænker du også på det faktum, at den menneskelige hukommelse er en
skrøbelig ting, der kan bringes til at huske de mest vanvittige ting
uden at bekymre sig om hvor vidt det er sket?

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.
I speak only 0}._.{0 Thi visseligen, ting tager tid,
for myself. O/ \O men ævl tager evigheder" -Piet Hein

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 31-08-01 06:12

Peter B. Juul <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:m3wv3lxhuf.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Mr. D" <s-griis@post5.tele.dk> writes:
>
> LAd os nu liiiige klappe ildhesten: Brugbare planetsystemer om andre
> stjerner, nuvel.

Ja, selvklart.

> MEn andre planeter har jeg fortrøstning om, at vi når i dette
> århundrede, hvis nogen gider.

Ja, selvklart

> HVad mere er: Indenfor ganske få år holder vi op med at sende
> støj. Alt bliver i stedet sendt gennem kabler.

Jeps, for andre vil det være som at skulle finde et DNA molekyle i en
høstak

> Tænker du også på det faktum, at den menneskelige hukommelse er en
> skrøbelig ting, der kan bringes til at huske de mest vanvittige ting
> uden at bekymre sig om hvor vidt det er sket?

Jeps, det er jo også en faktor i hele affæren

Mr. D

Simon Griis
www.amen.nu